ساعت حرکت: 6:00 صبح

تعداد حاضرین: 14 تن

بانوان: 9تن

آقایان:5تن

دمای هوا بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بود .

پوشش گیاهی مشاهده شده: ارس، بادام کوهی، ، کنگر، خارشتر، درخت شن، جاشیر حیوانی، درخت گردو،گل شیپوری...

گزارش برنامه:

چهارشنبه 28 خرداد ۱۳۹۹ راس ساعت 6:00  با یک دستگاه مینی بوس بنز که از قبل مهیا شده بود به سمت شهرستان یاسوج، تنگه مهریان به راه افتادیم. از دوستان خواسته شد تا با رعایت پرتکل های بهداشتی جهت ایمنی در برابر ویروس کرونا از ماسک استفاده نمایند و تعداد دوستان در مینی بوس کمتر از ظرفیت یعنی ۱۴ نفر در نظر گرفته شد.

ساعت 8:45پس از 1 توقف به تنگ تیزاب جهت صرف صبحانه  رسیدیم.پس از توقفی کوتاه و حرکت مجدد  پس از گذشتن از شهر یاسوج به تنگ مهریان رسیدیم . ساعت 10:15 دقیقه پس از پیاده شدن اول تنگه و دیدار با استاد سون که از قبل به ورودی تنگه آمده بودن و آماده شدن پیمایش خود را آغاز نمودیم. ابتدای تنگه با گذر از آب و سرسبزی منطقه نشاط خاصی به جمع داده شد.

پس از چندین بار گذر از عرض رودخانه و جابه جایی به چپ و راست مسیر در ادامه با قرار گرفتن در سمت چپ رودخانه. در سایه سار درختان و گذر از مسیر پاکوب به سمت بالای تنگه و ورودی تنگ کبوتری حرکت کردیم.در زمان پیمایش مسیر با تذکر استاد حصاری و تنظیم گام مطابق با توان جسمی ضعیف ترین فرد گروه و توقف و نوشیدن آب به مسیر ادامه دادیم.

پس از حدود یک ساعت و نیم پیمایش مسیر به زیر آبشار و ورودی تنگ کبوتری رسیدیم که با توجه به شواهد موجود و عدم وجود مسیر گذر توسط پل چوبی و حجم زیاد آب متوجه شدیم اولین گروهی که امسال نسبت به پیمایش تنگه اقدام کردهباشگاه شیراز جوان می باشد.پس از بررسی مسیر و مشورت با استاد حصاری پیشنهاد شد با قرار دادن تنه یک درخت نسبت به ایمن سازی مسیر اقدام گردد.

با موافقت سرپرست برنامه شروع به اکتشاف تنه مناسب درخت جهت ایمن سازی مسیر با همکاری آقایان بناییون و مهاجری گردید.اساتید حصاری و سون هم با ایجاد مسیر امن توسط طناب از سمت چپ و راست رودخانه نسبت به ایمن سازی مسیر توسط طناب اقدام نمودن.

پس از قرار دادن تنه مناسب و بلند درخت جهت عبور و استفاده از طناب در مسیر چپ و راست رودخانه و قرار گرفتن افراد در طول مسیر بوسیله طناب انفرادی و مهار ایشان(بعلت خروشان بودن آب در این بخش) نسبت به عبور ایمن افراد گروه اقدام شد.

پس از عبور از نقطه پر چالش و جذاب مسیر به ورودی بسیار زیبای  تنگه کبوتری و دیواره های بلند و سر به آسمان کشیده شده تنگه رسیدیم.در این بخش از مسیر با آب بازی و گذر کردن بیش از نیم ساعتی در آب به آبشار های زیبایی رسیدیم که از دل سنگ  به داخل مسیر رودخانه وارد می شد.

پس از دقایقی لذت بردن از زیبایی موقعیت و قرار گرفتن دوستان در زیر آبشار ها و ضبط تصاویر زیبا به سمت پایین تنگه حرکت کردیم.مسیر برگشت ورودی تنگه کبوتری که اینبار ایمن سازی شده بود با سرعت بیشتر انجام شد(در حال حاضر گروه های دیگر نیز امسال با ایمنی بیشتری میتوانند نسبت به پیمایش مسیر اقدام نمایند). در ادامه پس از نیم ساعت و توقف جهت نهار و استراحت در کنار رودخانه و سایه درختان حدود ساعت 5 به ادامه برگشت مسیر اقدام کردیم .

ساعت 6 عصر نیز با رسیدن به ورودی تنگ مهریان با مینی بوس به سمت شیراز حرکت کردیم.

آقایان

مجید حصاری (سرپرست برنامه)