بنام حق

گسسته مباد مهر و پیونــــد       هان ای شرف وطن، دمـــاونــــد

به نام حق

سمت ها :

مسعود لک زاده(مسئول فنی )

نیما شعبانی(سرپرست و مربی و گزارشگر)

عباس قائدی(جانشین سرپرست)

حسین علی جمشیدی

امین ستایش(مسئول محیط زیست)

افشین مازندرانی

بابک ایزدی

عباس جلالی

یوسف توکلی

یاسرسرانجام

حسین برهانیان(گروهدار و گزارشگر تصویری)

به نام آفریننده ی کوه ها

🔸طول مسیر رفت و برگشت:۱۰کیلومتر

🔸بیشترین شیب صعود:۶۶درجه

🔸میزان اشعه یو وی: ۴.۶۱

🔸 شاخص آلودگی هوا: ۱۵(خوب)

نفرات شرکت کننده۱۴ تن،بانوان(۷تن، آقایان۷تن)

مسئول فنی:استاد زره پوش

همیارمسئول فنی وپزشکیار:استاد پیمان صادقی

جانشین سرپرست :استاد شاهپورامرالهی

گروهدار:استاد صادقی

عکاس:استاد امرالهی

مسئول محیط زیست:حسن خیام

سرپرست و گزارش:زهرا ابوالحسنی

گزارش :

در سمت غربی شهر مرودشت و در میان دشت منتهی به سد درودزن سه کوه منفرد دیده می‌شود که سه تخت گزین نامیده می‌شود .افراد محلی کوه شرقی را کوه شکسته(قلعه شکسته) کوه میانی را استخر و کوه غربی را شاداب(شهرک) می نامند. مسیر رسیدن به این قله از شهر شیراز از دروازه قرآن شروع می شود و پس از رسیدن به پل خان به سمت  پتروشیمی مرودشت و روستای رامجرد رفته و با گذر از رامجرد به روستای شهرک ابرج می رسیم. روستای شهرک دو بخش بافت قدیمی و جدید دارد که بافت قدیمی بسیار زیبا و تاریخی و خارج از سکنه می باشد.

ساعت ۶:۱۰ دقیقه از پارک خلدبرین به همراه ۱۴ تن از همنوردان عزیز با یک دستگاه مینی‌بوس برنامه کوهپیمایی قله شاداب آغاز گردید، ساعت ۷:۵۰ صبح به روستای شهرک رسیده و پس از ۱۵ دقیقه چک کردن کوله ها و آمادگی ساعت ۸:۱۵ کوهپیمایی آغاز گردید.پس از حدود ۱۵ دقیقه طی مسیر به مدت ۱۰ دقیقه صبحانه مختصر به صورت لقمه و در نزدیکی چشمه ای که به چشم چنارک معروف است صرف شد.

ساعت۸:۴۰ به سمت قله راهی شدیم ابتدای مسیر بسیار زیبا و از بین کوچه باغی های روستا می‌گذرد که بیشتر مسیر دارای پاکوب بوده و علیرغم ظاهر دیواره ای مانند کوه مسیر دست به سنگ زیادی ندارد. گروه به صورت منظم از میان سنگها و صخره ها گذشت و با هر یک ساعت مدت ۱۰ دقیقه به استراحت می پرداختیم.

نهایتا ساعت۳۰: ۱۱ دقیقه به خط الراس کوه که دشتی بسیار پهناور مسطح و زیبا بود رسیدیم. این منطقه در گذشته برای پناه گرفتن از دست متجاوزان و دشمنان مورد استفاده قرار می‌گرفته و چون مسیرهای دسترسی به این دشت محدود می باشد نگهبانی از این دشت به سادگی انجام می گرفته است.

از دشت حدود ۲۰ دقیقه به سمت بلندترین نقطه کوه طی مسیر نمودیم که در بالاترین نقطه ارتفاع ثبت شده توسط جی پی اس ۲۵۹۸ متر را به ما نشان میداد. به مدت ۱ ساعت و ۳۰ دقیقه به استراحت و صرف نهار پرداخته وپس از گرفتن عکس دسته جمعی ساعت ۱۳:۱۳ دقیقه حرکت به سمت پایین آغاز شد .مسیر فرود همان مسیر صعود است که در جبهه جنوب غربی کوه است و به همین علت در طول مسیر بازگشت به دلیل موقعیت خورشید با تابش آفتاب افزایش دمای هوا احساس می‌شد.

نهایتاً ساعت ۱۶:۱۵ دقیقه به محل حرکت و توقف مینی بوس رسیدیم .حدود ۴۵ دقیقه به استراحت و صرف نوشیدنی پرداختیم و نهایتاً ساعت ۱۸ به شیراز رسیده و یک صعود موفق دیگر ثبت رسید.

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز جوان

بنام خالق کوه

کوه بانوان:

شراره شعبانی (سرپرست برنامه)

زهرا ابوالحسنی (سرپرست بانوان)

رویا موسوی

شیوا کشاورز (پزشکیار)

الهام طیبی

کوه مردان :

استاد عزیزاله زره پوش (مدیر فنی)

پیمان صادقی (جانشین سرپرست)

نیما شعبانی (همیار مدیر فنی و گزارشگر)

حسن خیام (مسئول حفاظت محیط زیست)

مجتبی خوش بین

علی طیبی (گروهدار)

عباس قائدی (گزارشگر تصویری)

تاریخ اجرا : سوم بهمن ماه 1399

پوشش آنتن دهی موبایل: همراه با اختلال

نقطه جغرافیایی قله قوچ خوس :  N 30'°22’ 17.5“ و E051°53’ 3.3“

وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: در کل مسیر سرد

نقطه جغرافیایی شروع  (N 30'°22’ 29.5“  و E051°54’ 44.6“  )

گونه های گیاهی که در این منطقه رشد کرده اند شامل: گل لاله، پونه، پیاز، جاشیر، بن سرخ، گیاهان بوته ای و گونه هایی از فرفیون می باشد.(فصل مناسب)

همچنین گونه های جانوری این منطقه شامل: پستانداران کوچکی مانند: خرگوش و موش و پستانداران بزرگ مانند: گرگ، کفتار، روباه، شغال و خرس می باشد.(فصل مناسب)

همچنین حشراتی بسیار زیادی مانند: سنجاقک و کفشدوزک نیز این مکان خوش اب و هوا و بکر را برای زندگی انتخاب کرده اند.

جنس سنگ های منطقه : سنگ های این مناظر زیبا همگی از جنس آهک و مارن( مخلوط سیلیس و آهک) می باشد.

وسیله نقلیه: مینی‌بوس

امکانات پیست در ارتفاع 2824  متر : در فصل مناسب قهوه خانه و رستوران و سرویس بهداشتی آماده سرویس دهی می باشند.

منطقه

دامنه های شكرك در شمال غربی سپیدان با 2700 متر ارتفاع كه بلندترین نقطه آن قله قوچ خوس 3300 متر ارتفاع دارد و مناسب اسكی است . دریاچه زیبای برم فیروز در شمال شرقی شكرك و قله زیبای رنج در شمال این دریاچه واقع است

گزارش برنامه

طبق هماهنگی انجام شده جمعه سوم بهمن ماه سال 1399 برنامه از محل تجمع پارک خلدبرین راس ساعت 6:48 و با سوار شدن آخرین نفر ساعت 6:05 به سمت منطقه سپیدان آغاز شد.

توقفی کوتاه در میانه مسیر حوالی دالین جهت صرف صبحانه داشتیم .مقصد پیست پولاد کف و منطقه شکرک بود.

مسیر جاده زیبایی خاص زمستانی داشت که دوستان با عکسهای هنرمندانه خود از آن بهره بردند.حدود ساعت 8:10 به پسیت پولاد کف رسیدیم پس از آماده شدن دوستان در صفی منظم به سرقدمی استاد زره پوش و گروهداری جناب طیبی پیمایش آغاز شد.

مسیر پوشیده از برف بود اما تابش خورشید و دمای هوا باعث شد تا در ابتدای مسیر نیازی به کرامپون نداشته باشیم.

حدود 10 دقیقه بعد به ابتدای پای کوه رسیدیم و نرمشی کوتاه داشتیم و آماده برای یک صعود زمستانه دلپذیر.

پیمایش را از کنار پیست اسکی شروع کردیم ، ابتدا با شیب ملایم اما رفته رفته شیب تند شروع شد. 2 نفر اسکی باز نیز در مسیر بودند.پس از گذشت حدود 50 دقیقه توقفی کوتاه کرده و به صرف دمنوش و میوه پرداختیم و دوباره راهی شدیم.بعد از آن به قله قوچ خوس رسیدیم ، استراحتی کوتاه را داشتیم و با نظر جمع و راهنمایی جناب صادقی راهی قله دوم (کرسملو) شدیم.

دوستان کرامپون ها را بسته و آماده برای صعود به قله دوم شدند.با حفظ همان ریتم و نظم گام برداری و سرعت مناسب به قله رسیده و عکس های یادگاری را گرفتیم.

قرار بر این شد تا ناهار را در کنار ایستگاه تله کابین صرف کنیم.پس راه بازگشت را در پیش گرفتیم و پس از گذشتن از فراز و نشیب های برفی ، ابتدا به قله قوچ خوس و سپس به ایستگاه تله کابین رسیدیم.

پس از صرف ناهار با هماهنگی و نظر خواهی استاد زره پوش و جناب صادقی قرار بر این شد مسیر را با تله کابین برگردیم که مورد استقبال دوستان قرار گرفت.سرانجام ساعت 15:20 پای مینی بوس بودیم و راه بازگشت به شیراز را در پیش گرفتیم.حدود ساعت 18:00 همگی به سلامت به شیراز بازگشتیم و برنامه به خوبی و بدون هیچ مشکلی به پایان رسید.

با سپاس از استاد زره پوش و جناب صادقی و جناب طیبی و باقی دوستان حاضر در برنامه

کلام آخر

همان گونه که سفر به این منطقه هیجان و لذت فراوانی را به دنبال دارد اما با رعایت نکردن اصول و همراه نداشتن لوازم مورد نیاز مانند: کفش و لباس مناسب، تجهیزات زمستانه کوهنوردی و لباس گرم برای فصل زمستان، می تواند اسیب هایی را به افراد وارد کند پس با تجهیزات کامل و اصولی سفر خود را بی خطر و لذت بخش کنید.

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز جوان

گزارش صعود قله نمک و کل خرمن دنا

سرپرست : مسعود مرادی

مدیر فنی : محمد صفایی

عکاس و گزارشگر : علی گودرزی

بعد از ظهر روز پنجشنبه 20 شهریور ماه 99 ساعت 16 با یک دستگاه خودرو سواری به همراه 2 نفر از همنوردان  از شیراز به سمت سی سخت حرکت کردیم و پس از گذشن از شهر های سپیدان و یاسوج در ساعت 19:30 به سی سخت رسیدیم و پس از خرید آب و تنقلات به سمت گردنه بیژن حرکت کردیم  در ساعت 20:30 به محل رسیدیم و چادر ها را برپا کردیم .