پیمایش تنگه مروارید تا مارگون - پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹

سرپرست و گزاشگر: شاهپور امرالهی

با سپاس از اساتید و همنوردان همراه:

آقایان

عزیزاله زره پوش(جانشین سرپرست)

پیمان صادقی(مسئول فنی)

مهدی اسماعیلی(عکاس)

عباس جلالی(همیار مسئول فنی)

ابراهیم زارعی(همیار سرپرست)

علی طیبی(گروه دار)

حمید بنائیون(همیار سرپرست)

نبی اله فهندژ(همنورد)

علی گودرزی(همنورد)

قربانعلی کرمی(همنورد)

بانوان

شراره شعبانی(جانشین سرپرست بانوان)

زهرا ابوالحسنی(سرپرست بانوان و امور مالی و پشتیبانی)

زهرامحمدی زاده(مسئول فنی بانوان)

فرزانه زارع(همیار مسئول فنی بانوان)

مهشید احمدی(همنورد)

میزان مسافت فرود: ۱۱ کیلومتر

بیشترین سرعت: ۶.۵ کیلومتر

میانگین سرعت: ۳ کیلومتر

ارتفاع نقطه شروع: ۲۴۳۳ متر(ابتدای تنگ مروارید)

پایین ترین سطح پیمایش: ۲۱۳۷ متر(مارگون)

بالاترین ترین سطح پیمایش: ۳۰۰۰ متر(ارتفاعات تنگ مروارید)

بیشترین شیب طی شده: ۶۸.۹ درصد

♦ صبحانه و نهار

♦پوشاک مناسب فصل به همراه  بادگیر

میزان کالری مصرفی: حدود ۳۰۰۰ کالری

دمای هوا بین ۱۶ تا ۲۵ درجه سانتیگراد بود و وزش باد حدود ۴ کیلومتر در ساعت.

وضعیت آنتن دهی: تنگ مروارید آنتن وجود نداشت. سیب خلج ایرانسل بصورت ضعیف و همراه اول عدم آنتن دهی و مسیر سیب خلج تا مارگون بدون دسترسی به آنتن بود. اینترنت در تمامی طول مسیر سرویس دهی نداشت.

پوشش گیاهی مشاهده شده: ارس، بادام کوهی، زالزالک، کنگر، خارشتر، درخت شن، جاشیر حیوانی، سیب وحشی،...

پوشش جانوری مشاهده شده: عقاب، شاهین،...

نکته زیست محیطی: بنظر میرسد حضور عشایر و چرای دام تاثیر منفی بر پوشش گیاهی و جانوری منطقه دارد.

گزارش برنامه:

مسیر تنگ مروارید به مارگون حدود ۱۰ سال پیش توسط تیمی از باشگاه شیرازجوان و به سرپرستی استاد نادر کرمی برای اولین بار در قالب یه برنامه یک و نیم روزه اجرا گردید که بنده نیز افتخار همراهی ایشان را داشتم.

این مسیر بسیار بکر، زیبا و پر چالش در ذهن من بعنوان یکی از پیمایش های لذت بخش جاودانه شده بود تا امسال شرایط برای اجرای آن مهیا گشت. از اینرو از چند روز قبل از اجرای برنامه با همفکری استاد کرمی عزیز مسیر پیمایش را با هم مرور کردیم و بر اساس نقشه های موجود و ابزاری چون گوگل مپ و گوگل ارث مسیر جدیدی طراحی نمودیم تا بتوانیم مسیر بهینه تری نسبت به مسیر ۱۰ سال پیش طراحی نماییم. پس از آماده سازی فایل ترک مسیر و بارگذاری آن بر روی جی پی اس، آماده اجرای برنامه گردیدیم.

تصمیم بر این شد که این مسیر طولانی در قالب یک برنامه یک روزه انجام شود. همین امر باعث شد تا در انتخاب نفرات و زمانبندی دقت لازم در نظر گرفته شود. پس از انجام تیم بندی و تقسیم وظایف پنجشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۹ راس ساعت ۴.۴۵ دقیقه با یک دستگاه مینی بوس بنز که از قبل مهیا شده بود به سمت شهرستان سپیدان، منطقه کمهر، تنگ مروارید به راه افتادیم. از دوستان خواسته شد تا با رعایت پرتکل های بهداشتی جهت ایمنی در برابر ویروس کرونا از ماسک استفاده نمایند و تعداد دوستان در مینی بوس کمتر از ظرفیت یعنی ۱۴ نفر در نظر گرفته شد. مابقی دوستان با استفاده از دو خودرو شخصی و همزمان با ما به سمت منطقه حرکت نمودند.

ساعت ۷ به پیست پولادکف رسیدیم. بعلت یکی نبودن مسیر صعود و فرود، خودروهای شخصی را شکرک پارک نمودیم و با مینی بوس بسمت تنگه ادامه مسیر دادیم. ساعت ۷.۲۰ دقیقه پس از پیاده شدن اول تنگه و آماده شدن صعود خود را آغاز نمودیم.

دره بسیار سرسبز بود و رودخانه ایی که از آب چشمه های بالادست تغذیه میشد در کف تنگه جاری بود. مسیر پاکوب به موازات شمال رودخانه ما را به بالای تنگه هدایت می نمود. تیم بسیار منظم به سمت محل استراحت اول حرکت نمود. منطقه ایی که به واسطه وجود چند درخت سیب وحشی و محل مناسب کمپ همیشه پذیرای طبیعتگردان می باشد.

پس از یک ساعت پیمایش به منطقه مذکور رسیدیم و ۳۰ دقیقه استراحت برای همنوردان جهت صرف صبحانه در نظر گرفته شد. (گفتنی است که باشگاه شیراز جوان سالها پیش در همین منطقه مسیر سنگنوردی باز نموده که هنوز هم پابرجاست.)

در این بین برای انتخاب مسیر صعود به خط الراس شمالی تنگه که مرتفع ترین نقطه پیمایش نیز می باشد، باتفاق استاد زره پوش و جناب مهندس صادقی راهی انتهای تنگه شدیم.

باید توجه نمود که صعود رشته کوه شمالی تنگه به سبب وجود دیواره و ریزال های متعدد، پرچالش و خطرناک هست که حتما برای صعود باید امن ترین نقطه انتخاب شود. پس از بررسی، با اتفاق نظر، کوتاهترین و راحترین نقطه برای صعود شناسایی و انتخاب شد. به محل کمپ برگشته و پس از آماده شدن تیم حدود ساعت ۹ به محل صعود بازگشتیم.

مسیر ریزالی بود و شیبی بین ۲۰ تا ۴۵ درصد داشت که همین امر، صعود را سخت می‌نمود. پس از حدود ۴۵ دقیقه پیمایش مسیر سخت به خط الراس رسیدیم و بسمت منطقه سیب خلج و در امتداد جهت شمال شرقی ادامه مسیر دادیم. در سمت شرق قله های قلات گرد و برم فیروز و در سمت غرب رشته کوه دنا و بویژه قله پازن پیر خودنمایی میکردند‌.

این نکته قابل ذکر است که این مسیر از قله برم فیروز هم قابل پیمایش هست که در همان سالهای قبل پس از پیماش اول ما، توسط تیمی دیگر از باشگاه شیرازجوان و سرپرستی استاد زره پوش اجرا گردیده بود. بعد از رسیدن به خط الراس به سبب صخره ایی بودن یال پیش رو، مسیر را بسمت شرق ادامه دادیم و از طریق دره ایی زیبا به پایین یال رسیدیم. در ابتدای دره چندین چادر عشایر هم وجود داشت.

پس از لختی استراحت در پایین دره یاد شده، باز مسیر را به سمت شمال شرف ادامه دادیم تا بر روی یال منتهی به سیب خلج قرار گرفتیم. منطقه سیب خلج بعلت چشمه های فراوان و هوای بسیار مطبوع همیشه مورد توجه عشایر و زنبورداران می باشد. از همین رو در طول مسیر بارها به محل اسکان عشایر و کندوهای زنبور برخوردیم و از اهالی منطقه در مورد درستی مسیر کسب اطلاع میکردیم.

بلاخره حدود ساعت ۱۳.۳۰ دقیقه به سیب خلج رسیدیم. هنوز درختان پرطروات و دشت سرسبز و چشمه ها پر آب بود. پس از گرفتن عکس دسته جمعی، یک ساعت جهت استراحت و صرف ناهار در نظر گرفته شد.

پس از پایان استراحت از مسیر جاده خاکی که بسمت شمال کشیده شده بود ادامه مسیر دادیم تا به دوراهی رسیدیم که تابلوی سازمان محیط زیست بر سر آن قرار داشت. برای دستیابی به مارگون مسیر شمالی را ادامه دادیم و پس از عبور از گردنه و یک زیگزاگ به ابتدای دره ایی رسیدیم که جاده اصلی ادامه می یافت اما مسیر دره مارگون به سمت غرب جدا میشد. مسیر را که جاده ماشین رو بود اما کم رنگتر از مسیر اصلی در پیش گرفتیم.

از این نقطه تا مارگون ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه مسافت زمانی بود که پیمایش آن در دره ایی سرسبز و پر از چشمه بود. هر چه پیش میرفتیم دره سرسبزتر و رودخانه پرآب تر میشد و این پاکوب به موازات رودخانه به سمت غرب ادامه می یافت.

سرانجام پس از حدود ۲۱ کیلومتر پیمایش مسیری فوق العاده ساعت ۱۸ با گذر از باغات سرسبز مارگون به رودخانه و آبشار مارگون رسیدیم و بعد از ۳۰ دقیقه استراحت در کنار رودخانه بسمت مینی بوس و شیراز حرکت نمودیم.

پیمایش این مسیر یکی از زیباترین برنامه هایی است که در طول سالهای کوهنوردی خودم تجربه کرده ام. این سرزمین سرشار از این مسیرهای بینظیر است که متاسفانه تب رقابت و به بیراهه رفتن کوهنوردی طی سالهای اخیر باعث شده انجام چنین برنامه های اکتشافی، پژوهشی در سایه صعود قله های تکراری و شاخص و یا قلل برون مرزی کم ارزش قرار گیرد.

در باشگاه شیرازجوان با توجه به پژوهش محور بودن برنامه ها و با پتانسیل بالای اعضای آن همواره سعی بر اجرای چنین برنامه های اکتشافی بوده تا گوشه ایی از این سرزمین پر برکت را پیمایش و پژوهش و ثبت نماید. تمام مختصات های جغرافیایی این برنامه در آرشیو باشگاه محفوظ است تا در مواقع لزوم در اختیار نهادهای مرتبط قرار گیرد. در ضمن بعلت وجود پستی و بلندی های متعدد، پیمایش مسیر بدون راهنما و یا ترک مسیر خطر گمشدن را برای کوهنوردان در پی دارد.