کوه با تمام عظمتش، رهایی و آزادگی و استواری است.

که اولین شعاع آمدن روز را براحتی می توان در آن به نظاره نشست.

🍂🍁🍂🍁🍂🍁🍂🍁

گزارش برنامه ی صعود به قله قلات گرد توسط کوه بانوان توانمند باشگاه بزرگ شیراز جوان

تعداد نفرات شرکت کننده :۱۱نفر

بدون شک هر برنامه موفقی، حاصل تلاش و همیاری، افراد شرکت کننده در برنامه می باشد.

همینجا لازم میدانم که از بانوان شرکت کننده، تشکر و قدردانی داشته باشم.

*الهه فهندژ

*زهرا افشار: همیار مدیر فنی بانوان

*شیوا کشاورز:عکاس و پزشکیار

*راضیه عظیمی: محیط زیست

*شراره شعبانی: سرپرست و گزارشگر.

همنوردم، سایه ات همیشه مرا مستدام

و لطفت همواره مرا التیام باد

********

ارتفاع قله :3640

مسیر پیمایش شده (طبق اپلیکیشن ری لایو):۱۳کیلومتر

مدت زمان کلی پیمایش :۷ساعت ۴۰ دقیقه

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

"قلات گرد جزو رشته کوه زاگرس است، در جهت شمال و شمال غربی شهرستان سپیدان قرار دارد.

ارتفاع از سطح دریا : ۳۶۴۰ متر

مسیر دسترسی: ۴ مسیر: برم فیروز، تنگ سیاه، تنگ مروارید و دره ناصری"

وضعیت انتن دهی موبایل:تقریبا در اکثر طول مسیر دسترسی به انتن و اینترنت کم سرعت داشتیم .

پوشش گیاهی منطقه : غالبا گون و گیاهان دارویی از جمله خار مریم ،خارشتر

روز جمعه ۱۱ مهرماه طبق هماهنگیهای از قبل انجام شده بود راس ساعت ۵ صبح با یک دستگاه مینی بوس از پارک خلدبرین به سمت پیست پولادکف سپیدان حرکت کرده ، و در طول راه به همراه همنوردان جان صبحانه را در فضای مینی بوس میل کردیم. راس ساعت ۷ و نیم صبح به ایستگاه پناهگاه برم فیروز رسیدیم و پس از آماده شدن افرادبا روحیه عالی و در هوای مطبوع و خنک و وزش باد ملایم صعود خود را از پاکوب مشخص و غرب راهدارخانه شکرک شروع کردیم. این پاکوب در ابتدا به سمت غرب و بعد از رسیدن به استخری که با آب چشمه ها پر میشود از طریق دره مجاور به سمت شمال ادامه پیدا میکنید. بعد از یک کیلومتر پیمایش به چشمه ابتدای یال برم فیروز رسیدیم که در کمال تعجب خشک بود. پس از کمی استراحت در مسیر پاکوب شمالی حرکت کردیم و بعد از ۱ ساعت ۳۶ دقیقه به دریاچه برم فیروز رسیدیم که متاسفانه، با توجه به رد شدن از فصل گرم و خشک تابستان دریاچه کاملا خشک و بی آب بود.

پس از استراحتی کوتاه، مسیر را بعد از دریاچه و از بین دره کوه برم فیروز و خط الراس جنوبی به سمت غرب ادامه داده تا به نزدیکی گردنه برم فیروز و قلاتگرد رسیدیم. از این نقطه به بعد دیگر پاکوبی وجود نداشت و گروه ما از طریق یال جنوبی که دارای شیب کمتری نسبت به یال های دیگر این کوه بود پس از پیمایش در حدود ۲ ساعت و ۸ دقیقه و گذشتن از مسیر های شن اسکی و دست به سنگ راس ساعت ۱۱:30 به قله رسیدیم. شن اسکی در پایین دامنه از سنگ های ریزتر تشکیل شده بود که هر چه به قله نزدیک میشدیم به سنگ های درشت تر تبدیل میشد و در نهایت با عبور از چند دست به سنگ  به قله می‌رسید. قله از دشت و سطح صافی تشکیل شده بود و احتمالا همین سطح دایره شکل قله علت نامگزاری قله به قلاتگرد می باشد. بالای قله سنگچینی بدون نماد قله وجود داشت که نشانگر ارتفاع ۳۶۴۰ متری قله بود.

بعد از 60 دقیقه صرف زمان برای عکاسی و استراحت، راس ساعت ۱۲:۳۰ مسیر بازگشت به سمت دره را در پیش گرفتیم. ساعت ۲ بعدازظهر با مشورت همنوردان در اطراف دریاچه محلی که پناه باد و مناسب بود انتخاب شد و مدت زمان یکساعت را برای صرف نهار و استراحت در نظر گرفتیم. نهار در جمعی دوستانه  صرف شد و بعد از پاکسازی زباله های منطقه و طول مسیر دریاچه بعد از یکساعت و ۵۰ دقیقه به نزدیکی جاده و محل اسکان مینی بوس رسیدیم که البته با پیشنهاد همنوردان عزیز و با صلاح و مشورت سرپرست محترم  و داشتن وقت کافی با مدیریت مناسب ایشان حدودا ۳۰ دقیقه را در کنار استخری پر آب و زیبا به استراحت  پرداختیم😇 . راس ساعت ۵ عصر از سپیدان به سمت شیراز حرکت کردیم ...و حدودا ساعت 8 به شیراز رسیدیم. 😊

از نکات بسیار مهم هماهنگی کامل بین اعضای گروه ،زمان بندی بسیار مناسب ،کمک و همدلی اعضا به یکدیگر،مسلط بودن راهنما به مسیر و از همه مهمتر روحیه عالی و توان بسیار بالای بانوان را میتوان نام برد .

🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂🍂

با تشکر از همه بانوانی که در برنامه حضور داشتند .

به امید دیدار بانوان درصعودهای بعدی ....