موضوع : انواع گورتکس 1.Gore - Tex proshell اين نوع پارچه براي کوهنوردي حرفه اي و شرايط بد آ ب و هوايي طولاني مدت طراحي شده است که داراي خصوصيات ذيل مي باشد : 1- ضخامت زياد 2- تنفس پذيري 3- ضد آب بودن 4- ضد باد بودن اين پارچه قوي ترين نوع گورتکس است که داراي 60 تا 70 در صد پلي آميد و 27-40 درصد PTFE مي باشد ولي ممکن است در آن از 5 - 8 درصد Lycra و 2-3 درصد Elastin هم استفاده شود . براي کابشن هاي Alpine extreme ( Hard shell ) از گورتکس 3 لايه Proshell و براي ( Hard shell ) Alpine mountaineering از گورتکس 2 لايه Proshell استفاده مي شود.

2.Gore-Tex Performance Shell : اين نوع پارچه تنفس پذير ، ضد آب و ضد باد مي باشد و براي طيف وسيعي از ورزشهاي outdoor توصيه مي شود . معمولا 2 لايه بوده و از پلي استر و PTFE ساخته مي شود که البته بيشتر در آن پلي استر به کار رفته است . در واقع تمامي Hard shell ها در Alpine mountaineering از اين نوع گورتکس استفاده مي کنند.

3. Gore -Tex Paclite Shell : وزن و حجم کم و تنفس پذيري زياد از خصوصيات اين نوع گورتکس مي باشد. در واقع غشاء اين نوع گورتکس از يک لايه محافظت کننده از جنس Carbonized Polyurethane پوشيده شده و يک سد فيزيکي يا يک مانع بر عليه چرک و چربي دروني لباس مي باشد در نتيجه مي توان ادعا نمود سبکترين و تنفس پذيرترين گورتکس ضد آب و ضد باد است . از نظر وزن و حجم نيز ايده آل است . بيشتر زماني مورد استفاده قرار مي گيرد که بخواهيد کوله خيلي سبکي بپيچيد و اکثرا در صعودهاي آلپي سبک و اسکي کوهستان به کار برده مي شود .

4. Gore - Tex Soft Shell : اين نوع گورتکس ترکيبي از بافت نرم و گرم است که به صورت پايداري ضد آب ، ضد باد بوده و قابليت تنفس دارد و براي کم کردن مقدار لايه هاي پوشيدني در پوشاک کوهنوردان ، طراحي شده است بنابراين آزادي عمل در حين حرکت را در شرايط سردتر فراهم مي کند . از دو لايه Shell و PTFE تشکيل شده است . در قسمت Shell حدود 4 درصد از بافت را shell و بقيه را نايلون و Elastine تشکيل مي دهد . از بافت سراميکي نيز تشکيل شده است . از اين گورتکس بيشتر در ورزش هاي free ride همانند ورزش اسکي استفاده مي شود . نکته : گورتکس Performance بيشتر در Alpine mountaineering به کار برده مي شود اما کاربرد Soft Shell بيشتر در اسکي و Paclite بيشتر براي اسکي کوهستان مي باشد.

5. Gore - Tex Windstopper : پارچه هاي windstopper داراي نفوذپذيري s/2L/m3-5 مي باشند در صورتيکه آستانه فيزيولوژيکي ضد بادي دراين پارچه داراي نفوذپذيري هواي کمتر از s/2L/m 11 است. چنين نفوذپذيري پاييني توسط بدن احساس نمي شود . بنابراين کاملا در برابر سرما و بادهاي سوزدار محافظ هستند و پيشنهاد مي شوند که در soft shell ها به کار برده شوند.

6. Gore - Tex Windstopper Fleece : اين نوع پارچه از سه لايه تشکيل شده است : 1. درلايه داخلي از پارچه ضد باد پشمي با کيفيت بالا استفاده شده است . 2. لايه Gore windstopper در وسط مي باشد. از اين نوع پارچه بيشتر در لايه دروني دستکش ها استفاده مي گردد . 3. يک لايه پشمي هم در خارج قرار دارد .

 

تهيه و تنظيم : عليرضا نوري بُد بهار 88