گزارش برنامه برم فیروز به دره مروارید

مجتبی امرالهی(سرپرست, گزارشگر)

عزیزاله زره پوش (مسئول فنی)

نیما شعبانی (گروه دار, همیار مسئول فنی)

عباس قائدی

میثم شکوهی(عکاس)

پیمان صادقی(جانشین سرپرست)

محمدحسین غرقی(همیار یک سرپرست, پزشکیار ورزشی یک)

اکبر ایزدی

بیشترین درصد شیب: ۶۱.۵٪

بیشترین درصد سراشیبی: ۶۵.۷٪-

گزارش برنامه

روز جمعه ۱۱ مهرماه ۱۳۹۹ ساعت ۵ صبح به اتفاقا ۱۰ تن از دوستان به سمت شهرستان سپیدان منطقه برنامه فیروزه حرکت نمودیم. پس از پیاده شدن از مینی بوس و آماده کردن کوله پشتی ها، حدود ساعت ۷:۳۵ شروع به پیمایش مسیر به سمت دریاچه برم فیروز نمودیم.

پس از رسیدن به دریاچه برم فیروز که متاسفانه به دلیل عدم بارش کاملاً خشک شده بود، گروه استراحتی ۱۰ دقیقه ای نمود و سپس به سبب همراهی تیم بانوان جهت صعود قله قلات گرد از این منطقه به بعد هر دو تیم با یکدیگر به سمت قله قلات گرد حرکت نمودیم.

پس از رسیدن به گردنه بین قلاگرد و برم فیروز دو تیم از یکدیگر جدا شده و تیم ما راهی دره مروارید شد. مروارید دره ایست که در شمال کوه قلات گرد و غرب قله برم فیروز قرار گرفته است.

این مسیر حدود ۱۱ سال پیش توسط گروهی از اعضای باشگاه که اینجانب نیز افتخار همراهی آنان را داشتم پیمایش شده بود.  از این رو با آشنایی نسبی منطقه وارد دره شدیم. از سرسبزی منطقه مشخص بود که این دره به علت کمبود نور آفتاب و همچنین واقع شدن در ارتفاع بیش از ۳۳۰۰ متری و منابع آبی فراوان که حاصل از ذوب شدن برف منطقه است هنوز دوره بهاری خود را طی می نمود. با ادامه پیمایش دره به طول دیواره‌ها و عمق دره اضافه می شد.

پس از طی حدوداً ۲ کیلومتر از ابتدا دره به نقطه ایی رسیدیم که به جهت فرود نیاز به دست به سنگ داشت‌. پس فرود استاد زره پوش و بررسی مسیر با نظر ایشان بعنوان مسئول فنی برنامه و دیگر اعضا تیم تصمیم به استفاده از طناب و حمایت جهت فرود دوستان گرفته شد.

لذا با استفاده از بلوک ای قابل اطمینان کارگاهی حمایتی برای دوستان برقرار گردید و  هر کدام از دوستان با استفاده از طناب و حمایت دست سنگ را سلامت فرود رفتند. در پایان کارگاه جمع آوری گردید و من نیز با عبور به دوستان پیوستم. پس از عبور از این نقطه به نقطه دوم دست به سنگ رسیده و در آنجا نیز پس از بررسی مسیر با استفاده از طناب و حمایت بدنی دوستان از این منطقه نیز عبور نمودند.

از این نقطه به بعد پیمایش راحت تر و با اطمینان بیشتری انجام می شد و از بخش فنی دره خارج شدیم و به ابتدای منطقه سرسبز و باغات دره مروارید رسیدیم از این نقطه به بعد نیز به آب شرب و چشمه دسترسی داشتیم. هرچند میزان آب چشمه ها نسبت به بهار بسیار کمتر می بود ولی کماکان این منابع آبی در جریان بود. مسیر را ادامه داده و به درختان سیب در میان تنگه رسیده و اقدام به برقراری کمپ جهت صرف ناهار و استراحت نمودیم.

پس از یک ساعت صرف ناهار و استراحت، مسیر را ادامه داده تا به کنار جاده رسیدیم. برنامه ساعت ۱۶:۱۰ به پایان رسید و حدود ساعت ۲۰ به شیراز رسیدیم.