بنام حق

 

ای کــوه سترگِ برف بـــر دوش       ای قلــــــۀ رازدار خامـــــــــوش

در دشت، روانـــه جوی از تــــو       دارد خـــــــزر آبـــــروی از تــــــو

همســـــاز نـــوای آبشـــــــارت       بــــا زمزمه هــای جویبــــــــارت

گیـــرد چو هـــراز، راه هامـــون       بـــا نغمـــۀ شـــور یــا همایـــون

تحریر لطیف بـی کران اســــت       آرامش جـان خستگان اســــت

انبـــــوه درخـت بیشـــــه زاران       پیغــام تـــــو را بـــه روزگـــــاران

در گوش مسافران هستـــــی       خوانند که هان، مرو به پستـــی

از رعد و تگـــرگ و باد و بـــاران       گستاخــی بــــی امان توفــــان

هیچت نبود هراس و تمکیــــن       دل زنده در این جهـان چرکیــــن

تندیــــس شگفـت روزگـــــاری       بــــر شـانۀ خــــاک، استــــواری

          گسسته مباد مهر و پیونــــد       هان ای شرف وطن، دمـــاونــــد           

 

شرکت کنندگان :

 

نیما شعبانی (سرپرست و مربی و گزارشگر)

بابک ایزدی (جانشین سرپرست و گروهدار فرود)

امین ستایش (مدیر فنی و گزارشگر تصویری و گروهدار صعود و مسئول محیط زیست)

شیوا کشاورز (پزشک)

 

تعداد همنوردان: 4 تن

تعداد بانوان: 1 تن

تعداد آقایان: 3 تن

استان : مازندران

منطقه : پلور

ارتفاع قله: 5671 متر

ارتفاع شروع برنامه (گوسفند سرا) : ۳۰۰۰ متر

ارتفاع صعود شده : ۲۶۱۰ متر

ارتفاع بارگاه سوم: ۴٢٠٠ متر

ارتفاع آبشار یخی : ۵۱۰۰ متر

 

بهترين تاريخ صعود به دماوند از جبهه جنوبي

صعود به قله دماوند از جبهه جنوبي یکی از راه های رسیدن به این قله می باشد، بهترین زمان از اول مرداد ماه تا آخر مرداد مي باشد در تاريخ هاي نزديک به نيمه هاي مرداد ماه شلوغ ترين فصل قله دماوند از جبهه جنوبي مي باشد، در اين زمان به علت کم شدن سرماي هوا و کمتر شدن بادهاي اطراف قله کوهنوردان بيشتري طالب فتح اين قله مي شوند البته نا گفته نماند که در همين مرداد ماه احتمال بارش برف و کولاک هاي شديد در نزديکي پناهگاه بارگاه سوم بسيار زياد است.

نکته: در زمان صعود از جبهه جنوبي قاطر هاي باربر در اول مسير پیمایش که گوسفند سرا نام دارد، وجود دارند که کوله پشتي هاي شما را با مبلغي حدود حداقل ۲۰۰ هزار تومان تا بارگاه سوم حمل ميکنند، در زمان شروع صعود احتمال زياد هوا آفتابي و بسيار مناسب مي باشد اما اشتباه نکنيد و تمام خوراک و پانچو و لباس هايتان را براي حمل به باربر ها نسپاريد زيرا تا بارگاه سوم حدود ۵ ساعت راه مي باشد و امکان خراب شدن هوا و بارش وجود دارد، حتما لباس گرم و پانچو را در اين مسير هر چند آفتابي و زيبا تا بارگاه سوم به همراه داشته باشيد.

 

بهترين ساعت صعود

دماوند از جبهه جنوبي به تهران و مازندارن بسیار نزدیک می باشد اگر ساکن تهران هستيد ساعت ۴ به سمت رودهن و از آنجا جاده هراز و سپس شهرستان رينه حرکت کنيد به ساختمان فدراسيون کوهنوردي که رسيدين وارد پارکينگ بشويد و ماشين خود را پارک کنيد.

ورودي پارکينگ مبلغي حدود ۱۰ هزار تومان مي باشد.

در جلوي درب اين ساختمان نيسان وانت ها و پاترول هايي وجود دارد که با مبلغي حدود به نفري 80 هزار تومان شما را به گوسفند سرا که محل شروع کوهپيمايي دماوند مي باشد مي رساند، طول مسير از فدراسيون تا گوسفند سرا حدود ۳۰ تا ۴۰ دقيقه مي باشد. که مسيري خاکي و پر از دست انداز ميباشد.

نکته مهم: خريد خود را قبل از رسيدن به گوسفند سرا انجام دهيد زيرا در اين محل فقط يه دکه کوچک با قيمت هايي بالاتر از قيمت شهر وجود دارد که محصولاتي مثل چاي، اب و تنقلات دارد. در طول مسير هيچ چشمه اي تا بارگاه سوم وجود ندارد پس حتما آب کافي تا بارگاه سوم همراه خود داشته باشيد.

 

بارگاه سوم کجاست؟ 

اگر قصد صعود به دماوند از جبهه جنوبي رو داشته باشید به پناهگاهی می رسید که در اطراف آن محل هايي براي برپايي چادر وجود دارد اين پناه گاه بارگاه سوم نام دارد که  ظرفيتي حدود به ۵۰ نفر دارد که براي شب ماني داخل آن بايد از قبل با شماره هاي زير تماس حاصل کنيد و جايي براي خود رزرو کنيد، البته ما پيشنهاد نميکنيم که داخل اين پناهگاه شب ماني کنيد به دليل جمعيت بيش از اندازه داخل پناهگاه و سر و صداهاي افراد اين محل از آرامش کافي برخوردار نمي باشد.

ارتفاع بارگاه سوم از سطح دريا حدود به ۴۲۰۰ متر مي باشد در اين ارتفاع علائم ارتفاع زدگي نمايان خواهد شد در مقاله علائم ارتفاع زدگي مي توانيد تمامي اين موارد و نکات مهم و قابل توجه آن را مطالعه کنيد.

چشمه آبي پشت پناهگاه وجود دارد که مي توانيد از آن آب تازه براي خود برداريد.

سرويس بهداشتي در نزديکي پناهگاه وجود دارد. 

نکته: لطفا کيسه زباله بزرگ همراه خود داشته باشيد و تمام زباله هاي توليد شده را همراه خود با پايين کوهستان حمل کنيد، شرايط محيطي و بهداشتي بارگاه سوم بسيار نا مناسب مي باشد. 

نکته: لطفا در کنار و وسط باند فرود هلي کوپتر که در کنار بارگاه سوم وجود دارد چادر نزنيد زيرا اگر هلي کوپتر امداد براي نجات قصد فرود داشته باشد مساله بسيار خطرناک مي باشد زيرا هم روند امداد رساني به تعويق مي افتد و هم تمام چادر و لوازم شما با باد بسيار قوي توليد شده توسط پره هاي هلي کوپتر به اطراف پرتاب مي شود و شما را دچار خسارت خواهد کرد.

 

توصیف مسیر صعود- جبهه جنوبی:

 این مسیر از قدیمی ترین مسیرهای دست یابی به قلۀ کوه دماوند است. دسترسی به مسیر جنوبی صعود، از طریق پلور و رینه امکان پذیر است. در نیمه های جادۀ آسفالتی متصل کنندۀ این دو نقطه به یکدیگر، مسیری خاکی و ناهموار به سمت شمال وجود دارد که با تابلویی کوچک مشخص شده است. این مسیر به گوسفندسرا و مسجد صاحب الزمان واقع در ارتفاع 3000 متری منتهی شده که مبدا صعود به قلۀ دماوند از مسیر جنوبی است. پس از آن، مسیر به سمت بارگاه سوم در ارتفاع 4150 متری ادامه می یابد. برای حمل بار در این فاصله می توان از چهارپایان استفاده کرد. پس از بارگاه سوم و ادامۀ مسیر از سمت چپ آبشار یخی، به تپه گوگردی می رسیم که حاصل آخرین فعالیت های آتشفشان دماوند است. گاز گوگرد از حفره های متعدد سنگ های گوگردی پراکنده در این ناحیه متصاعد شده و سبب سوزش چشم و گلو می شود. ادامۀ مسیر در یک شیب نسبتا تند به قله ختم می شود.

میانگین زمان لازم برای طی کردن فاصلۀ بارگاه اول تا بارگاه سوم 4 ساعت و از بارگاه سوم تا قله 6 ساعت می باشد.

 

قرارگاه رینه: 

این بنا که به مکان چای خوری موسوم بود، بعد از شهریور سال 1320 به صورت متروکه باقی مانده بود و سپس به فدراسیون کوهنوردی واگذار شد. این مکان به همت فدراسیون کوهنوردی کشور در سال 1348 به عنوان پناهگاه بازسازی شد. ساختمان اصلی آن در سال 1366 ساخته شده که مکانی است برای مستقر شدن صعود کنندگان از جبهۀ جنوبی. این پناهگاه و استراحتگاه در جنوب خیابان اصلی شهر، در ارتفاع 2080 متری قرار دارد. این مکان نخستین نقطۀ صعود از جنوب یا جنوب شرقی کوه است و گنجایش 30 نفر را دارد

 

مسجد و گوسفندسرا:

دومین مکان برای صعود به کوه دماوند از جبهۀ جنوب، ساختمان مسجد صاحب الزمان است. این مکان در ارتفاع 3050 متری قرار دارد و در نزدیکی گوسفندسرایی واقع شده. این مکان گنجایش 50 نفر را دارد ودارای نمازخانه، سرویس و محل استراحت کوهنوردان می باشد. فشار هوا 610 میلی متر جیوه است. این مسجد در سال 1371 ساخته شده است.

 

بارگاه سوم: 

سومین پناهگاه در یال جنوبی دماوند، بارگاه سوم با ارتفاع 4150 متر است. بنای فلزی این پناهگاه در سال 1345 در ارتفاع 4150 متری ساخته شد که در زمان خود پناهگاهی مجهز به شمار می آمد. این پناهگاه به علت سقوط بهمن بزرگی در زمستان سال 1351 از بین رفت و دوباره یک سال پس از آن، یک بنای سنگی جایگزین آن شد.  گنجایش آن حداکثر برای 30 نفر است و در پیرامون آن مکان هایی برای چادر زدن وجود دارد. فشار هوا در بارگاه سوم 540 میلی متر جیوه است.

 

 

مجتمع کوهنوردی دماوند:

این پناهگاه 50 متر بالاتر از پناهگاه بارگاه سوم قرار دارد. کار ساخت این مجتمع از سال 1385 شروع شد و در 8 شهریور 1387 گشایش یافت. مساحت آن 460 مترمربع است و 200 نفر ظرفیت دارد. این بنا در ارتفاع 4200 متر ساخته شده است. امکانات آن  عبارت است از:

اتاق های کمک های اولیه، انبار کوله، انبار عمومی، غذاخوری، آشپزخانه، ظرفشویی کوهنوردان، اتاق مدیریت، اتاق خواب عمومی، اتاق خواب اختصاصی و سرویس بهداشتی عمومی.

 

بهترين زمان براي اتمام صعود

بهترين زمان براي شروع صعود از بارگاه سوم ساعت ۳ تا ۴ صبح مي باشد زيرا تا قله حدود ۶ ساعت راه مي باشد که ساعت رسيدن شما به قله حدود ۱۰ صبح مي باشد و زمان برگشت شما چيزي حدود به سه ساعت يعني از لحظه شروع صعود از بارگاه سوم تا برگشت شما به بارگاه حدود ۹ ساعت خواهد بود.

نکته: به علت آفتاب شديد که از ساعت ۷ صبح شروع و در ساعت ۱۲ ظهر به اوج خود مي رسد حتما عينک مخصوص کوهنوردي همراه داشته باشيد.

در مراحل پاياني صعود به منطقه اي ميرسيد به نام تپه گوگردي، خاک اين تپه تماما از گوگرد مي باشد و در صورت برخورد با چشمان شما سوزش شديد ايجاد مي کند در اين منطقه بوي بسيار بد و تندي وجود دارد که علت آن وجود گازهاي گوگردي مي باشد.

حتما همراه خود يک فلاکس آب جوش همراه داشته باشيد تا در صورت بالا رفتن سرماي هوا با نوشيدن يک ليوان چاي يا قهوه حالتان بهتر شود.

نکته: وجود اسپري اکسيژن شديدا توصيه مي شود شما ميتوانيد اين اسپري ها را با قيمتي حدود به ۲۰ هزار تومان از داروخانه ها تهيه کنيد.

حتما همراه خود خرما، بيسکوييت و يا سيب زميني آب پز همراه داشته باشيد تا بتوانيد قند و کربوهيدرات مورد نياز صعود را تامين کنيد.

در طول مسير صعود به قله از جبهه جنوبي تعداد نفرات صعود کننده در مرداد ماه بسيار زياد مي باشد اما اگر بار اول مي باشد که پا در اين مسير گذاشته ايد حتما به همراه تيم ها و باشگاه هاي صعود اين کار را انجام دهيد.

 

بررسی شرایط کلی

وضعيت آنتن دهي موبايل:

خطوط ايرانسل و همراه اول تا بارگاه سوم بسيار عالي آنتن دهي شده اند

خطوط همراه اول بر روي قله هم آنتن دهي دارند و از اينترنت خوبي هم برخوردار هستند

مي توانديد بر روي قله لايو هم بگذاريد

 

وضعيت آب:

هيچ چشمه آبي در طول مسير وجود ندارد و فقط در بارگاه سوم آب اشاميدني وجود دارد که از آب شدن برفچال ها میباشد.البته مغازه بارگاه سوم آب معدنی بزرگ را در این تاریخ به مبلغ 15 هزار تومان می فروخت.

 

مسير بازگشت:

مسير بازگشت دماوند از جبهه جنوبي بسيار طولاني به چشم مي آيد پس حتما براي براي مسير بازگشت نيز آب کافي و خرما همراه داشته باشيد در مسير بازگشت عجله نداشته باشيد تا آسيبي به زانو هايتان وارد نشود.

 

گواهي صعود:

براي دريافت گواهي صعود به قله دماوند از جبهه جنوبي حتما يک عکس تک نفره در بالاي قله بگيريد و براي دريافت گواهي به ساختمان فدراسيون، همانجايي که ماشين ها را پارک کرده ايد مراجعه کنيد، قيمت اين گواهي چيزي حدود به ۵۰ هزار تومان ميباشد.

 

محل شب مانی:

مسجد صاحب الزمان که در سال ۱۳۷۱ و در ارتفاع ۳۰۰۰ متری یال جنوبی ساخته شده‌است.

جان‌پناه بارگاه سوم (قدیم) که در سال ۱۳۴۶ و در ارتفاع ۴۲۰۰ جبهه جنوبی ساخته شده‌است. این پناهگاه به علت سقوط بهمن در زمستان سال ۱۳۵۱ از بین رفت و پس از یک سال، بنای سنگی جایگزین آن شد. در پیرامون آن مکان‌هایی برای چادر زدن آماده شده‌است.

پناهگاه بارگاه سوم (جدید) که در سال ۱۳۸۷ و حدود ۵۰ متر بالای جان‌پناه قدیم (بارگاه سوم) در یال جنوبی ساخته شده‌است. این پناهگاه شامل اتاق‌های کمک‌های اولیه، انبار کوله، انبار عمومی، غذاخوری، آشپزخانه، ظرفشویی کوهنوردان، اتاق مدیریت، اتاق خواب عمومی، اتاق خواب اختصاصی و سرویس بهداشتی عمومی است

به علاوه قرارگاه‌های کوهنوردی پلور در جبهه غربی و رینه در جبهه جنوبی تسهیلاتی مانند وسیله رفت‌وآمد تا پای صعود، امکان شب‌مانی و راهنمای کوهنوردی ارائه می‌دهد.

 

پوشش گیاهی:

سترن وحشی، قفقازی، رُز گردآلود، گز، علف بره، چمن آراراتی، چمن گندمی آسیای مرکزی، جاروی علفی بامی، علف قرمز، جو چمنزار، ملیکای بی زبانک، علف صورتی، چاودار هراتی، شبه یولاف شکننده، ریش سنبل، خشخاش طناز، شکرتیغال و شکرتیغال مشهدی، چون جاشیر، سریش و در جاهای مرطوب زبان طلا، پیرسنبل، قدومهٔ پرشاخه، جعفری فرنگی معطر، بادرنجبویهٔ دنایی، خاکشیر تلخ کوتوله، گل بی مرگ طلایی، پنجه برگ نقره گون و…. 

 

گوناگونی جانوری:

روباه ، شغال ،سگ ، گرگ ، خرس ،خرگوش ، قوچ ، میش و …

 

یخچالهای طبیعی اطراف قله دماوند:

الف- یخچال های شمالی و شمال شرقی اطراف قله دماوند:

–    یخچال سیوله (جبهه شمالی)

–    یخچال دوبی سل (جبهه شمالی)

–    یخچال اسپلیت (جبهه شمالی)

–    یخچال عروسکها (جبهه شمالی)

–    یخچال خورتاب سر (جبهه شمالی)

–    یخچال یخار (شمال شرقی)

 

ب- یخچالهای پراکنده و برفچالهای اطراف دماوند:

–    یخچال وزمین چال (شرقی)

–    یخچال سرداغ (بین یالهای غربی و جنوب شمال غربی)

–    یخچال غربی (بین یالهای شمال جنوب غربی و غربی)

–    یخچال کافر دره (بین یالهای جنوبی و جنوب شرقی)

–    یخچال آسپرین سر (بین یالهای جنوبی و جنوب جنوب غربی)

 

مسیرهای صعود:

۱- شمالی -یال دبی سل- مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست)و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد. این مسیر دارای دو جانپناه در ارتفاع‌های 40۰۰ متر و ۴650 متر است.

۲- جنوبی - مسیر گوسفند سرا

۳- شرقی - یال ملارد

۴- غربی - یال سیمرغ

۵- شمال شرقی -تخت فریدون

۶- شمال غربی -یال داغ

۷- جنوب شرقی -یال ملاخوران

۸- جنوب غربی -یال معدن

۹- جنوب جنوب شرقی -یال وزمین چال

۱۰- شمال جنوب شرقی -یال ملارد

 ۱۱- جنوب شمال شرقی -یال یخار

۱۲- شمال شمال شرقی

۱۳- شمال شمال غربی

۱۴- جنوب شمال غربی -یال ورارو

۱۵- شمال جنوب غربی -یال چال چال

۱۶-جنوب جنوب غربی -یال آسپرین سر

 

 

گزارش:

طبق تقویم فصلی باشگاه شیراز جوان و پس از دوره دو ماهه آماده سازی و برگزاری چندین صعود کوتاه مدت تمرینی به منظور صعود به بام ایران ، قله دماوند (مسیر جنوبی) در تاریخ سه شنبه عازم تهران شدیم.از ترمینال جنوب با تاکسی ترمینال بسمت رینه حرکت کردیم که مبلغ 300 هزار تومان را از ما دریافت کرد.از آنجا نیز با یک دستگاه rangrovver  بسمت گوسفندسرا که نقطه آغاز پیمایش است، شدیم. هوا بسیار مطبوع و مناسب صعود بود.  و بارهایمان را جهت بردن تا بارگاه سوم به قاطرچی ها سپردیم.

پیمایش را ساعت 12:00 از محل حسینه آغاز کردیم. شیب ملایم مسیر پس از حدود یکساعت کم کم رو به افرایش گذاشت. عازم بارگاه سوم بودیم تا شبی را آنجا بگذارنیم و صبح پنج شنبه به قصد صعود به قله حرکت کنیم.

 در این هوای بسیار دلنشین گهگاهی عطر آویشن و گیاهان کوهی هنوز هم مسحور کننده بود.

نهایتا پس از حدود ۴ ساعت و نیم پیمایش، به بارگاه سوم دماوند در ارتفاع ۴۲۰۰ متری رسیدیم. محلی مناسب را برای چادر زدن انتخاب کردیم و باقی روز را به استراحت و هم هوایی گذراندیم. کم کم زیر پایمان از ابر پوشیده شد و منظره بی نظیری را  به تصویر کشید.

با اطلاع از وضعیت مساعد هوا در روز بعد، ساعت 2:30 صبح از خواب برخواستیم و کوله ای را که از دیروز آماده کرده بودیم به دوش کشیده و  ساعت 3:20 در ابتدای پاکوب صعود حاضر بودیم. تجهیزات زمستانی  همراه خود داشتیم که خاطرمان را برای مواجهه با طوفان و برف جمع می کرد.

شیب تند زیر آبشار یخی را به سمت بالا ادامه دادیم. هوا بصورت قابل توجهی سردتر شد. ساعت حدود ۶ بود که تشعشع های خورشید کم کم به چشم میخورد و  ما همچنان در سرمای ابتدای صبح صعود را ادامه می دادیم.

ساعت حدود 8:20 صبح به آبشار یخی رسیده بودیم. حالا در ارتفاع ۵۰۰۰ متر بودیم.تقریبا می توان گفت صف تشکیل شده از کوهنوردان از بارگاه سوم تا آبشار یخی که قصد صعود قله را داشتند ممتد بود.

پاکوپ پشت یال را انتخاب کردیم تا از شر بادهای غربی در امان باشیم. گهگاهی از تراکم ابرها کاسته می شد و پرتوهای خورشید از لابه لای ابرها به ما می رسید و به صعود دلگرم تر می شدیم. ارتفاع ۵۲۰۰ متر بود وضعیت هوا بسیار بهتر شده بود. خبری از سرما و یخبندان چند ساعت پیش نبود و ما به صعود امیدوارتر بودیم.

ساعت حدود 10:20 تپه گوگردی را پشت سر گذاشته ایم و چیزی تا قله نمانده بود. کوهنوردانی که از بالا می آمدند همه صعود کرده اند. خنده بر لب و جملات دلگرم کننده بر زبان دارند. ارتفاع حدود ۵۵۰۰ است کم کم بخارات کوگردی به مشام می رسد. در برخی مناطق از حفره های کوچکی روی زمین گاز گوگرد بیرون می زند و در فضا می پیچد. گاز گوگرد، باد شدید و ارتفاعات بالا تنفس را بسیار دشوار کرده است. یاس به دل راه نمی دهیم و ادامه مسیر را پیش می گیریم. از کنار دهانه گوگردی بزرگ عبور می کنیم. بادی که از پشت سر می وزد ما را از آن مصون نگه می دارد. صدای تنوره آتشفشانی می آید اما گوگرد زیاد آزاردهنده نیست.

ساعت 11:30 است روز پنج شنبه ما بر بام وطن ایستاده ایم. ارتفاع ۵۶۷۱ متری از سطح دریا. شور و شعف وصف ناشدنی ست.

به سرعت چند عکس یادگاری می گیریم و عزم برگشت می کنیم. باد در کاسه آتشفشان می پیچد، گاز گوگرد را همه جا پراکنده می کند و گلو و چشم ها را می سوزاند. بیشتر از این نمی توان روی قله ایستاد!

مسیر شن اسکی را پیش می گیریم و  سریع تر ارتفاع کم می کنیم. پایین دست ابرها کنار رفته اند و منظره دیدنی است.

آبشار زیبای یخی از باز هم نمایان شد و خودنمایی می کند. کمی پایین تر جانپناه هم دیده می شود.

حدود ساعت 3 عصر است که به بارگاه سوم می رسیم. صرف نهار، اندکی استراحت و خوابی شیرین. 

روز جمعه حدود ساعت ۷ عزم بازگشت به پلور را داریم. حدود دو ساعت و نیم بعد به حسینه صاحب الزمان رسیده ایم و توسط خودروها به پارکینگ رینه منتقل شده و از آنجا با یک دستگاه نیسان به پلور رفتیم.

نکته : لازم به ذکر است تمامی زباله های بوجود آمده توسط تیم در این چند روز کاملا جمع آوری شده و بهمراه خود پایین آوردیم تا سهم کوچکی در زیبایی بارگاه سوم داشته باشیم.لطفا شما نیز زباله های خود را به امید اینکه خودشان پایین بیایند در کوه رها نکنید.

پس از یک صعود دلچسب زمان آن فرا رسیده تا جشن کوچکی برای خودمان برپا کنیم.به کبابی کریم در پلور رفته و دیزی های خوشمزه اش را امتحان کردیم.

در آخر با تاکسی ماکسیم از پلور به ترمینال جنوب رقتیم و با اتوبوس به شیراز قشنگمان بازگشتیم.

 

کارگروه باشگاه فرهنگی و ورزشی شیراز جوان