منبع: mountaineering.scot

ترجمه: شاهپور امرالهی

 

کمتر از ۳۰ کیلومتر

اثر ناچیز

 

۳۰ تا ۴۵

بعید است که بر تعادل شما تأثیر بگذارد، اما توجه داشته باشید که این سرعت باد است که شدیدترین بوران ها را ایجاد می کند. * دمای ۰ درجه معادل منهای ۱۰ درجه خواهد بود. یک لایه بیرونی بادگیر اضافه کنید. نقشه و قطب نما را در جای امن قرار دهید. عینک بوران در شرایط زمستانی بسیار مفید خواهد بود.

 

۴۵ تا ۶۵

شروع به تحت تأثیر قرار دادن تعادل یک فرد بالغ قوی می کند. ممکن است که متوجه شوید پای شما کاملاً در جایی که شما قصد داشته اید فرود نمی آید. بنظر عاقلانه باشد تا از پیمایش لبه های خطرناک، زمین خشن و ناهموار و تیغه ها اجتناب کنید. اگر دما زیر صفر باشد، خطر یخ زدگی اندام بدون پوشش بسیار بالاست.

 

۶۵ تا ۸۰

راه رفتن دشوار خواهد بود. شما مجبور به پیمایش به حالت خمیده و تکیه بر باد هستید. همچنین مصرف انرژی به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. خطر برهم خوردن تعادل از سمت دیگر بالاست و راهبری و پیمایش چالش برانگیز خواهد بود. حتما از یک سکوی قابل اطمینان برای خواندن نقشه خود استفاده کنید. در هنگام نقشه خوانی حتما پشت به باد بوده و بر روی زانو های خود بنشینید، پس از خواندن نقشه و قطب نما آن را با دقت در جیب خود قرار دهید.

 

۸۰ تا ۹۵

پیمایش بسیار چالش برانگیز و خسته کننده خواهد بود. فاصله ها را بسیار کاهش داده و حتی با حالت بازو در بازو در کنار عضو ضعیف تیم باشید. هنگام شروع وزش های ناگهانی، زنجیروار حرکت کرده و در هنگام توقف باد حرکت کنید. از ساده ترین و امن ترین مسیر از ارتفاعات دور شوید و هر چه سریعتر از قله های صخره و تیغه ایی دور شوید.

 

۹۵ تا ۱۱۰

تلاش برای راه رفتن در بادهای ۹۵ تا ۱۱۰ کیلومتر در ساعت بسیار خطرناک است و خطر معلق شدن و آسیب دیدگی وجود دارد. از شرایط دشوار سطوح ناهموار و یا لبه های صخره دور شوید و در اسرع وقت ارتفاع خود را کم کنید.

 

 بالاتر از ۱۱۰ 

بنظر میاد دارید می خندید! اما به طور جدی ، اگر شاهد وزش باد با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت یا بیشتر در پیش بینی ها هستید، این زمان، زمان رفتن به سمت دره هاست. اگر با چنین وزش شدیدی درگیر شدید در جهت موافق باد حرکت کنید، از لبه ها و تیغه ها دوری کنید، همگی بازوان را در هم قفل کنید. حتی ممکن است برای رسیدن به بخش خاصی که در معرض دید قرار دارد، به خزیدن متوسل شوید تا هرچه سریعتر به پناهگاه امنی برسید. یکبار در چنین وزشی در منطقه کایرنگروم، باد من را چندین متر پرتاب کرد که خوشبختانه مشکل جدی برای من پیش نیامد.

 

منبع: mountaineering.scot

ترجمه: شاهپور امرالهی

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیرازجوان