پیمایش قله مرغنج به چله گاه 23 خرداد

آقایان

نیما شعبانی(سرپرست)

شاهپورامرالهی(راهنما)

مسعود لک زاده(جانشین سرپرست-گروهدار)

حمیدبنائیون(همنورد)

علی طیبی(همنورد)

نبی اله فهندژ(همنورد)

بانوان

شراره شعبانی(سرپرست بانوان و همیارسرپرست)

شیوا کشاورز (امدادگر)

زهرا ابوالحسنی(همیار مسئول فنی)

سارا اسماعیلی(همنورد)

زهرا محمدی زاده(مسئول فنی بانوان)

هاجراوجی(همنورد)

حوریه محمدپور(جانشین سرپرست بانوان)

سمانه پذیرش(همیار مسئول فنی بانوان)

راضیه عظیمی(همیار سرپرست بانوان)

فرزانه زارع(همنورد)

بیشترین سرعت: 5 کیلومتر

میانگین سرعت: ۳ کیلومتر

ارتفاع نقطه شروع: 2748 متر

بالاترین ترین سطح پیمایش: 3245 متر(ارتفاع قله مرغنج)

میزان کالری مصرفی: حدود ۳۰۰۰ کالری

دمای هوا :بین 13 تا 22 درجه سانتیگراد بود و وزش باد حدود ۴ کیلومتر در ساعت.

وضعیت آنتن دهی: در طول مسیر صعود بدلیل قرار گرفتن در دره آنتن دهی بسیار ضعیف..با نزدیک شدن به خط الراس رفته رفته بهتر میشد و با قرار گرفتن روی خط الراس تقریبا در بیشتر مسیر آنتن دهی نسبتا قوی داشتیم.هم ایرانسل و هم همراه اول.

گزارش برنامه پیمایش مسیر مرغنج به چله گاه

این مسیر قبلا توسط استاد کرمی پیمایش شده بود اما برای اولین باردر قالب برنامه یکروزه توسط تیم اجرا گردید که این امر باعث استقبال دوستان قرار گرفت. مسیر بسیار بکر و زیبا و جالب بود.

استاد کرمی نقشه مسیر را که از قبل داشتند در اختیار ما قرار دادند که استاد امرالهی آنرا بر روی جی پی اس پیاده کردند تا از این طریق مسیر یابی کنیمپس از آماده سازی نقشه مسیر، قرار بر این شد، برنامه را یکروزه  اجرا کنیم.نفرات انتخاب شدند، زمانبندی انجام شد.پس از انتخاب تیم و تقسیم وظایف، روز جمعه 23 خرداد 99،راس ساعت ۴:۴۵ با دو دستگاه مینی بوس بنز  و یک دستگاه خودرو شخصی که از قبل تدارک دیده شده بود، به سمت شهرستان سپیدان، منطقه کمهر به راه افتادیم.

از دوستان خواسته شد جهت رعایت نکات بهداشتی پیشگیری از ویروس کرونا از ماسک استفاده کنند. و تعداد دوستان در هر مینی بوس بیشتر از 14 نفر نباشدساعت 7:00 به محل مذکور رسیدیم، و آماده پیمایش شدیم.

چون مسیر صعود و فرود یکی نبود قرار شد مینی بوس در پایان مسیر منتظر باشدابتدای مسیر دره ای زیبا و سرسبز ک چادرهای عشایر در آن خودنمایی میکر مشاهده میشد. پس از اینکه دوستان آماده شدند پیمایش را از کنار جاده به سمت غرب و پایین آغاز کردیم.

هوا بسیار خنک و دلپذیر بودپس از گذشتن حدود 17 دقیقه به نزدیک چادرهای عشایر رسیدیم و لحظاتی به نرمش جهت گرم کردن پرداختیم.

از آنجا پیمایش را در همان جهت و بسمت قله مرغنج ادامه دادیم، شیب ملایم شروع شد، اما کم کم به شدت آن افزوده میشد.تقریبا از 23 درجه شروع میشد و هرچه به خط الراس نزدیکتر میشدیم به 38 درجه نیز میرسید. مسیر پاکوب داشت و در میانه راه چشمه ای کوچک قرار داشت ک محل سیراب دام عشایر بود.پس از طی حدود 3 ساعت به قله مرغنج رسیدیم.

شیب نسبتا سختی را پشت سر گذاشته بودیم. تیم نیاز به استراحت و صرف تغذیه داشت. پس دقایقی برای استراحت و گرفتن عکس روی قله، در نظر گرفته شد.

تقریبا یک سوم مسیر را آمده بودیم.

لازم به ذکر است از بلندای قله، می‌توانستیم قللی همچون برم فیروز و قلات گرد و میون قلات که در سمت شرق مرغنج قرار گرفته بودن. و همینطور قله بلند رنج نیز دیده میشد.قله قوچ خوس را نیز می توانستیم در امتداد شمالی خط الراس مشاهده کنیم. مسیر را از قله و در راستای خط الراس به سمت جنوب ادامه دادیم.

حدودا 2 ساعت و 45 دقیقه گذشت تا به محلی رسیدیم ک نیاز بود، قبل از حرکت گروه، راهنما و مسئول فنی مسیر را  مشخص کنندبنابر این تیم با حرکت آهسته و فاصله مناسب پشت سر راهنما مسیر را ادامه دادطبق تشخیص بجا و درست راهنما و مسئول فنی، مسیر مشخص شد و قرار براین شد، از سراشیبی نسبتا تند با شیب حدود 35 درجه که قسمت کوتاهی از آن هم ریزال بود، ادامه دهیمالبته مسیر کوتاه‌تری هم بود که به دلیل صخره ای بودن نیاز به حمایت و دس بسنگ شدن داشت که از نظر سرپرست، برای پیمایش به صلاح تیم نبودمسیر انتخابی به دره ای مشرف میشد که انتهای آن به چله گاه میرسید.

در قسمت روبروی مسیر  چادرهای عشایر نمایان بود. قبل از رسیدن به چادرها و از سمت چپ آنها به موازات خط الراس مسیر را از طریق پاکوب مشخص ادامه دادیم. حدود 2 ساعت گذشت تا از دور  محل پرورش ماهی که با درختان انبود گردو و سیب احاطه شده بود نمایان شده.

ساعت حدود 3:19 و زمان مناسبی برای صرف نهار و استراحت بودقبل از رسیدن به محل مورد نظر چشمه زیبایی وجود داشت که دوستان آب شرب مورد نیاز خود را ار آنجا برداشتندپس از چشمه به محل استراحت رسیدیم مکانی سرسبز و خنک با درختانی سایه دار، در کنار رودخانه ای پر آب، حدود 50 دقیقه جهت استراحت و صرف نهار در نظر گرفته شد که جانی تازه به دوستان داد.

پس از پایان استراحت مسیر را از دره چله گاه ادامه دادیم، این مسیر پوشیده از درختان انبوهی بود که دوطرف رودخانه را پوشانده بود و زیبایی خاصی به مسیر می‌بخشید، در طول مسیر نیاز شد بارها از رودخانه عبور کنیم، تا این که در آخرین مرحله عبور مسیر انتخابی سرپرست از روی درخت قطع شده ای بود که در بستر رودخانه قرار گرفته بود و خدا رو شکر با همکاری سرپرست و مسئول فنی همه ی همنوردان بسلامت از این مسیر عبور کردند.

از ابتدای مسیر استراحت تا خود چله گاه حدود 1 ساعت پیمایش بود. که پس از طی کردن آن همه افراد بسلامت به پایان مسیر که تفرجگاه چله گاه بود رسیدند.

به یاری خدا و همیاری همه افراد تیم هیچ مشکلی پیش نیامد.

با توجه به پتانسیل بالای برنامه های باشگاه و اعضای آن برنامه پژوهشی و پربار دیگری در دفتر خاطرات آن ثبت گردیدباشد که این قبیل برنامه ها قدمی هر چند کوچک باشد برای شناساندن ایران عزیز و بزرگ و پر برکت ما تا آیندگان نیز از آن بهره ببرند.