گزارش خبري/
غارنوردي جاذبه فراموش شده فارس/ با طبيعت آشتي كنيم
شیراز- خبرگزاری مهر: وجود 40 غار ثبتي و تعداد بسيار زيادي غار غير ثبتي اما معروف در فارس باعث شده كه اين استان را بتوان در حوزه جاذبه هاي غارنوردي، داراي ظرفيتهاي عظيمي دانست كه اكنون به دست فراموشي سپرده شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، دور شدن از طبیعت و گم شدن در مشغله های زندگی یکی از مشکلات جوامع بشری است چرا که طبیعت با رفتار خود درس های بسیاری به افراد می دهد.

پیشرفت تکنولوژی و درگیریهای زندگی باعث می شود مردم وقت کمتری را در طبیعت سپری کنند و با گذشت زمان و دور شدن از طبیعت این زادگاه اصلی انسانها ارزشش را از دست می دهد و دیگر مردم قادر به درک مفاهیم طبیعت نیستند.

اما در این میان هنوز افرادی هستند که طبیعت را یک روش زندگی می دانند روشی که کمک به تقویت روحیه همکاری و همدلی می کند و در دل خود داستان های زیادی به وجود می آورد.

یکی از ورزش های که به تقویت روحیه کمک همکاری می کند کوهنوردی و غارنوردی است. در این ورزش افراد رفاقت را به جای رقابت می گذارند و قوی ترین فرد گروه به پای ضعیف ترین راه می رود.

قانون افراد عشق به طبیعت است و بدون آشنایی قبلی همه در این مکان با هم رفیق هستند و کمک به در راه ماندگان ،سرمازدگان اصلی پذیرفته شده در بین آنهاست.

حال این طبیعت با این همه قوانین وآموزش های انسانی گاهی مورد بی مهری قرار می گیرد و دست نامهربان انسان در بدن آن زخمی همیشگی می گذارد.

استان فارس دارای غارها بیشماری است که هر کدام دارای جاذبه های بی نظیری هستند اما به دلایل متفاوت کمتر کسی جزو گروهای تخصصی به موضوع گردشگری این مکان توجه دارند.

بحث غارنوردی برای عموم به دلیل  تخصصی بودن آن کمتر در نظر گرفته می شود در حالیکه با برنامه ریزی به راحتی می توان این مکان ها را به محل های گردشگری تبدیل کرد و با این کار گردشگران زیادی را به استان فارس که در این زمینه قابلیت زیادی دارد کشاند.

اگرچه این کار نیاز به فرهنگسازی دارد چراکه هنوز برخی افراد به دشمنی با طبیعت می پردازند و دانسته یا ندانسته با حضور خود در این مکان ها آسیب های جبران ناپذیری به آنها وارد می کنند.

استان فارس دارای بیش از 40 غار ثبتی است و تعداد زیادی غار غیر ثبتی دارد که غار  انگره مینو، بلع زار، بوف، پری یاغی، تادوان، تمپ کوچه، تنگ براق، زکریا، ضحاک،طاق سیاه، علی ولی الله (قطرویه)، فرایجان، فرمیشگان، قصر ابوالنصر، قلات، گبر، مظفر سهلک، ممتاز، نمکدان و.. از غارهای معروف فارس هستند.

مدیر عامل باشگاه ورزش و جوان شیراز در خصوص کوهنوردی و غارنوردی گفت: کوهنوردی وسیله ای برای نزدیک شدن به خود فرد است،  زمانی که شما در کوه و طبیعت هستید خود واقعیتان را می بینید و دوستانی را که در کوه پیدا می کنید به مراتب از دوستان عادیتان بهترند.

نادر کرمی ادامه داد: در کوه بحث جان انسان مطرح است و همنوردانی که دست در دست هم پا به صعودهای شاخص می گذارند به راحتی جان خود را فدای جان همنوردانشان می کنند.

وی با اشاره به اینکه استان فارس دارای غارهای بی نظيری است، بیان داشت: غارهای موجود در فارس از نظر تخصصی و گردشگری جاذبه های زیادی دارند که باید به خوبی از آنها حفاظت شود.

این مربی غارنوردی عنوان کرد: تعداد زیادی از غارهای فارس به لحاظ موقعیت جغرافیای دور از جاده قرار دارند و دسترسی به آنها آسان نیست که به این دلیل این غارها بیشتر به صورت تخصصی مورد بازدید قرار میگیرند و گردشگر عادی نمی تواند به راحتی به آنجا برود.

کرمی افزود: وجود جاذبه های طبیعی و یا باستانی در غارها باعث جذب  گردشگران عادی می شود اما در کنار این بازدیدها متاسفانه به دلیل نبود فرهنگ مناسب آسیب هایی به غارها وارد می شود.

این کوهنورد پیشکسوت تصریح کرد: غارهایی که از نظر باستان شناسی ارزش داشته بیشتر مورد غارت قرار گرفته اند و دیگر غارها نیز به دلیل نوشتن یادگاری و گاهی کندن برخی قسمتها برای کلکسیون خانگی دچار آسیب شده اند.

وی با تاکید بر اهمیت فرهنگسازی یادآور شد: سالیان طولانی برای تشکیل منابع گردشگری طبیعی نیاز است و افراد با یک لحظه حضور در این امکان اثر طبیعی چند ساله را نابود می کنند.

کرمی با اشاره به غار شاپور گفت: این غار که ارزش تاریخی دارد محل مناسبی برای گردشگری محسوب می شود ابتدای این غار حفاظت می شود اما هرچه به سمت آخر غار می رویم متاسفانه تخریب هایی مانند کنده کاری دیده می شود.

مدیر عامل باشگاه ورزش و جوان شیرازابراز داشت: هیچکدام از غارهای فارس نگهبان و یا تابلو حفاظتی ندارند و برخی از آنها نیز که در قدیم تابلو نصب شده بود دزدیده شده اند.

وی با اشاره به حضور علاقه مندان در تیمهای غارنوردی و کوهنوردی برای دیدار از این طبیعت گفت:افراد با عضویت در گروههای کوهنوردی و باشگاه ورزش و جوان  می توانند با در نظر گرفتن شرایط آب و هوایی و برنامه ریزی تخصصی توسط گروه از این مناظر بازدید داشته باشند.

منبع خبرگزاری مهر

http://www.mehrnews.com/detail/News/1817485