کوهستان ها پر از گیاهان زیبا و مفیدند که شناخت آنها مفید است. ایران منبع سرشاری است از گونه های مختلف گیاهان دارویی که در نقاط مختلف ایران به صورت خودرو رشد میکنند. از بین حدود سه هزار گونه گیاه دارویی که در دنیا شناخته شده حدود صد و چهل گونه خاص ایران است. در حال حاضر طب گیاهی و سنتی در غرب طرفداران بیشتری دارد، چنانکه هشتاد درصد مردم آلمان از هومیوپاتی و داروهای گیاهی استفاده میکنند و خانواده سلطنتی انگلستان بیش از یک قرن است که توسط اطبای هومیوپات درمان میشوند. همچنین داروهای گیاهی در کشورهایی چون آمریکا و فرانسه روز به روز طرفداران بیشتری پیدا میکند.

امیدواریم این فرهنگ گمشده هر چه زودتر جای از دست رفته خود را بین مردم ما پیدا کند و شاهد باشیم که روز به روز مردم به طب سنتی و داروهای گیاهی اقبال بیشتری نشان دهند. بر اساس یك مقاله پژوهشی در ایران نشان داده شد كه بیشتر مواد مؤثر داروهایی كه در حال حاضر برای بیماران تجویز می‌شود، از گیاهان استخراج می‌شود و كارشناسان با وجود پیشرفت های علمی فراوان هنوز نتوانسته‌اند مواد مؤثر دیگری را جایگزین این مواد گیاهی كنند. ناشناخته بودن داروهای شیمیایی برای بدن را ، عامل ایجاد عوارض جانبی در انسان است و به علت شناختی كه بدن از صورت های گوناگون گیاهان غذایی و دارویی دارد، عوارض جانبی این قبیل داروها كمتر مشاهده شده است.

گیاهان دارویی به علت دارا بودن مواد مؤثر گوناگون می‌توانند در درمان بسیاری از بیماری ها كاربرد داشته باشند، بدون آن كه مجموعه ی مواد مؤثر آنها بر یكدیگر تاثیری گذاشته یا تدافعی ایجاد كنند و اگر بیمار همزمان دارای علایم مختلف چند بیماری باشد، می‌تواند فقط از یك داروی گیاهی با خواص گوناگون استفاده كند. ما در اینجا اطلاعاتی راجع به برخی از گیاهان دارویی کوهی بیان می كنیم كه امیدواریم مفید واقع شود.

"پگاه جمالیان"

 

برخی منابع مورد استفاده درمطالب مرتبط با گیاهان کوهستان:

گیاهان دارویی زاگرس بختیاری ، چاپ اول ، 1387 ، مولف: مهدی رحیمی گل سفیدی

روزنامه همشهری

http://www.aftabir.com

http://www.pezeshk.us

http://www.tebyan.net

http://www.irteb.com

http://www.irandesert.com

http://irmeta.com

http://www.tayerani.com

http://www.ghadeer.org

http://www.unknown.ir

http://www.attarishafa.com

http://www.goonagoon.org

Wikipedia

http://giah-darmani.persianblog.ir

مير حيدر ، حسين – معارف گياهي – جلد 6
زرگري ، علي – گياهان دارويي – جلد 5
حاجي اشرفي ، احمد – اسرار گياهان دارويي
احتياط مصرف و تداخلات گياهان دارويي
دايره المعارف گياهان دارويي ايران – جلد 1
فلوك ، هانس – گياهان دارويي – ترجمه محمد رضا توكلي صابري – محمد رضا صداقت
رجحان ، محمد صادق – بهداشت و درمان با گياهان دارويي و فارماكوگنوزي

دانشنامه رشد