افتتاح مسیر سنگنوردی پیشکسوتان صنعت نفت گرامیداشت استاد محمد صادق حمیدی

کوه دراک (کوه برفی، کوه مستسقی، کوه مادر) ، از غرب شهر شیراز آغاز شده و با گذشتن از شمال غرب شهر ادامه یافته و به روستای علی آباد منتهی می‌شود.بنایی در قله کوه ساخته شده است که در آن مشخصات کوه و قله به صورت مکتوب بر روی یک لوح وجود دارد. قله این کوه حدود ۲۹۰۰ متر از سطح دریا ارتفاع دارد و وجه شمالی آن معمولا از اوایل آذر تا اواخر اسفند پوشیده از برف می باشد . کوه دراک از سمت جنوب، شرق و شمال به شهر شیراز مشرف است و کوه سرخ در غرب آن قرار دارد. قله بمو در شمال قله امیری به چشم می‌خورد. کوه دراک بیشتر به صورت صخره¬ای است که در میان این صخره ها، دره ها به صورت شکاف هایی راهرو مانند ایجاد شده اند. از دره ها و راه هاي كوه دراك مي توان چال کفتاری، بی راه، سماق دون، علی عسکری، سه کاج، گود قاطرچی، کاه کشی و بیدی را نام برد. دره ی علی عسکری برای عبور همگان مناسب تر است. از ویژگی های دراک می توان به ایجاد مسیرمارپیچ و زیگزاگ با هدف استفاده  همگان از دره کیالکی و اجرای طرح سنگ چین و طرح نهال کاری در منطقه ی نعل اسبی اشاره کرد .

 در ابتدای دره علی عسکری و در ضلع شرقی آن دیواره ای معروف به کتیبه دراک وجود دارد . این مسیر در سال 1384 توسط باشگاه شیراز جوان طی چند برنامه یک روزه گشایش یافت . این مسیر از چهار طول طناب تشکیل شده که طول آن حدودا به 180 متر می رسد. مسیر دارای چهار کارگاه می باشد که کارگاه ها از نوع صفحه رول حلقه دار می باشند .  در ضلع غربی دره کتیبه دیگری وجود دارد که مسیر جدید بر روی این دیواره افتتاح گردیده است .

 

با توجه دعوت بعمل آمده جهت حضور در مراسم افتتاحیه گشایش مسیر سنگنوردی جدید در کتیبه غربی دراک توسط اعضای گروه کوهنوردی بازنشستگان صنعت نفت و همچنین بر اساس دعوت عمومی  قید شده از  اعضای کلیه گروه های کوهنوردی در سایت هيات كوهنوردي و صعود هاي ورزشي استان فارس ، گروهی اعضای باشگاه شیراز جوان به منظور قدردانی از تلاش بی وقفه این عزیزان در مراسم افتتاحیه گشایش مسیر فوق حضور بهم رسانند .

 

 

این مسیر در دیواره غربی  دیواره علی عسکری قرار دارد . طول تقریبی آن در حدود 95 متر می باشد و درجه سختی آن در حدود 5.8 می باشد . این مسیر دارای دو کارگاه بوده و رول کوبی شده است و برای تمرین صعود کرده ای مناسب می باشد .