فهرست مطلب

گزارش برنامه صعود قله پنج کرته

همنوردان :

عزیزاله زره پوش (مدیر فنی)

فرزانه زارع (مدیر فنی بانوان)

مریم بستانی پور (مسئول محیط زیست)

شیوا کشاورز (پزشک)

رویا مختاریان

الهام طیبی (گزارشگر)

شراره شعبانی (سرپرست بانوان)

الهه فهندژ

یاسر اسمعیل سرانجام (گزارشگر تصویری)

مسعود کواری (گروهدار)

علی طیبی

عباس قائدی (همیار سرپرست)

محمدحسین غرقی (جانشین سرپرست)

پیمان صادقی (راهنما و همیار مسئول فنی)

امین ستایش (مسئول محیط زیست)

نیما شعبانی (سرپرست)

میانگین دما: ۷ درجه

دسترسی موبایل و اینترنت: تقریبا در تمامی طول مسیر عالی

گونه های جانوری:

تنوع اقلیمی در این منطقه باعث شده تا شاهد گونه های متفاوتی از جانوران وحشی در این  گستره باشیم. اما متاسفانه تغییرات اب و هوایی و عوامل انسانی باعث شده  تا نسل گونه هایی از این جانوران رو به انقراض بروند. فرهنگ حا کم و تشویق به شکار نیز به تهدید حیات برخی از گونه های جانوری دامن زده است در زیر  به برخی از این حیوانات اشاره می کنیم:

قوچ و بز وحشی، پلنگ، خرس، دال، شاهین، کبک، حواصیل، هدد، تیهو، بلدرچین، دارکوب، سیاه بله، قبا سبز، روباه، گرگ، کفتار، جوجه تیغی، گراز،انواع مارهای سمی و غیر سمی ، هفت رنگ، گاچی و...

پوشش گیاهی :

پوشش گیاهی منطقه شامل بلوط . بن وحشی . کیکم . کلخنگ . کیالک . ارژن . تگ . تاگ . تنگس . بادام وحشی . انجوک ( گلابی کوهی ) . انجیر کوهی ( کره تر ) . شاخ بزی . و ... و گیاهان آویشن گرو  . آویشن موری . آویشن پیدنو . درمه . گینه زردک . گینه چراغ . جاشیر . چویل . برنجاس . آب اندول . کارده . موسیر . ناشک . لیزک . شیرین بیان . قارچ . بیلهر . کاسنی . ریواس

گزارش برنامه :

طبق قرار قبلی ساعت 5:00 صبح از پارک خلدبرین با یک دستگاه مینی بوس حرکت کردیم که چند نفر از دوستان در مسیر به ما ملحق شدن و راهی منطقه دشمن زیاری شدیم.

بعد از گذشت تقریبا یک ساعت به کوهپایه رسیدیم و بعلت رعایت پروتکل های بهداشتی همان ابتدا صبحانه مقوی و سبک را میل کرده و حرکت خود را با سرقدمی استاد زره پوش و راهنمایی جناب صادقی در صفی منظم آغاز کردیم.

در ابتدا با شیبی ملایم از جبهه جنوبی غربی از میان جنگل های بلوط پیمایش کردیم تا اینکه رفته رفته شیب بیشتر میشد که طبق تصمیم سرپرست بع از گذشت هر یک ساعت تقریبا 5 دقیقه استراحت میکردیم .

در حین افزایش ارتفاع سر و کله درختان بنه نمایان شد ، گویی که این گونه گیاهی در ارتفاع خاصی رشد میکند.کوهپیمایی خود را ادامه دادیم تا صخره هایی کوتاه بستری با سایه ی دلنشین برایمان فراهم کرده که اندکی آنجا به نوشیدن مایعات پرداختیم.سپس حرکت خود را ادامه دادیم تا در نهایت به خط الراس رسیده و به فاصله 20 دقیقه ای بعد از آن قله پنج کرته نمایان شد.

صحنه ی زیبایی از سد درودزن از روی قله خودنمایی میکرد که به نوبه خود آرامشی دلنشین را برایمان به ارمغان آورد.

بعد از اندکی تازه کردن نفس و گرفتن عکس های یادگاری ، با مشورت راهنما و سرپرست قرار بر این شد تا مسیر بازگشت از جبهه شمالی باشد.

تقریبا 30 دقیقه ای از مناظر لذت بردیم و با همان ریتم نظم قبلی مسیر فرود را شروع کرده که پیشنهاد میشود برای دیدن کل منطقه شما نیز مسیر بازگشت خود را متفاوت انتخاب کنید.

با کم کردن ارتفاع مجددا درختان بنه و سپس جنگل بلوط نمایان شدند.تقریبا 2 ساعتی را مسافت فرود آمده بودیم که تقریبا 15 دقیقه با جاده فاصله مانده بود که همانجا را جهت صرف ناهار انتخاب کردیم.

بعد از استراحت و صرف ناهار با هماهنگی قبلی با راننده مینی بوس با او تماس گرفته شد تا تقریبا 5 کیلومتری نسبت به ابتدای مسیر جلوتر آمده تا به او ملحق شویم.

سپس همین مسیر بیضا بسمت شیراز را بازگشتیم و برنامه به خوبی و سلامتی به پایان رسید.