به نام خالق کوه ها

 

پس از اجرای برنامه صعود قله بونج (مونج) و شناسایی مسیر خط الراس رنج و برنامه ریزی قبلی ، در تاریخ ۷ شهریور ماه با سرپرستی استاد زره پوش صعود قله رنج از مسیر روستای انگره با موفقیت کامل اجرا  گردید. 

پیرو برنامه ریزی قبلی بدلیل تفاوت مسیر برگشت وسیله نقلیله مینی بوس و با ۵۰ درصد ظرفیت در نظر گرفته شد . همنوردان گرامی پس از ثبت نام و هماهنگی اولیه با سرکار خانم ابوالحسنی راس ساعت ۵ صبح در پارک خلدبرین جمع و پس از سوار نمودن تعدادی از دوستان در مسیر برنامه شروع شد . صبحانه در طی مسیر صرف گردید .

 

بدلیل پنچر شدن مینی بوس ساعت ۷:۴۰ به روستای انگره در منطقه کهکران که مبداء صعود بود رسیدیم و در ساعت ۷:۵۰ پس از آمادگی همنوردان و با سرقدمی جناب آقای غرقی پیمایش آغاز شد. پس از عبور از روستا وارد دره گارا شدیم .این دره بین رشته کوه رنج و رشته کوه رنج گمبیل قرار دارد و قله کویین در ابتدای دره قابل مشاهده می باشد. بعد از حدود ربع ساعت به دشت و منطقه عشایر نشین رسیدیم .

 

طبق بررسی هایی که در صعود قله بونج به عمل آمده بود پس از حدود ۲ ساعت به یال مورد نظر صعود رسیدیم . با مشاهده آبپخش زیبای رنج مسیر را بصورت اکتشافی ادامه دادیم . هوای در طول دره نسبتا گرم بود و با افزایش ارتفاع و وزش باد از گرما کاسته شد .پس از حدود ۲ ساعت و طی کردن مسیری پر شیب به آبپخش زیبا و منحصر بفرد رسیدیم .

 

پس از ربع ساعت استراحت مسیر تیغه ای آبپخش را با احتیاط کامل طی کردیم تا در ساعت ۱۳:۳۰  به قله زیبای رنج رسیدیم حدود یک ساعت در قله استراحت نمودیم . جی پی اس ارتفاع قله رنج را ۳۶۹۸ متر نشان داد . مناظر منحصر بفرد رشته کوه دنا ،رشته کوه رنج ، قلل برم فیروز ، گر ، بونج ، پیست شکرک و قله قوچ خوس ،کهکران ، کامفیروز ،سد درودزن و کوه شاداب دیده میشد .

 

بر روی قله عکس یادبود گرفته شد و از مسیر قیف یا دروازه رنج  با رعایت ایمنی و اطمینان از مسیر های دست به سنگ با حمایت استاد زره پوش عبور کردیم . پس کمی استراحت از یال غربی مسیر را ادامه دادیم تا ساعت ۱۶:۴۵ به چشمه گور خصمون که محل قرار با مینی بوس بود رسیدیم . برای اولین بار متاسفانه چشمه را بدون آب مشاهده کردیم .در آنجا کمی استراحت نمودیم و ساعت ۱۷:۴۵ به سمت شیراز حرکت نمودیم و ساعت ۲۰ به شیراز رسیدیم و برنامه به پایان رسید.

ارتفاع شروع برنامه ۲۳۳۰ متر

ارتفاع قله ۳۶۹۸ متر

طول کل مسیر ۱۲ کیلومتر  ۸ کیلومتر تا قله و ۴ کیلومتر از قله تا چشمه

زمان کل برنامه ۹ ساعت

زمان حرکت در برنامه ۵:۳۰ ساعت

بیشترین شیب صعود ۵۷ درجه

بیشترین شیب فرود ۶۵ درجه

دمای هوا حداقل ۱۹ و حداکثر ۳۰ درجه هوا صاف و در بعدازظهر قسمتی ابری 

آنتن دهی فقط در خطالراس 

گونه جانوری روباه گرگ شغال خرگوش موش و خزندگان و حشرات در طول مسیر مدفوع خرس مشاهده شد

گونه های گیاهی درخت ول گون و بوته های خاردار و گیاهان دارویی 

 

 

اسامی همنوردانی که در برنامه حضور داشته و تیم را همراهی نمودند به رسم ادب و سپاسگزاری به شرح زیر عنوان میگردد:

 

 آقایان 

۱. استاد عزیزاله زره پوش(سرپرست)

۲. محمد  حسن غرقی(همیار مسئول فنی و امدادگر)

۳. پیمان صادقی(مسئول فنی)

۴عباس قائدی (جانشین سرپرست)

۵.آرش زارع (گروه دار )

۶. مهدای زارع

۷.جاوید شریفی

۸.محمد عرفان سجادی

۹.ایلیاد مهمان دوست

هماهنگی و امور مالی خانم ابوالحسنی

گزارش : پیمان صادقی

 

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیراز چوان