به نام حق


نفرات شرکت کننده در برنامه جنگل پیمایی دشت دیدبان:

 

آقایان:

با حضور استاد گرانقدر عزیزاله زره پوش

شاهپور امرالهی

نیما شعبانی (سرپرست و مربی)

محمد حسین غرقی (جانشین سرپرست)

پیمان صادقی (مدیر فنی)

علیرضا حکیم الهی

سجاد صالحی

حمیدرضا دیرین صمیمی فر

مصطفی اسدی

 

بانوان:

 

شراره شعبانی (سرپرست بانوان ، گزارشگر)

عاطفه ستوده

رویا مختاریان

کیانا صادقی

شیوا کشاورز (پزشک ، عکاس)

بهار نعمت الهی

زهرا ابوالحسنی (مدیر فنی بانوان)

الهه فهندژ

 

تعداد همنوردان: 17 تن

تعداد بانوان: 8 تن

تعداد آقایان: 9 تن

استان: فارس

منطقه : دشمن زیاری

مسافت پیموده شده: 14 کیلومتر

تعداد گام ها: 18000 گام

وضعیت هوا : نیمه ابری

سرعت وزش باد : حدود ۱۰ تا 12 کیلومتر در ساعت

میانگین دما: 14 درجه

دسترسی موبایل و اینترنت: تنها در بلندی ها

 

توضیحات

دشت دیده‌بان، روستایی از توابع بخش دشمن‌زیاری شهرستان ممسنی در استان فارس ایران است.

این روستا در دهستان مشایخ قرار دارد و براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۸۵، جمعیت آن ۱۳۷ نفر (۲۸خانوار) بوده‌است.

روستای دشت دیده بان در دامنه کوه تاسک از جمله روستاهایی با پیشینه تاریخی دوران نئاندرتالها می باشد . آثار و نشانه هایی از دوران هخامنشی و ساسانی در این روستا وجود دارد روستایی که بر خرابه های قلعه تاریخی دیده بان ساخته شده تنها قنات منطقه دشمن زیاری در این روستا واقع شده که به همت فاطمه معینی کیا دهیار این روستا و دکتر علی اکبر تفتی موسسق دانشگاه قنات ایران در دست احیا و باز آفرینی می باشد . کتابخانه روستا به خاطر تلاشهای دکتر تفتی به نام وی نامگذاری شده است . کمپین حفاظت از محیط زیست از جمله گروههای محافظ محیط زیست است که جهت حفاظت از جنگلها و حیوانات وحشی تاسیس گردیده و تا بحال خدماتی ارائه نموده . آتش زدن جنگل و تخریب مراتع از جمله مهمترین دلایل جنگل زدایی است . این روستا پتانسیل بسیار بالایی جهت توسعه اقتصادی و گردشگری دارد واقع شدن این روستا در میان بزرگترین دیم زار انگور بش دنیا موقعیت مناسبی را ایجاد کرده .

دهستان مشایخ نام دهستانی در بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی، استان فارس در ایران است. براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۵۲۴ نفر (۱۶۹خانوار) بوده‌است.

بخش دشمن زیاری،این بخش در سال 1392 ه.ش دارای روستاهای زیر بوده است.
روستاهای نزدیک به هم1- دشت تبرتاج-هجرت- گلگون-گل دشت2-سرنجلک-بخشی-تیشه گری-دره تلخ راشک3-دهگپ-بلوطک-کیکمدان-بالمنگان4-آب بید-حرار-گورک5-روبنی-چشمه موری-دره کوگان-برم جمال6-پربنار-آبزالو-چشمه سردو-دشت دیده بان7-کلاه سیاه-پایین شیب-قائدان8-مشایخ-چناران9-چشمه آبگل - روستای آبنار-پارک برم-بله زار سفلی-بله زار علیا-گردن کلاه-کلکک سفلی-کلکک علیا10-سررود-حیدرآباد-بابامنیر-رضاآباد-چنارس-مورگامیشی-باباصالح11-توکل آباد-جلیلی-تلخاب-چم ریز-له برآفتاب-پیرحسینی12-حسنی پاچر-امام زاده علی-سنگ بزرگ-تنگ رودیان-پاقلعه13-دولت آباد-بلمینی-دره شور-ده بید-حمزه بیگی

 

وضعیت اقلیمی
در مورد وضعیت اقلیمی نیز این روستا دارای اقلیمی خشک و آب و هوای گرم با تابستانهایی گرم و خشک می باشد. به وطور کلی این روستا نیز مانند سایر مناطق گرم و خشک تقریباً دارای دو فصل تابستان طولانی و گرم و زمستانی کوتاه و سرد می باشد متوسط بارندگی سالیانه به استثنای فصل خشکسالی ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیمتر می باشد. متوسط درجه حرارت سالیانه نیز بر اساس آمار ایستگاه لار تقریباً معادل ۷/۲۳ درجه سانتی گراد و میانگین حداکثر ۲/۲۹ درجه سانتی گراد مطلق سالیانه ۶/۴۵ درجه سانتی گراد میانگین حداقل و حداقل مطلق به ترتیب ۴/۱۵ و ۱۹ درجه سانتی گراد است .
از لحاظ رطوبت نسبی نیز حداکثر میانگین رطوبت نسبی با ۳/۶۰ متعلق به دی ماه و حداقل میانگین آن با ۲/۳۷ درصد به خرداد ماه اختصاص دارد . از لحاظ جهت وزش بادها نیز در زمستان بیشتر غربی ـ شرقی در فصل گرما به خصوص تابستان جنوب ـ غرب می باشد.

وضعیت اقتصادی

اقتصاد اهالی روستای دیده بان برپایه کشاورزی ودامداری استواراست،امابدلیل مهاجرت اکثریت سکنه به شهرها وخشکی آب وهوا وکمبود باران ونبودن منبع درآمد در روستا امروزه عده قلیلی که در روستا ساکن هستند عموما به رانندگی-کارگری ساختمانی- مغازه داری وکارمندی بصورت خیلی محدود می پردازندوآنهاکه درشهرها به زندگی می پردازند نیزاکثریت مغازه دارند یا درادارات دولتی وبانکها کارمیکنند.

 

 

گزارش

سخن از جنگل و پیمایش آن که میشود، طبق معمول در اذهان اینگونه تداعی میشود، مکانی پر از درختان سربه فلک کشیده و سرسبز، که گاهی از میان انبوهی آن، نور خورشید و بارش باران را نمی توان دید،

اما جنگلهای زمستانی زاگرس، ویژه هستند.

جنگل کوهستان زاگرس، با پوشش 80% درصدی بلوط، این درختان زیبا و استوار، بخصوص در این فصل، با فضایی پر شده از برگهای پاییزی و میوه های بلوط، زیبایی چشمگیری را به آن منطقه بخشیده.

 

آدینه ای دیگر، باشگاه شیراز جوان، به قصد پیمایش جنگلهای دشت دیده بان( واقع در دامنه کوه تاسک) ساعت 6 صبح شیراز را به قصد منطقه دشمن زیاری ترک کردند. مسیر رفت از سمت جاده سپیدان بود، پس از پیمودن حدودا 35  کیلومتر وارد جاده فرعی سمت چپ جاده شدیم  و تا نزدیک روستای دیده بان ادامه دادیم تا به دوراهی دشت دیده بان رسیدیم، حدودا ساعت 8:15 به محل مورد نظر رسیده و پس از پیاده و آماده شدن و انجام حرکات نرمشی، مسیر را از میان تنگه ای که مشخص بود( مسیل رودخانه در فصل بارش) می باشد را آغاز کردیم، زحمت  شناسایی مسیر را مدیر فنی برنامه جناب مهندس صادقی به عهده داشتند.صرف وعده صبحانه در بین مسیر بود،

 

 مسیر بسیار زیبا و متنوع بود، درختان بلند و گاها بعضی از آنها در اثر عوامل طبیعی خم شده بودند، تخته سنگهای درشت و در بعضی نقاط دارای سنگواره بود، اینها همه جلوه خاصی به مسیر میداد که از چشم دوربینهای افراد تیم دور نماند.

از رطوبت خاک و نرمی آن مشخص بود که در روزهای گذشته بارش داشته و باعث طراوت هوا شده بود.

 

با گذر از فراز و نشیبهای میان جنگل و بعضی مواقع از میان رودخانه های خشک، و با گذشت حدودا 3 ساعت با نظر سرپرست استراحت کوتاهی داشتیم، و سپس ادامه مسیر،

علاوه بر درختان بلوط که بیشتر به چشم میخورد در بعضی نقاط هم درختان، بنه، کیالک و بادام  کوهی نیز دیده میشد.

زیبایی خیره کننده جنگل زاگرس باعث شد تا گذر زمان را متوجه نشویم و به منطقه ای رسیدیم که پر از درختان انگور بود، البته در این فصل جز شاخه های خشک و مویز های آن چیزی باقی نمانده بود.

بلاخره ساعت 15:00 با نظر اساتید  و  سرپرست محترم برنامه جناب شعبانی، منطقه زیبا و بکری را که یک طرف آن با دیواره ها ی سنگی محصور شده را جهت صرف نهار در نظر گرفته شد،

 

قابل ذکر است در طول مسیر هیچ چشمه ای وجود نداشت،

پس از جمع آوری زباله های خود و خاموش کردن آتش روشن شده توسط افراد محلی مسیر بازگشت را در پیش گرفتیم.

جنگل زیبا همچنان ادامه داشت، و همینطور که به پیش میرفتیم از دور جاده نمایان شد،

این نشان از پایان برنامه میداد، با هماهنگی با مینی بوس مقداری از مسیر را درکنار جاده با احتیاط  پیمودیم...

 

هوای نیمه ابری و رطوبت هوا و منظر زیبای جاده ای، باعث شده بود تا از این پیمایش کنار جاده نیز لذت ببریم.

پس از رسیدن مقدار مسافت، به مینی بوس رسیده و سوار شدیم.

راه بازگشت از مسیر هفت برم بود.

و در بین راه سری هم به دریاچه هفت برم زدیم. که خالی از لطف نبود.

سرانجام ساعت 19:20 در سلامت کامل با خاطراتی خوش به شیراز  رسیدیم و برنامه پایان یافت.

کارگروه کوهنوردی باشگاه فرهنگی و ورزشی شیراز جوان