✨بنام آفریدگار آفرینش✨

ما فاتحان خام فتح های بی فایده نیستیم...

حکایت ما، حکایت باز جستن روز گار وصل است...

گزارش اجرای برنامه پیمایش چشمه فیلی بمو جمعه 13 اسفند ماه 1400

مقدمه...

بمو ادامه ارتفاعات سلسله جبال زاگرس می باشد.منطقه ای است کوهستانی و تپه ماهوری که از شهر به خوبی دیده می شود، که در آن 3 رشته کوه از شرق به غرب امتداد دارد.بلند ترین قله آن کل اسد با ارتفاع 2700متر و پایین ترین ارتفاع آن 1550 متر است.

چشمه فیلی

‌این چشمه یکی از زیباترین چشمه های پارک ملی بمو است، که در قسمت غربی پارک و در دامنه ارتفاعات بسیار زیبایی قرار گرفته و همین ویژگی باعث شده که آفتاب دیرتر به چشمه و درهای اطراف برسد و محیط سرسبزی را در اطراف آن نظاره گر باشیم،

.... روز جمعه ساعت 6:30 طبق برنامه از پیش تعیین شده همراه اعضا تیم باشگاه با دو دستگاه خودروی شخصی از شیراز عازم منطقه باجگاه شدیم.

ساعت 7:10 پس از پارک خودروها در محلی مناسب و آماده شدن تیم، پیمایش آغاز شد، ابتدا از کنار باغ شهریها  و سپس وارد بلندیهای زیبای بمو شدیم، هوا بسیار عالی و آکند ه از عطرزیبای شکوفه های بادام کوهی بود،

بجز یک مورد جهت گرفتن عکس توقفی در مسیر نداشتیم،

لازم به ذکر است، که هوای نیمه ابری و زمین سرسبز، بر لذت پیمایش می افزود.

حدود ساعت 9:15  دقیقه به محل چشمه رسیده، چشمه ای پرآب و همیشگی با چشم اندازی زیبا،

دوستان پس از استراحت و صرف صبحانه و چای آتیشی،

زباله ها را جمع. آتش را خاموش و آماده بازگشت شدند،

سرانجام ساعت 13 برنامه بخوبی به پایان رسید.

با سپاس ازحضور  دوستان و عزیزانی که مارا در این برنامه همراهی کردند.

و همچنین سپاس از دوستانی که زحمت وسیله نقلیه را به عهده داشتند.

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز جوان

به نام حق

گزارش برنامه مشترک آموزش و تمرین دیواره نوردی باشگاه شیرازجوان و هیات کوهنوردی کوار

رامجرد

بعد از 30كيلومتر از خروجي دروازه قرآن شهر شيراز و بعد از عبور از شهرستان زرقان به پل خان ورودي شهرستان مرودشت ميرسيم. بعد از حدودا 5كيلومتر به پتروشيمي بزرگ شيراز ميرسيم و بعد از 15 كيلومتر به پمپ بنزيني ميرسيم كه سمت راست جاده چند درخت است و مشخص كننده روستاي زرگران است. سمت چپ ، روستا و سمت راست جاده ، ديواره هاي بزرگي مشخص است كه به ديواره هاي رامجرد معروف است. به راس اين ديواره و اين كوه كل تبرزني ميگويند. اگر پياده به زير ديواره ميرويد ، جلو پمپ بنزین از ميني بوس هاي خطي پياده ميشويد و بعد از 15 دقيقه پياده روي به زير ديواره ها مي رسيد.

مسير هاي زيادي از سالها قبل روي اين ديواره رول كوبي شده و مسيرها همه قديمي و تقريبا بدون اطمينان است. ديواره رامجردحدودا ده ها مسير داشته و مسیرهای نا تمام زیادی دارد.

تاریخ اجرا : 1400/12/6 به مدت 1 روز

استان : فارس

شهرستان : زرقان

روستاي : روستاي زرگران

نام منطقه : رامجرد

وسایل رفت و آمد : شخصی

وضعيت آنت دهي منطقه : خوب

محل استقرار: نزدیک به مسیر کبکستانی

وضعيت آب : بايد به مقدار کافی با خود به همراه داشته باشیم.

فصل صعود : تابستان هوا گرم و زمستان سرد و خشك است و بهترين فصل صعود بهار و پاييز می باشد.

نحوه صعود : صعود کرده در 3 تیم 3 نفره و 4 تیم 2 نفره که سرپرست روی کارگاه  جداگانه ای نحوه کار را نظارت می کرد.

تعداد میانی ها : حدود 15 عدد

• هارنس

• کفش مناسب سنگ

• 3 عدد کارابین پیچ

• ابزار حمایت و صعود ( ریورسو، ایرفورس ، گیری گیری ...)

• خود حمایت یا تسمه

• کیسه پودر سنگ

• طنابچه انفرادی

• طنابچه پروسیک

گزارش :

باز هم خداوند به ما فرصتی داد تا برنامه ای را در منطقه رامجرد در کنار دوستان اجرا کنیم.پس از یک هفته برنامه ریزی و نامنویسی و هماهنگی بالاخره روز اجرای برنامه فرا رسید.

قرار بر این بود که همگی راس ساعت 8 دروازه قرآن گرد هم بیاییم تا بهمراهی دوستان کواری بسمت منطقه حرکت کنیم.پس از اندکی خرید میحتاج بسوی رامجرد روانه شدیم.هوا بسیار عالی با ابرهای پراکنده بود که نوید روزی سرشار انرژی را به ما میداد.

پس از تقریبا 45 دقیقه وارد جاده خاکی شدیم تا به پای مسیرهای مورد نظر برسیم.در ادامه به صرف صبحانه ای سبک و پر انرژی پرداختیم و آماده شدیم تا اندکی گرم کنیم.

آب و هوا پوشیده از ابر شد که مشخص بود احتمال بارش ندارد..تنها جلوی شدت نور خورشید را گرفته بود تا به اجرا شدن برنامه ما به نحو احسنت کمک کند.

با نرمش های اصولی ، اندکی گرم کردیم و به پای دیواره رفتیم تا کلاس آموزشی را شروع کنیم.آموزش هایی از قبیل صعود کرده ای ، انواع کارگاه ها و دیگر مباحث مربوط به مسائل ابتدایی دیواره نوردی به عزیزان داده شد و بعد از پرسش و پاسخ ها به تقسیم بندی گروه ها پرداختیم که به 2 گروه کلی تقسیم شدیم که عده ای زیر مسیر سروش و عده ای دیگر زیر مسیر کبکستانی قرار گرفتیم.

سپس از بعد از توضیحاتی مختصر جنابان : نیما شعبانی و فرزاد زاهدیان پور بصورت زوج طناب صعود کرده تا به کارگاه رسیده و آماده ی صعود های کرده ای بعدی شدن.ساعت تقریبا 11:00 بود که شرایط برای صعود عزیزان مهیا شد.

پس از تمرین های متعدد صعود کرده ای در تیم های 2 و 3 نفره و آموزش های مدرسین و مربیان ساعت حوالی 16:00 بود که نفرات آخر صعود و فرود خود را انجام دادند.

در آخر همگی جهت صرف ناهار گرد هم آمدیم و ساعات خوش برنامه امروز را به پایان رساندیم.

ضمن عرض تشکر از دوستانی که در پایان برنامه زحمت کشیدند و اطراف مسیرها را از زباله های رها شده توسط آدم های بی ملاحضه پاک نموده.

🌷تک تک لحظه هاتان خوش و خرم باد🌷

کارگروه فنی و تحصصی باشگاه شیراز جوان با همکاری کارگروه دیواره نوردی هیات کوار

بنام خداوند قادرو توانا

باتوجه به ترافیک سنگین در محور جاده شیراز-سپیدان به کمهر و عدم شرایط دسترسی مناسب جاده ای اجرای این برنامه در روز چهار شنبه در نظر گرفته شد.

ساعت ۶ صبح با خودروی «سواری- شخصی »  باتفاق جناب استاد زره پوش «سرپرست برنامه»-جناب مهندس صادقی «مسئول فنی» و محمد حسین غرقی «جانشین سرپرست»

بنام خدا

گزارش برنامه صعود زمستانی به قلل قوچ خوس و کرسملو

تاریخ اجرا: 28 بهمن ماه 1400

قله قوچ خوس(به معنای قوچ خوابیده) با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین قله در دامنه های شکرک در شمال غربی سپیدان می باشد.

همچنین،

دامنه های شكرك در شمال غربی سپیدان با ۲۷۰۰ متر ارتفاع كه بلندترین نقطه آن ” قله قوچ خوس” ۳۳۰۰ متر ارتفاع دارد و مناسب اسكی است . دریاچه زیبای برم فیروز در شمال شرقی شكرك و قله زیبای رنج در شمال این دریاچه واقع است.

گزارش

صبح پنج شنبه 28 بهمن با تعدادی از همنوردان(10 نفر از اعضای باشگاه و 1 نفر مهمان)، ساعت 6 صبح  از خلد برین به سمت سپیدان حرکت کردیم.به علت طولانی بودن مسیر، صبحانه را در میانه مسیر منطقه دالین صرف کردیم. در طول مسیر

منطقه پوشیده از برف بود و اینطور بنظر میرسید که از سال گذشته بارش برف بیشتر بوده

ساعت 8:30 به منطقه گردشگری پولاد کف رسیدیم. در منطقه پیست و ارتفاعات اطراف، پوشیده از برف بود. و تعداد محدودی از مردم در منطقه حضور داشتند. ساعت 9 با سرقدمی استاد زره پوش ، از سمت چپ منطقه پیست به سمت بالا حرکت کردیم.

مسیر کامل پوشیده از برف بود اما نیازی به کرامپون نبود، شیب در حدود 45 درجه. حرکت را کمی  کند میکرد. و انرژی زیادی از همراهان گرفته شد. بهر حال  صعود را ادامه دادیم. تا حدود ساعت 10:30به اولین قله ( قوچ خوس) رسبدیم.در مناطق سایه و کم آفتاب گیر عمق برف ها بیشتر بود. با راهنمایی جناب صادقی   ، مسیر را برف کوبی کردیم و توانستیم این مسیرها را راحت تر طی کنیم.استراحت کوتاهی همراه با صرف نوشیدنی گرم در کنار تله کابین در مسیر رفت داشتیم،    و سپس راهی قله دوم (کرسملو) شدیم.

دوستان  آماده برای صعود به قله دوم شدند. مسیر دوم بصورت خط الراس بود با حفظ همان ریتم و نظم گام برداری و سرعت مناسب با احتیاط و ایمنی همه اعضا تیم به قله دوم رسیدیم، هوا سرد بود اما باد نمیوزید و باعث شد تا دوستان براحتی تصویر برداری کنند  و عکس های یادگاری را گرفتیم.

قرار بر این شد تا ناهار را در کنار ایستگاه تله کابین صرف کنیم.پس راه بازگشت را در پیش گرفتیم و پس از گذشتن از فراز و نشیب های برفی ، ابتدا به قله قوچ خوس و سپس به ایستگاه تله کابین رسیدیم.

پس از صرف ناهار با هماهنگی و نظر خواهی استاد زره پوش و جناب صادقی قرار بر این شد که افرادی که تمایل دارند فرود زمستانی را با تله کابین  تجربه کنند با تله کابین برگردند و باقی دوستان مسیر را تا پایین ادامه دهند، که مورد استقبال دوستان قرار گرفت.سرانجام ساعت 15:30 پای مینی بوس بودیم و راه بازگشت به شیراز را در پیش گرفتیم.حدود ساعت 18 همگی به سلامت به شیراز بازگشتیم و برنامه به خوبی و بدون هیچ مشکلی به پایان رسید.

مسافت پیموده شده : حدودا 10 کیلومتر

تعداد گامها: حدودا 20000 گام

سرپرست و گزارشگربرنامه: شراره شعبانی

با سپاس از استاد زره پوش و جناب صادقی

و جناب غرقی که زحمت گروهداری را به عهده داشتند وباقی دوستان حاضر در برنامه.

زمستان 1400

کلام آخر

همان گونه که سفر به این منطقه هیجان و لذت فراوانی را به دنبال دارد اما با رعایت نکردن اصول و همراه نداشتن لوازم مورد نیاز مانند: کفش و ، تجهیزات زمستانه کوهنوردی و لباس گرم برای فصل زمستان، می تواند اسیب هایی را به افراد وارد کند پس با تجهیزات کامل و اصولی سفر خود را بی خطر و لذت بخش کنید..