به نام خدا

بعد از 30كيلومتر از خروجي دروازه قرآن شهر شيراز و بعد از عبور از شهرستان زرقان به پل خان ورودي شهرستان مرودشت ميرسيم. بعد از حدودا 5كيلومتر به پتروشيمي بزرگ شيراز ميرسيم و بعد از 15 كيلومتر به پمپ بنزيني ميرسيم كه سمت راست جاده چند درخت است و مشخص كننده روستاي زرگران است. سمت چپ ، روستا و سمت راست جاده ، ديواره هاي بزرگي مشخص است كه به ديواره هاي رامجرد معروف است. به راس اين ديواره و اين كوه كل تبرزني ميگويند. اگر پياده به زير ديواره ميرويد ، جلو پمپ بنزین از ميني بوس هاي خطي پياده ميشويد و بعد از 15 دقيقه پياده روي به زير ديواره ها مي رسيد.

تاریخ اجرا : 25/07/99

وسایل رفت و آمد: شخصی

وضعيت آنت دهي منطقه : خوب

محل استقرار: روبروی پمپ بنزین

وضعيت آب : بايد به مقدار کافی با خود به همراه داشته باشیم.

فصل صعود : تابستان هوا گرم و زمستان سرد و خشك است و بهترين فصل صعود بهار و پاييز می باشد.

نحوه صعود:صعود کرده در یک تیم 3 نفره با صعود و فرود میمونی و تمرین صعود و فرود و حمایت ها در یک مسیر دیگر

گزارش

با هماهنگی قبلی ساعت 6 صبح دروازه قران بودیم و تسط ماشین شخصی به سمت مرودشت حرکت کردیم ، تقریبا با احتساب توقف های های بین راه پس از گذشت یکساعت به دوراهی که ادامه مسیر خاکی بود رسیدیم. با رسیدن به محل تمرین با هوای نسبتا سردی روبرو شدیم که با گرم کردن و نرمش قبل از تمرین ، سردی هوا برایمان دلنشین شد. پس از اتمام گرم کردن طناب ها را در 3 مسیر کبکستانی و سروش و مسیر بینشان ریخته و کلاس آموزشی مختصری برگزار کردیم.

دوستان همگی قبلا در تمرین های سنگنوردی شرکت داشتند اما باید آگاه باشیم که ما هرچقدر هم در رشته خود تخصص داشته باشیم نباید از آموزش و یادگیری غافل شویم.

پس از اتمام کلاس یک گروه 3 نفره روی مسیر کبکستانی صعود خود را آغاز کردند که نفر سوم توسط طناب بکآپ و بصورت صعود میمونی خود را به کارگاه رساند که تا 2 طول اول صعود کردند.

2 گروه دیگر در 2 مسیر دیگر تا طول اول به تمرین های زیر پرداختند :

6-حمایت از کارگاه

7-فرود با ابزار و فرود نفر آخر در صعود کرده ای

8-تمرین های و آموزش های گره ها و کارگاه ها و ابزار ها

تقریبا حوالی ساعت 13 بود که تمرینمان خاتمه پیدا کرد و آماده برای خوردن ناهار شدیم که تصمیم گرفتیم جهت صرف ناهار به کارگروه طبیعت گردی باشگاه که به منطقه دشتک رفته بودند ملحق شویم.

روستای دشتک از توابع بخش درودزن دهستان ابرج شهرستان مرودشت، مختصات جغرافیایی ۵۲ درجه و ۲۸ دقیقه طول شرقی و ۳۰ درجه و ۱۷ دقیقه عرض شمالی، در تنگه کوه دشتک در شمال دشت درودزن قرار دارد. ارتفاع این روستا از سطح دریا ۲۰۴۰ متر است و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پائیز و زمستان سرد است. دشتک یکی از قدیمی‌ترین روستاهای استان فارس است و به لحاظ استقرار در دشتی کوچک به نام دشتک معروف شده‌است. بقایای آثاری از دوره هخامنشیان در روستای دشتک به جا مانده‌است و تاریخ شکل‌گیری روستا براساس سنگ نوشته‌های گورستان قدیمی دشتک، به قرن هفتم ه ق مربوط است.

پس از تماس با استاد کرمی خود را به محل کمپ آنها رسیدیم و در کنار دوستان ناهار را خوردیم و از طبیعت و آبشار زیبای دشتک لذت بردیم.

ناگفته نماند که 2 مسیر با درجه سختی 10c  و 10b  در منطقه دشتک توسط استاد فتحی و شریفی گشایش شده که بزودی نقشه آن در اختیار دوستان سنگنورد قرار خواهد گرفت.

تقریبا حوالی ساعت 17 بود که لوازمان را جمع کردیم و بسمت شیراز بازگشتیم. سپاس فراوان از استاد فتحی و استاد شریفی که در مسیر پیشرفت ما را یاری نمودند و با حضور گرمشان به ما قوت قلب دادند.