به نام آفریدگار کوه

تعداد گامهای پیمایش شده : 21300 گام

مفدار کالری مصرفی : 1352 کالری

معرفی منطقه سپیدار

طول رشته کوه سپیدار میمند ۷۷کیلومتر و عرض ۷تا۱۰کیلومتر است. کوه سپیدار میمند چند قله دارد که ارتفاع بزرگترین ان به ۳۱۶۷متر میرسد و در ۳۰کیلومتری جنوب شرق میمند واقع شده .این کوه که دنباله کوه سبزپوشان شیراز است پوشیده شده از جنگل و مراتع طبیعی فراوان است شمامیتواند گونه های مختلفی از گیاهان خاصه گیاهانی که خواص داروی دارند را در این کوه مشاهده کنید.زمستانها این کوه پوشیده از برف هستند و اب ناشی از ذوب شدن برف تامین کننده سفره های ابی میمند هستند.یک چشمه بسیار زیبا در ارتفاع ۳۰۰۰متری ان را میتوانید مشاهده کنید و به راحتی با ماشین خود به کنار این چشمه با صفا برویدولذت ببرید.

این رشته کوه از شمال روستای زنجیران از

توابع کوار به طرف جنوب شرق تا شمال روستای گنگ از توابع میمند کشیده شده و از آنجا به سوی غرب تا روستای تادوان از توابع خفر ادامه می‌یابد. رشته کوه سپیدار از قلل بسیاری که ارتفاع اکثر آنها بیشتر از ۲۳۰۰ متر است تشکیل شده است. بلندترین قله آن به ارتفاع ۳۱۶۵ متر در ۸۱ کیلومتری شمال غربی جهرم قرار دارد. قله سپیدار که بلندترین ارتفاع جنوب استان فارس است، پس از قله بل در شهرستان اقلید، رونج در شهرستان سپیدان ارتفاعات موسی خان (۳۳۳۸ متر) در شهرستان مرودشت و ارتفاعات ساری خانی (۳۲۸۲ متر ) در شهرستان آباده پنجمین قله مرتفع استان فارس است. این رشته کوه کمتر شناخته شده، با طبیعتی بکر و مسیرهای متعدد صعود یکی از زیباترین مناطق مستعد کوهنوردی در فصول مختلف سال است.کوه سپیدار از اواسط پاییز تا اواخر بهار پوشیده از برف است تنوع جنگلی در کوه سپیدار آنقدر زیاد است که آن را به عروس کوه‌های فارس مشهور کرده‌ است.

توضیحات

قرار بر این شد که ساعت 5:15 عده ای از همنوردان در محل تجمع همیشگی یعنی همان پارک خلدبرین جمع شویم و مابقی اعضا در طول مسیر به ما ملحق شوند.

ساعت 5:35 بهمراه یک دستگاه مینی بوس از خلدبرین حرکت کردیم تا دیگر همنوردان نیز در بلوار مدرس به ما ملحق شوند و سرانجام به سمت روستای کرفت از سمت جاده خفر حرکت کردیم.

وارد دو راهی آبسرد شدیم و ساعت 7:50 به روستای کرفت رسیدیم که در آنجا با راهنما ، جناب آقای رضازاده که از قبل با ایشان هماهنگ کرده بودیم تماس گرفتیم تا به ما ملحق شوند.

بدلیل اینکه مابقی مسیر از کرفت تا کوهپایه خاکی بود با یک دستگاه نیسان مسیر را ادامه دادیم و سرانجام ساعت 8:35 در قالب صفی منظم از ارتفاع 1770 شروع به حرکت کردیم.در طول مسیر خاکی که با نیسان می آمدیم چشمه ای در سمت راست مسیر بود که می توانستیم از آب آن استفاده کنیم.

پس از گذشتن از یال سمت چپمان وارد دره مهلویی شدیم که دلیل نامگذاری آن وجود درختان مهلو بود که به گفته راهنما ثمره آن دانه های ریزی بود که محلیان با خشک و سوراخ کردن آن ، گردنبندی برای عروس هایشان درست می کردند که بوی خوبی نیز از خود تراوش میکند.

مسیر پاکوب تنگه را ادامه دادیم که در طول مسیر 2 استراحت 10 دقیقه ای داشتیم که در استراحت اول 2 تن دیگر از دوستان و آشنایان جناب رضازاده ، آقایان مصطفی دلاور و خلیل کیارش به ما ملحق شدند.

تقریبا ساعت 10:45 بود ، به ارتفاع 2490 متری رسیدیم که به ندرت در گوشه کنار برف دیده میشد و کماکان از ارتفاع 2600 متری ، زمین از برف سفیدپوش شد.

ساعت 12:35 تنگه به پایان رسید و به دشت مانند کوچکی رسیدیم که بعد از آن می بایست با یک تراورس که در پایین دست خود دره ای خطرناک داشت بسمت قله حرکت میکردیم.در همینجا با صلاحدید سرپرست برنامه سرکار خانم شراره شعبانی و تصمیم ایشان مبنی برآنکه تنها افرادی مجاز به ادامه مسیر هستند که دوره یخ و برف را گذرانده و دارای تجهیزات کامل صعود زمستانه از قبیل کرامپون میباشند.

سرانجام 2 تن از همنوردان به سرپرستی جناب غرقی مسیر را ادامه دادند و بعد از گذشت یکساعت به قله رسیدند و بقیه همنوردان در همان مکان دل انگیز استراحت کردند و بصرف ناهار پرداختند.

ساعت 2:13 بود که با پیوستن همنوردانی که به قله رفته بودند به ما بسمت پایین از همان مسیر صعود حرکت کردیم.تقریبا ساعت 5:45 به محلی که نیسان ما را پیاده کرده بود رسیدیم.

سرانجام سوار بر مینی بوس شدیم و ساعت 7:13 به شیراز رسیدیم.