به نام آفریدگار کوه

همیار سرپرست و جانشین سرپرست: مسعود مرادی

همیار مسئول فنی : محمدحسین غرقی

حروف نگار و ویرایشگر : شیوا کشاورز

قله رنج به عنوان سومین قله بلند استان فارس و به دلیل  شکل و نوع خاص مسیرهای قابل  دسترس متعدد و زیبا بسیار مورد استقبال کوهنوردان قرار میگیرد.

از نظر موقعیت جعرافیایی در شمال شهرستان سپیدان واقع شده است و دورنمای زیبایی برای جاده شیراز سپیدان میباشد .

این کوه از دو قله تشکیل شده است که به وسیله یک یال به هم متصل شده اند.

قله اصلی با ارتفاع ۳۷۰۸ متر در قسمت جنوبی واقع شده که به رنج سعلکی معروف است و قله دیگربا ارتفاع کمتر در قسمت شمالی واقع شده  که معروف به رنج گمبیل میباشد.

برای صعود به قله دومسیر اصلی وجود دارد :

• مسیر روستای انگره

• مسیر سه چاه و جان پناه

مسیر فرعی دیگری هم وجود دارد که از مسیر سه چاه و جان پناه میباشد و تا چشمه گورخصمون با مسیر دوم یکی است و از سمت چشمه گورخصمون در بعضی جاها با شیب تند ۵۵درجه و ۶۰ درجه به سمت دیواره رنج حرکت میکنیم.

بعد از صعود از دیواره صخره ای ( مستلزم آموزش اصول سنگ نوردی ) بروی خط الراس نزدیک به قله رنج سعلکی قرار میگیریم که این مسیر را ،مسیر لقمانی یا مسیر قیف نامگذاری کرده اند.

• گزارش صعود

روز ۱۳۹۸/۱۰/۲۵ ساعت ۴:۳۰  صبح، تعداد ۵ نفر از اعضای باشگاه با یک دستگاه خودرو شخصی ، شیراز را به قصد صعود قله رنج ترک کردند که ساعت ۶ صبح به سپیدان رسیدند.

برای صعود به قله از مسیر جانپناه باید ازسپیدان به سمت روستای انگره و آبشار مارگون( ۶ کیلومتری پیست پولاد کف) حرکت کرد.

به علت بارش برف و کولاک شب گذشته جاده سپیدان تا پولاد کف کاملا یخ زده بود.

بعد از تماس با راهدارخانه متوجه شدیم که گریدر به علت سرمای شب گذشته یخ زده ، تصمیم بر این شد که تا طلوع آفتاب صبر کنیم .

پس از طلوع آفتاب و صرفه جویی در اتلاف وقت با هل دادن ماشین، از چند پیچ یخ زده عبور کردیم و سرانجام خود را به راهدارخانه بالای گرده رساندیم.

بعد از پارک ماشین در ساعت ۹ صبح و دمای۱۸- درجه سانتیگراد به سمت مسیر جان پناه و قله پیمایش را شروع کردیم.

بعد از رسیدن به جان پناه و فرود از سمت یال جلو جان پناه به کف دره رسیدیم سپس از آنجا حرکت به سمت قیف را آغاز کردیم.

(مسیر قیف کاملا فنی میباشد، که در فصل تابستان آشنایی به اصول سنگنوردی و در زمستان آشنایی به صعود زمستانه و کار با کلنگ و کرامپون الزامی میباشد).

بعد از پیمایش و برفکوبی سنگین با شیب تند ۵۰ درجه در ساعت ۱۳  به زیر دیواره اول مسیر قیف رسیدیم.

بعد از کمی استراحت برای حرکت به سمت خط الراس آماده شدیم.

مسیر قیف مسیری است که به دلیل وجود سایه و ارتفاع و سرما اکثر اوقات یخ زده میباشد.

پس از طی مسیر به سمت خط الراس در ساعت ۱۴:۴۵ به قله رسیدیم .

بعد از گرفتن چند عکس یادگاری به دلیل کمبود وقت حرکت خود را به سمت اول دیواره ادامه دادیم که در آنجا بعد از استراحتی کوتاه و صرف ناهار به سمت کف دره حرکت کردیم.

در کف دره از کنار چشمه گور خصمون ادامه مسیر دادیم و از یال به سمت پناهگاه حرکت کردیم.

هنگام غروب آفتاب به پناهگاه رسیدیم و از آنجا به سمت مسیر آسفالت حرکت کردیم (۳۰ دقیقه)

سپس از مسیر آسفالت به سمت راهدارخانه که حدود ۱/۲۰۰ متر مسافت دارد حرکت کردیم.

که در نهایت ساعت ۱۹:۳۰ این‌برنامه سنگین و پرچالش به اتمام رسید.