دانلود گزارش کامل...

معرفی رشته کوه سورمند

در هنگام عبور از بزرگراه شیراز اصفهان و در حدفاصل شهر ایزدخواست تا روستای اسفرجان در جهت جنوب غربی رشته کوهی سترگ واقع شده که ارتفاع آن به ۳۷۲۳ متر می رسد و به رشته کوه سورمند یا با نام محلی جیغد(Jighad) معروف می باشد.

رشته کوه سورمند که در استان اصفهان و در جهت شمال شرقی شهرستان سمیرم واقع  شده، از طریق جاده سمیرم - شهررضا نیز قابل دسترس می باشد.

 

زمین شناسی منطقه

این رشته کوه بخشی از سلسله جبال زاگرس می باشد که از شرق به غرب امتداد یافته و طول هوایی آن حدود ۱۷ کیلومتر و طول پیمایشی آن حدود ۲۵ کیلومتر می باشد. عرض این رشته کوه نیز حدودا ۳.۵ کیلومتر بوده و مرز استان های فارس و اصفهان را تشکیل میدهد. زمین شناسی آن شامل آهکهای با سن کرتاسه مربوط به دوران دوم زمین شناسی با سن ۲۷۰ میلیون سال قبل است که در دوران سوم میوسن دچار چین خوردگی طاقدیس ناودیسی شده و به صورت کوه در آمده است و بعلت گسل خوردگی های فراوان ناشی از چین خوردگی زاگرس دارای پرتگاه های گسلی فراوان است. از همین رو این رشته کوه ازکوههای سخت یا اصطلاحا بد پا برای صعود محسوب می شود.

 از شهرستان ها و مناطق مهم اطراف کوه سورمند میتوان به شهرستان های سمیرم، شهررضا، ایزدخواست، منطقه حنا، تنگ تیر، گردنه تخت سلطان، گردنه شیرداشی، روستاهای گرموک، اسفرجان، هونجان و دولت قرین اشاره کرد.

 

ساکنین و گویش

منطقه سورمند ییلاق ایلات و عشایر استان فارس و اصفهان می باشد که مهمترین ایل حاضر در منطقه ایل قشقایی و طائفه دره شوری و تیره های قره قانی و قره چه می باشد. گویش این عزیزان ترکی بوده و در زمان سکونت در این منطقه به باغداری، دامداری و پرورش اسب می پردازند.  

وجود چشمه های فراوان در جبهه های مختلف این کوه باعث شده تا عشایر و ساکنین اطراف این کوه نام سورمند که برگرفته از کلمه سودمند می باشد را برای آن برگزینند. چشمه هایی دائمی که بعلت تعدد عمدتا بی نام مانده اند و پس از پیوستن به هم رودخانه سمیرم را تشکیل داده و پس از پیوستن به رود ماربر، رود خرسان را تشکیل داده و به کارون سرازیر می شوند. از چشمه های معروف به چشمه پای کوه و چشمه کمرریخته می توان اشاره کرد. 

 

پوشش جانوری

هر چند کوه سورمند از نظر پوشش جانوری غنای رشته کوه دنا را ندارد اما بدلیل آب و هوای بسیار منحصر بفرد(حداکثر ۳۰+ در تابستان) و (حداقل ۲۰- در زمستان) شرایط زاد و ولد جانورانی همچون گرگ، کل و بز، روباه، موش صحرایی و پرندگانی چون کبک، تیهو، شاهین، عقاب و... را فراهم آورده است.

 

پوشش گیاهی

با توجه به شرایط ویژه آب و هوایی منطقه پوشش گیاهی منطقه نیز بسیار منحصر بفرد و خاص می باشد‌. این پوشش شامل گیاهان خودرو همچون چندین گونه گون(بال گون و پشمک گونی،.‌‌..)، چویل، سیر کوهی، موسیر، مرده آقاجی، آویشن، حربه و درختانی چون شن و گردو کوهی می باشد. همچنین بعلت وجود چشمه سارهای فراوان و خاک غنی منطقه درختانی همچون گیلاس، سیب، آلبالو و گردو نیز کاشت می شود.  

این رشته کوه به واسطه قله ایی میانی و چند گردنه به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می شود که قله های این دو بخش عبارتند از:

قله آینه قبری(Ayene-Ghabri) در شرق ۳۷۲۳ متر

قله سورمند(Surmand) در غرب ۳۷۲۴ متر

همچنین در بخش مرکزی قله ایی میانی به ارتفاع ۳۶۴۵ متر وجود دارد که درست در مرکز خط الراس بین دو قله اصلی واقع شده است.

 

هدف برنامه:

 با تاکید همیشگی باشگاه کوهنوردی شیرازجوان بر امر پژوهش و شناسایی کوه های کشور عزیزمان ایران بویژه کوه های استان فارس و استان های همجوار، حدود سال ۱۳۸۰ زنده یاد مرحومه پریسا افضلی با حمایت مربیان و مسئولین وقت باشگاه بویژه استاد نادر کرمی تحقیقی بر روی کوه ها و ارتفاعات استان فارس آغاز نمودند. بر اساس منابع موجود وقت، ۳۰۰ ارتفاع بلند استان شناسایی و لیست گردید. این پژوهش بر روی سایت باشگاه و آدرس http://shirazjavanclub.com/index.php/fa/2019-12-14-08-57-21/2019-08-31-07-57-34/28-300 قرار گرفت. 

در ابتدای امسال(۱۳۹۹) مشغول به بررسی مقاله فوق و فهرست یاد شده بودم که نام و ارتفاع قله ایی توجه مرا جلب کرد. این ارتفاع قله آینه قبری به ارتفاع ۳۷۱۷ متر بود. وجود چنین ارتفاعی در فارس نکته جالبی بود که کمتر کسی از آن اطلاع داشت. از اینرو با تماس با استاد کرمی و مطرح کردن این موضوع، تصمیم بر قراردادن نام این قله جالب در گاهنامه جهت انجام پژوهش و تحقیق و بالطبع معرفی این ارتفاع منحصر بفرد شد.

تاریخ انجام این برنامه نیز ۵ و ۶ تیرماه ۱۳۹۹ تعیین گردید و سرپرستی این برنامه مهم به استاد غرقی محول گردید....

 

دانلود گزارش کامل...

 

 

 

 برنامه پژوهشی قله آینه قبری که از ویژگی خاصی برای باشگاه شیرازجوان برخوردار بود و از مدتها قبل با همت اساتید محترم برنامه ریزی گردیده بود، با سرپرستی فوق العاده استاد غرقی و حمایت اساتیدی چون استاد کرمی، استاد زره پوش و استاد صادقی با موفقیت کامل اجرا شد.

ضمن تبریک این صعود به تیم پژوهشی و همچنین همنوردان باشگاه شیرازجوان، از طرف کارگروه کوهنوردی از تمامی اساتید و همنوردانی که تیم را حمایت کرده و یا در برنامه حضور داشتند کمال سپاسگزاری را دارم.

همچنین از کوه بانوان، سرکار خانم محمدی زاده(سرپرست و مسئول فنی بانوان برنامه)، سرکار خانم دکتر اوجی و سرکار خانم اسماعیلی که علیرغم مشکلات در برنامه حضور پیدا کردند تا به نمایندگی از بانوان باشگاه پرتوان شیرازجوان سهمی در این صعود ارزشمند را دارا باشند تشکری ویژه دارم.

 

اسامی اساتیدی که در برنامه حضور داشته و تیم را همراهی نمودند به رسم ادب و سپاسگزاری مطرح می نماییم: 

 

 بانوان 

۱. زهرا محمدی زاده(سرپرست و مسئول فنی بانوان)

۲. سارا اسماعیلی(همیار سرپرست بانوان)

۳. هاجر اوجی(امدادگر)

 

 آقایان 

۱. عزیزاله زره پوش(جانشین سرپرست)

۲. محمد حسین غرقی(سرپرست)

۳. پیمان صادقی(همیار مسئول فنی)

۴. علی گودرزی(مسئول محیط زیست)

۵. نبی اله فهندژ(همنورد)

۶. حسین ورامینی(گروه دار)

۷. ابراهیم زارعی(همنورد)

۸. قربانعلی کرمی(همنورد)

۹. یوسف توکلی(عکاس)

۱۰. اسماعیل عوض پور(همنورد)

 

مسئول فنی و گزارش: شاهپور امرالهی

کارگروه کوهنوردی باشگاه شیرازجوان