پاکسازی غار رایان

فضل اله احمدزاده

حسین بوستانی

گزارش پاکسازی غار رایان - چهارم مهرماه 1399

در غارها چیزی به جا نگذاریم حتی رد پا، چیزی خارج نکنیم جز عکس و چیزی نکشیم جز زمان.

با توجه به گرامیداشت دوم مهرماه، روز جهانی غارپاک، روز جمعه ۴ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۵:۳۰ همراه با 8 تن از دوستان غارنورد و ۶ تن از دوستان کوهنورد که قصد صعود قله خرمن کوه را داشتند به سمت این کوه حرکت نمودیم.

پس از چند توقف کوتاه بلاخره ساعت ۸:۱۰ به روستای مروجی حدود ۱۵ کیلومتری شهرستان فسا رسیدیم.

دوستان کوهنورد از ما جدا شده و بسمت تنگ می یعنی ابتدای مسیر قله به راه افتادند.

ما نیز پس از تعویض لباس به سمت دره منتهی به دهانه غار رایان به راه افتادیم. چون از قبل با جناب صفار از پیشکسوتان باوقار شهرستان فسا جهت اجرای برنامه هماهنگی کرده بودیم، ایشان لطف نموده و با چند تن از دوستان گرامی خود در منطقه حاضر شده بودند.

پس از حدود ۳۰ دقیقه کوهپیمایی به دهانه غار رسیدیم و پس از خوش و بش و احوالپرسی، نکاتی در مورد روز غار پاک و غارنوردی مسئولانه توضیح داده شد. بعد از آن دوستان با تحویل گرفتن کیسه های زباله، دستکش و ماسک هایی که توسط سازمان محترم محیط زیست استان فارس تهیه شده بود وارد غار شدند. در ابتدا تالار ورودی غار پاکسازی شد و سپس در قالب پیمایش دگر بخش های غار مثل سالن نیایش، تالار نهنگ، تالار خفاش، تالار سوسک ها و... نیز پاک سازی گردید.

هر چند غار نسبت به سالهای پیشین آلودگی کمتری داشت ولی در نهایت حدود ۲ کیسه پلاستیک زباله از آلودگی ها پر شد که عمدتا پارافین شمع، پوست شکلات، بطری آب معدنی، سیم های فلزی، نخ های مسیریابی غار، یک جفت بطری و تعداد زیادی فیلتر سیگار بود.

همچنین به تازگی در ابتدای ورودی تالار نهنگ گودال بزرگی توسط افراد نادان و سودجو حفر گردیده بود که با کمک تمام دوستان این گودال پر گردید. پس از آن با اتفاق همنوردانمان از شهرستان فسا عکس یادگاری گرفته و حدود ساعت ۱۳ از ما جدا گردیدند.

در بخش دوم برنامه همزمان با پیمایش غار و بررسی تغییرات آن نسبت به سال های پیشین نکات بسیاری همچون چگونگی تشکیل غارها، چگونگی شکل گیری و انواع غارنهشته ها، کانی ها و روش تشخیص درجه سختی آنها، روش پیمایش غارهای افقی، نقش زمان در غار و بسیاری از موارد دیگر آموزش داده شد.

در نهایت ساعت ۱۵ پیمایش و پاکسازی کامل غار انجام شد و پس از تعویض لباس و صرف ناهار در دهانه غار به سمت مینیبوس راه افتاده و با ملحق شدن دوستان کوهنورد به ما بسمت شیراز حرکت نمودیم.

حدود ساعت ۲۱:۴۰ دقیقه به شیراز رسیدیم و زباله ها به یکی از مراکز بازیافت تحویل گردید.

در پایان از تمامی همنوردان، سازمان ها و گروه هایی که بصورت مستقیم و غیرمستقیم در گرامیداشت این روز و از آن مهمتر زدودن چهره یکی از مهمترین پناهگاه های جامعه بشری از آلودگی به ما کمک نمودند سپاسگزاری ویژه ایی دارم.