بنام خالق کوه

کوه بانوان:

شراره شعبانی (سرپرست برنامه)

زهرا ابوالحسنی (سرپرست بانوان)

رویا موسوی

شیوا کشاورز (پزشکیار)

الهام طیبی

کوه مردان :

استاد عزیزاله زره پوش (مدیر فنی)

پیمان صادقی (جانشین سرپرست)

نیما شعبانی (همیار مدیر فنی و گزارشگر)

حسن خیام (مسئول حفاظت محیط زیست)

مجتبی خوش بین

علی طیبی (گروهدار)

عباس قائدی (گزارشگر تصویری)

تاریخ اجرا : سوم بهمن ماه 1399

پوشش آنتن دهی موبایل: همراه با اختلال

نقطه جغرافیایی قله قوچ خوس :  N 30'°22’ 17.5“ و E051°53’ 3.3“

وضعیت آب و هوای منطقه در تاریخ صعود: در کل مسیر سرد

نقطه جغرافیایی شروع  (N 30'°22’ 29.5“  و E051°54’ 44.6“  )

گونه های گیاهی که در این منطقه رشد کرده اند شامل: گل لاله، پونه، پیاز، جاشیر، بن سرخ، گیاهان بوته ای و گونه هایی از فرفیون می باشد.(فصل مناسب)

همچنین گونه های جانوری این منطقه شامل: پستانداران کوچکی مانند: خرگوش و موش و پستانداران بزرگ مانند: گرگ، کفتار، روباه، شغال و خرس می باشد.(فصل مناسب)

همچنین حشراتی بسیار زیادی مانند: سنجاقک و کفشدوزک نیز این مکان خوش اب و هوا و بکر را برای زندگی انتخاب کرده اند.

جنس سنگ های منطقه : سنگ های این مناظر زیبا همگی از جنس آهک و مارن( مخلوط سیلیس و آهک) می باشد.

وسیله نقلیه: مینی‌بوس

امکانات پیست در ارتفاع 2824  متر : در فصل مناسب قهوه خانه و رستوران و سرویس بهداشتی آماده سرویس دهی می باشند.

منطقه

دامنه های شكرك در شمال غربی سپیدان با 2700 متر ارتفاع كه بلندترین نقطه آن قله قوچ خوس 3300 متر ارتفاع دارد و مناسب اسكی است . دریاچه زیبای برم فیروز در شمال شرقی شكرك و قله زیبای رنج در شمال این دریاچه واقع است

گزارش برنامه

طبق هماهنگی انجام شده جمعه سوم بهمن ماه سال 1399 برنامه از محل تجمع پارک خلدبرین راس ساعت 6:48 و با سوار شدن آخرین نفر ساعت 6:05 به سمت منطقه سپیدان آغاز شد.

توقفی کوتاه در میانه مسیر حوالی دالین جهت صرف صبحانه داشتیم .مقصد پیست پولاد کف و منطقه شکرک بود.

مسیر جاده زیبایی خاص زمستانی داشت که دوستان با عکسهای هنرمندانه خود از آن بهره بردند.حدود ساعت 8:10 به پسیت پولاد کف رسیدیم پس از آماده شدن دوستان در صفی منظم به سرقدمی استاد زره پوش و گروهداری جناب طیبی پیمایش آغاز شد.

مسیر پوشیده از برف بود اما تابش خورشید و دمای هوا باعث شد تا در ابتدای مسیر نیازی به کرامپون نداشته باشیم.

حدود 10 دقیقه بعد به ابتدای پای کوه رسیدیم و نرمشی کوتاه داشتیم و آماده برای یک صعود زمستانه دلپذیر.

پیمایش را از کنار پیست اسکی شروع کردیم ، ابتدا با شیب ملایم اما رفته رفته شیب تند شروع شد. 2 نفر اسکی باز نیز در مسیر بودند.پس از گذشت حدود 50 دقیقه توقفی کوتاه کرده و به صرف دمنوش و میوه پرداختیم و دوباره راهی شدیم.بعد از آن به قله قوچ خوس رسیدیم ، استراحتی کوتاه را داشتیم و با نظر جمع و راهنمایی جناب صادقی راهی قله دوم (کرسملو) شدیم.

دوستان کرامپون ها را بسته و آماده برای صعود به قله دوم شدند.با حفظ همان ریتم و نظم گام برداری و سرعت مناسب به قله رسیده و عکس های یادگاری را گرفتیم.

قرار بر این شد تا ناهار را در کنار ایستگاه تله کابین صرف کنیم.پس راه بازگشت را در پیش گرفتیم و پس از گذشتن از فراز و نشیب های برفی ، ابتدا به قله قوچ خوس و سپس به ایستگاه تله کابین رسیدیم.

پس از صرف ناهار با هماهنگی و نظر خواهی استاد زره پوش و جناب صادقی قرار بر این شد مسیر را با تله کابین برگردیم که مورد استقبال دوستان قرار گرفت.سرانجام ساعت 15:20 پای مینی بوس بودیم و راه بازگشت به شیراز را در پیش گرفتیم.حدود ساعت 18:00 همگی به سلامت به شیراز بازگشتیم و برنامه به خوبی و بدون هیچ مشکلی به پایان رسید.

با سپاس از استاد زره پوش و جناب صادقی و جناب طیبی و باقی دوستان حاضر در برنامه

کلام آخر

همان گونه که سفر به این منطقه هیجان و لذت فراوانی را به دنبال دارد اما با رعایت نکردن اصول و همراه نداشتن لوازم مورد نیاز مانند: کفش و لباس مناسب، تجهیزات زمستانه کوهنوردی و لباس گرم برای فصل زمستان، می تواند اسیب هایی را به افراد وارد کند پس با تجهیزات کامل و اصولی سفر خود را بی خطر و لذت بخش کنید.