گزارش پیمایش تنگ خرانداز (خرم ناز) – جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ 

تعداد همنوردان: ۲۸ تن

تعداد بانوان: ۱۵ تن

تعداد آقایان: ۱۳ تن

مسافت پیموده شده: ۱۵ کیلومتر

تعداد گام ها: ۲۰۷۸۰

کالری مصرفی: ۱۴۰۰

نفرات شرکت کننده تنگ خرم ناز

آقایان

عزیزاله زره پوش(مسئول فنی)

شاهپور امرالهی(عکاس و گزارشگر)

محمدحسین غرقی(جانشین سرپرست)

ابراهیم زارعی

حسین برهانیان(همیار مسئول فنی)

عباس جلالی(همیار دوم سرپرست)

مهدی اسماعیلی

علی طیبی

حسن خیام

ارش زارع

عرفان عظیمی

مسعود لک زاده(گروه دار)

پیمان شریف زاده

 

بانوان

فرزانه زارع(سرپرست)

شراره شعبانی(همیار اول سرپرست)

زهره محمدی زاده

سها علیزاده

هاجرسعید

مریم جعفری(امدادگر)

سمانه پذیرش

راضیه عظیمی(محیط زیست)

زهرا افشار

زهراابوالحسنی(همیار مسئول فنی بانوان، هماهنگی و نامنویسی)

الهام طیبی

فاطمه خادمی

افسانه فلاح مهرابادی

مرجان ایل خانی

الهه فهندژ

 

جغرافیای منطقه

تنگ خرم ناز در موقعیت جغرافیایی 30 درجه 29.967' شمالی و  51 درجه 44.356 ' شرقی و در استان کهگیلویه و بویراحمد،شهرستان یاسوج،روستای اسلام آباد واقع شده است. 

رودخانه این منطقه رودخانه ای دائمی است. دیگر سرشاخه های آن از تنگ تیزاب، تنگ براق، تنگ سرخ و تنگ گنجه ای عبور می کند. با پیوستن پشمه های خرانداز به شاخه دیگر رودخانه، رودخانه بشار تشکیل شده که از یاسوج عبور کرده و پس از پیوستن به زهره به خلیج فارس می رسد.

 

ویژگی های تنگ خرانداز (خرم ناز)

شخم در جهت شیب و روش های نامناسب آبیاری است. این عوامل باعث کاسته شدن. از عمق خاک قابل بهره برداری شده است. در بسیاری ار نقاط رسوبات سبک دیده می شود. که نشان دهنده فعال بودن رودخانه می باشد البته میزان فرسایش بسته به فصول مختلف بارش متفاوت است.

 

زمین شناسی منطقه

از نظر زمین شناسی سنگ های منطقه مربوط به دوران سوم زمین شناسی و از جنس مارن و سنگ بستر است. یکی دو گسل خاص در منطقه وجود دارد از جمله گسل اسلام آباد که باعث جلوگیری از نفوذ آب و انتقال آب به لایه های تحتانی شده است.

 

پوشش گیاهی

درختان این منطقه شامل بادام وحشی، بلوط، بنه، بید، گلابی و گردوی وحشی، زالزالک ،سنجد، ارژن، الـوک(بخورک) و… است. ،

پوشش جانوری

پرندگان و جانوران منطقه به ترتیب شامل انواع سهره، دم جنبانک، جغد، دارکوب، گنجشک سانان ، خرس، گراز، گرگ، شغال، کفتار، روباه، سنجاب، خرگوش و انواع پستانداران کوچک می باشد. لازم به ذکر است که در سال ۷۵ در این منطقه پلنگ دیده شده اما بعد از آن دیگر مشاهده نشده است.

 

گزارش برنامه:

صبح روز جمعه ۲۸ شهریور ۱۳۹۹ باتفاق ۲۷ تن از همنوردان با دو دستگاه اتوبوس راس ساعت ۵:۴۵ عازم منطقه تنگ سرخ در مرز استان فارس و کهکیلویه بویراحمد شدیم.

با چند توقف کوتاه، بلاخره ساعت ۸:۴۰ دقیقه به اول مسیر پیمایش تنگ خرم ناز رسیدیم. با دستور سرپرست کوله ها آماده و با سرقدمی استاد زره پوش و گروهداری استاد لک زاده مسیر حرکت را در پیش گرفتیم. لازم به ذکر است که در محلی که از مینی بوس پیاده شدیم چشمه آبی بود که محل مناسبی جهت پر کردن بطری ها بود.

 

پس از حدود ۵۰ دقیقه پیمایش از طریق پاکوب مشخصی که به سمت غرب و شمال غرب میرفت به مکان مناسبی جهت استراحت و صرف صبحانه رسیدیم. سرپرست ۴۰ دقیقه را جهت صرف صبحانه در نظر گرفتند و پس از آن حدود ساعت ۱۰:۲۰ کماکان در جهت ذکر شده و به موازات رودخانه به حرکت ادامه دادیم. مسیر کوهپیمایی ساده بود که گهگاه با شیب و سراشیبی ملایمی تغییر جهت میداد ولی تماما به موازات رودخانه بود.

در نهایت حدود ساعت ۱۱:۴۵ به تنگه ایی رسیدیم که محل تلاقی دو رودخانه ایی که از تنگ سرخ و کمهر سرازیر بودند بود‌‌. محل کمپ برای استراحت و صرف ناهار در این محدوده در نظر گرفته شد و با اجازه سرپرست محترم سرکار خانم زارع و با رعایت ایمنی و قوانین عبور از رودخانه به آنسوی رودخانه رفتیم. با اجازه مسئول فنی و سرپرست دوستان حدود یک ساعتی در این منطقه به شنا و آب تنی پرداختند و سپس برای صرف ناهار به ابتدای دره شمالی حرکت کردند.

 

حدود ساعت ۱۴:۴۰ و پس از گرفتن چند عکس دست جمعی مسیر برگشت را در پیش گرفتیم که در نهایت ساعت ۱۷:۳۰ به ابتدای مسیر رسیدیم و با توجه به ترافیک معمول جاده سپیدان نهایتا ساعت ۲۲ به شیراز رسیدیم.

  

از نکات بسیار مهم این برنامه همکاری و نظم بسیار بالای برنامه بود که مدیون مشارکت ستودنی همنوردان و همیاری مسئولانه همیاران برنامه بود که جای سپاسگزاری و قدردانی دارد. همچنین با همیاری مسئول محیط زیست گروه سرکار خانم عظیمی و همنوردان حجم قابل توجهی از زباله مسیر به ابتدای مسیر بازگردانده شده که جای سپاسگزاری ویژه دارد.

 

منبع اطلاعات: سلوچ

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیرازجوان