گزارش صعود به قله ختابون یا شاه نشین از جبهه جنوبی

تعداد گامهای پیمایش شده : ۲۰۷۰۰ گام

مفدار کالری مصرفی : ۱۶۴۳ کالری

معرفی منطقه بوانات

شهرستان بوانات در شمال شرقی استان فارس می باشد و این شهرستان بین ۳۵ درجه و ۲۰ دقیقه نسبت به نصف النهار مبدأ و ۲۹ درجه و ۴۵ دقیقه نسبت به خط استوا قرار دارد و ارتفاع آن از سطح دریا بین حداقل ۲۰۰۰ متر و حداکثر ۳۸۴۲ متر (قله کوه خاتون) می باشد.

توضیحات

باز هم پارک خلدبرین ، اما این بار ساعت ۴:۴۵ صبح در تاریک و روشن بسمت کوه ختابون در کنار جمعی از دوستان سفر خود را آغاز کردیم که بقیه همنوردان در کنار دروازه قرآن به ما پیوستن . در طول مسیر توضیحات سرکار خانم محمدی زاده سرپرست محترم برنامه و همیار ایشان مسیر رو دلپذیرتر و پربار تر کرد.

مسیر، چشم اندازی از تاریخ خفته را یادآورمان شد ، تخت جمشید،نقش رستم،پاسارگاد و ... و ای کاش بیشتر به این تاریخ ۲۵۰۰ ساله می اندیشیدیم.

پس از گذشتن از شهرستان قادر آباد در ساعت ۹:۰۷ به پای کوه رسیدیم که ارتفاع آن از سطح دریا ۲۷۰۰ متر بود.طبق روال همیشه گروه شیراز جوان در قالب صفی بسامان و منظم در حال عبور از دره ای بودیم که با دست به سنگی تقریبا 3 متری روبرو شدیم که با حمایت از یکدیگر بسادگی از آن گذشتیم.مسیر خود را در امتداد غرب ادامه دادیم تا به چاه آب رسیدیم ، استراحتی کوتاه کردیم و مسیر خود را از غرب به شمال تغییر دادیم.حدود ساعت ۱۱:۰۹ به نزدیکی خط الراس رسیدیم که باد پیش بینی شده خنکای خود را برای لحظاتی به ما می بخشید.در طول مسیر در میان پریده رنگ ها ، قرمزهای کوچکی جلوه میکردند.کفش دوزک های زیبایی که تعدادشان هم کم نبود.

ساعت ۱۲:۳۴ دقیقه پس  از پشت سر گذاشتن شیب ملایم در راستای شمال شرق به قله رسیدیم.پس از گرفتن عکس و لذت بردن از چشم انداز زیبای خاتون غربی ، شرقی و چشم اندازی از درختان گردو و انگور و از سوی دیگر کویر خشک ابرکوه را در تیررس ما قرار می داد.روستای سوریان ، مبدا صعود جبهه شمالی قله نیز نمایان بود. به گفته ی سرپرست برنامه جبهه ی شمالی به مراتب دشوار تر از مابقی جبهه ها میباشد.

پس از گذشت ۲۳ دقیقه به سمت پایین سرازیر شدیم و محلی مناسب را در پناهباد قله برای صرف ناهار، که دست و دلبازی همنوردان آنرا بسیار هیجان انگیز کرده بود ، انتخاب کردیم .

سرانجام ساعت ۱۴:۳۴ به ادامه مسیر پرداختیم وتقریبا همان مسیر صعود را بازگشتیم. ساعت ۱۷:۰۷ دقیقه دوباره سوار بر مینی بوس شدیم . همنوردان همچنان پر انرژی بودن ، گویی توان صعود مجدد قله را نیز داشتند.

در آخر کام خود را در مسیر برگشت با بستنی شیرین کردیم و راس ساعت ۲۱:۳۴ شیراز زیبا مثل همیشه پذیرای ما بود.