بنام خدا

گزارش برنامه صعود زمستانی به قلل قوچ خوس و کرسملو

تاریخ اجرا: 28 بهمن ماه 1400

قله قوچ خوس(به معنای قوچ خوابیده) با ارتفاع ۳۳۰۰ متر بلندترین قله در دامنه های شکرک در شمال غربی سپیدان می باشد.

همچنین،

دامنه های شكرك در شمال غربی سپیدان با ۲۷۰۰ متر ارتفاع كه بلندترین نقطه آن ” قله قوچ خوس” ۳۳۰۰ متر ارتفاع دارد و مناسب اسكی است . دریاچه زیبای برم فیروز در شمال شرقی شكرك و قله زیبای رنج در شمال این دریاچه واقع است.

گزارش

صبح پنج شنبه 28 بهمن با تعدادی از همنوردان(10 نفر از اعضای باشگاه و 1 نفر مهمان)، ساعت 6 صبح  از خلد برین به سمت سپیدان حرکت کردیم.به علت طولانی بودن مسیر، صبحانه را در میانه مسیر منطقه دالین صرف کردیم. در طول مسیر

منطقه پوشیده از برف بود و اینطور بنظر میرسید که از سال گذشته بارش برف بیشتر بوده

ساعت 8:30 به منطقه گردشگری پولاد کف رسیدیم. در منطقه پیست و ارتفاعات اطراف، پوشیده از برف بود. و تعداد محدودی از مردم در منطقه حضور داشتند. ساعت 9 با سرقدمی استاد زره پوش ، از سمت چپ منطقه پیست به سمت بالا حرکت کردیم.

مسیر کامل پوشیده از برف بود اما نیازی به کرامپون نبود، شیب در حدود 45 درجه. حرکت را کمی  کند میکرد. و انرژی زیادی از همراهان گرفته شد. بهر حال  صعود را ادامه دادیم. تا حدود ساعت 10:30به اولین قله ( قوچ خوس) رسبدیم.در مناطق سایه و کم آفتاب گیر عمق برف ها بیشتر بود. با راهنمایی جناب صادقی   ، مسیر را برف کوبی کردیم و توانستیم این مسیرها را راحت تر طی کنیم.استراحت کوتاهی همراه با صرف نوشیدنی گرم در کنار تله کابین در مسیر رفت داشتیم،    و سپس راهی قله دوم (کرسملو) شدیم.

دوستان  آماده برای صعود به قله دوم شدند. مسیر دوم بصورت خط الراس بود با حفظ همان ریتم و نظم گام برداری و سرعت مناسب با احتیاط و ایمنی همه اعضا تیم به قله دوم رسیدیم، هوا سرد بود اما باد نمیوزید و باعث شد تا دوستان براحتی تصویر برداری کنند  و عکس های یادگاری را گرفتیم.

قرار بر این شد تا ناهار را در کنار ایستگاه تله کابین صرف کنیم.پس راه بازگشت را در پیش گرفتیم و پس از گذشتن از فراز و نشیب های برفی ، ابتدا به قله قوچ خوس و سپس به ایستگاه تله کابین رسیدیم.

پس از صرف ناهار با هماهنگی و نظر خواهی استاد زره پوش و جناب صادقی قرار بر این شد که افرادی که تمایل دارند فرود زمستانی را با تله کابین  تجربه کنند با تله کابین برگردند و باقی دوستان مسیر را تا پایین ادامه دهند، که مورد استقبال دوستان قرار گرفت.سرانجام ساعت 15:30 پای مینی بوس بودیم و راه بازگشت به شیراز را در پیش گرفتیم.حدود ساعت 18 همگی به سلامت به شیراز بازگشتیم و برنامه به خوبی و بدون هیچ مشکلی به پایان رسید.

مسافت پیموده شده : حدودا 10 کیلومتر

تعداد گامها: حدودا 20000 گام

سرپرست و گزارشگربرنامه: شراره شعبانی

با سپاس از استاد زره پوش و جناب صادقی

و جناب غرقی که زحمت گروهداری را به عهده داشتند وباقی دوستان حاضر در برنامه.

زمستان 1400

کلام آخر

همان گونه که سفر به این منطقه هیجان و لذت فراوانی را به دنبال دارد اما با رعایت نکردن اصول و همراه نداشتن لوازم مورد نیاز مانند: کفش و ، تجهیزات زمستانه کوهنوردی و لباس گرم برای فصل زمستان، می تواند اسیب هایی را به افراد وارد کند پس با تجهیزات کامل و اصولی سفر خود را بی خطر و لذت بخش کنید..