به نام خدا

راهنما: شاهپور امرالهی

گزارش : حمید صفایی

گزارشگر تصویری و جمعدار: نیما شعبانی

قله سیالان واقع در رشته کوه البرز ودر بخش البرز مرکزی واقع است که رشته کوه البرز به بلندترین رشته کوه خاورمیانه شهرت دارد.
قله سیالان واقع در در رشته کوه البرز مرکزی در پروژه سیمرغ کوههای ایران به بام استان قزوین معرفی شده و از این رو بیشتر از قبل مورد استقبال کوهنوردان قرار گرفته .
سه مسیر صعود برای این قله معرفی شد:
۱. مسیر جنوبی حرکت از روستای هنیز به سمت جان پناه قبادیو از آنجا حرکت به سمت خط الراس بین قله های کندیگان و سیالان و حرکت به سمت شرق و رسیدن به قله.
۲. مسیر شمالی که از روستای عسل محله واقع در استان مازندران و شهر تنکابن شروع میشود که از دریاسر عبور کرده و بعد از رسیدن به جان پناه هرتنگ و عبور از گوسفندسرای ونی و رسیدن به خط الراس دو قله کندیگان و سیالان و حرکت به سمت غرب و رسیون به قله که طولانی ترین مسیر صعود میباشد.
۳. مسیر خط الراس خشچال به کندیگان و قله سیالان هست که به ندرت صعود میشود.

تیم چکاد شیراز جوان یک صعود دوطرفه انجام دادند و صعود از سمت جنوب روستای هنیز و فرود از سمت شمال روستای عسل محله که مدت زمان این برنامه سه روز و طول پیمایش ۳۷ کیلومتر است که در نوع خود یک برنامه سنگین محسوب میشود.

شروع حرکت روز دوشنبه۱۳۹۸/۴/۳۱ ساعت ۱۷ از جلوی پارک خلدبرین و تعداد ۲۹ نفر از همنوردان با یک دستگاه اتوبوس به سمت قزوین حرکت کرده و ساعت ۷:۳۰ صبح روز ۱۳۹۸/۵/۱ به قزوین رسید و از آنجا مستقیم به سمت معلم کلایه رسیده و در آنجا به دلیل کوهستانی بودن و باریک بودن بقیه مسیر تا هنیز امکان تردد اتوبوس وجود نداشته به همین دلیل مابقی مسیر تا روستای هنیز را با دو دوستگه مینی بوس که از قبل هماهنگ شده بود ادامه دادیم تا سرانجام ساعت ۱:۴۵ بعدازظهر به روستای هنیز و استارت برنامه رسیدیم.
بعداز آماده شدن تیم که تعدادی از دوستان کوله خود را به قاطر دادند و مابقی خود کوله را حمل کردند و شروع برنامه را به مقصد جان پناه استارت زدیم و در ساعت ۲۰:۳۰ به جان پناه رسیدیم . انتن دهی موبایل در مسیر ضعیف و دسترسی به آب آسان بود.
• ارتفاع روستای هنیز ۲۱۵۰ متر
• ارتفاع جان پناه ۳۲۵۰ متر
• اختلاف ارتفاع یا ارتفاع صعود شده ۱۱۰۰ متر
• مدت پیمایش ۶ ساعت
• طول مسیر پیمایش ۷/۲ کیلومتر
• حداقل دمای هوا حدود ۱۰ درجه سانتیگراد
در اطراف جان پناه محل برای برقراری چند چادر وجود دارد و در فاصله ۴۰ متری جان پناه آب اشامیدنی موجود میباشد.
هنگام شب مانی ۷ نفر از همنوردان در جانپناه و مابقی در چادر شب را سپری کردند.

• ۱۳۹۸/۵/۲
ساعت ۵ صبح بیدار باش و بعد از خوردن صبحانه و بستن کوله ها در ساعت ۶:۳۰ صبح حرکت به سمت قله را با کوله های سنگین آغاز کردیم.
بعد از پیمایش مسیری ریزال و بسیار پرشیب به گردنه مابین قله کندیگان و سیالان رسیدیم در روی خط الراس بعد از استراحت کوه کوله پشتی ها را گذاشته و با لباس گرم و مقداری آب و تنقلات مسیر را به سمت شرق و قله سیالان ادامه داده وتیم در ساعت ۱۰:۵۰ موفق به صعود قله شد.

روز دوم قسمت اول
• ارتفاع جانپناه ۳۲۵۰ متر
• ارتفاع صعود شده ۹۲۵ متر
• ارتفاع قله ۴۱۷۵ متر
• مدت پیمایش تا قله ۴:۲۰
• طول مسیر پیمایش ۴/۲ کیلومتر
نمای قله از شمال دریای کاسپین یا خزر جنگلهای ۲۰۰۰ و ۳۰۰۰
کوه گاوکول و جنگلهای ابر گرفته و دریای شمال از شرق علم کوه یا تمام وسعت و یخچالها و دیواره مثال زدنی اش از جنوب خط الراس شاه البرز و از غرب قله خشچال و منطقه الموت چشم اندازی بسیار زیبا و تکرار نشدنی را داشت بطوریکه توقف ۱:۱۰ روی قله را اصلا متوجه نشدیم.

روز دوم روز بسیار حساس و مهمی بود روزی که موفقیت برنامه را تعیین میکرد به همین دلیل مدیریت زمان بسیار مهم بود.
بالاخره ساعت ۱۲ شروع حرکت از قله بود به سمت خط الراس وجایی که کوله ها را گذاشته بودیم آمدیم بعد از مختصر استراحت فرود را از جبهه شمال و ورود به سرزمین رویایی جنگل های ۲۰۰۰ آغاز کردیم.
حدود ۱:۳۰ ساعت پیمایش داشتیم و به محلی به نام گوسفند سرای ونی رسیدیم و بعد از استراحت و صرف صبحانه و ناهاری که یکی شده بود فرود را ادامه دادیم .
توی مسیر فرود یخچالهای زیادی بود که عبور از انها مقداری زمان بر و پر چالش بود، از بعد از پناهگاه قبادی و تا صعود به قله و برگشت تا ۳۰ دقیقه بعد از گوسفند سرای ونی اب شرب در دسترس نیست و مدیریت آب در این قسمت از پیمایش مهم هست و با وجود کوله های سنگین کار را سخت میکند.
مسیر از فرود از شیب های بسیار تند را ادامه میدادیم مسیری طولانی و خسته کننده.
شروع جنگلهای انبوه و پهن برگ هیرکانی از ارتفاع ۲۸۰۰ به پایین شروع میشد و با وارد شدن ما به قسمت جنگلی هوا تازه تاریک شده بود و مابقی برنامه را با نور هدلامپ ادامه دادیم تا نهایت در ساعت ۲۲ به جانپناه هرتنگ رسیدیم و پس از برقراری چادرها و خوردن شام خود را اماده کردیم برای خواب و فردایی که قطعا روز متفاوتی از پیمایش را داشتیم.

روز دوم قسمت فرود از قله:

• طول پیمایش ۲۰/۷ کیلومتر
• ۹۲۵ متر صعود و ۲۳۷۵ متر فرود

روز سوم
جنگلهای هیرکانی یا کاسپینی به مساحت ۵۵۰۰۰ کیلومتر مربع که در حاشیه جنوبی و جنوب غربی دریای خزر ودر بخشهایی از ۵ استان شمالی ایران قرار گرفته و در ۲ کشور ایران و جمهوری آذربایجان میباشد.
این جنگل از منطقه هیرکان آذربایجان آغاز و استان گلستان در ایران امتداد دارد و در ایران مورد حفاظت مشترک سازمان محیط زیست و میراث فرهنگی میباشد .
این جنگل با قدمتی ۴۰ میلیون ساله یکی از ارزشمندترین جنگلهای جهان به شمار میرود که بازمانده سوم دوره زمین شناسی هستند و از همین جهت به فسیل های زنده شهرت دارند و از آن به عنوان موزه طبیعی هم یاد میشود.
در تاریخ ۱۳۹۸/۴/۱۴ در فهرست میراث جهانی قرار گرفت که ۲۴مین میراث تاریخ طبیعی ایران است که در فهرست یونسکو جای میگیرد.
براساس اسناد و مدارک موجود پهنه جنگلهای موجود در ایران در زمان هخامنشیان با مرزهای کنونی به بیش از ۱۶۰۰۰۰۰۰ هکتار میرسید .
از بین بردن جنگلهای ایران از زمان حمله مغول ها آغاز گشت و به ویژه در ۳ قرن گذشته به بیشترین حد خود رسید.
در زمان قاجار طی سالهای ۱۲۸۱ تا ۱۲۹۱ نزدیک به ۱۳۰ هزارتن زغال چوب از بریدن درختان جنگلی ایران تولید شده و به خارج از کشور صادر شد.
تا کنون ۸۰ گونه درختی به طور عمده پهن برگ و۴ گونه سوزنی برگ بومی و ۵۰ گونه درختچه ای در این جنگلها شناسایی شده که اغلب انها از تیپ هایی آمیخته از راش، ممرز ، بلوط ،افرا و توسکا هستند.
ساعت ۸ صبح روز سوم زمانیکه چشم باز کردیم و از چادر بیرون را نگاه کردیم خستگی دو روز پیمایش قبل فراموش شد .
شب قب با نور هدلامپ کمپ زدیم و حالا با نور زیبای خورشید تمام زیبایی های اطراف را میتوانستیم ببینیم.
بعد از خوردن صبحانه و جمع کردن وسایل و پر کردن بطری های آب از چشمه کنار جانپناه هرتنگ، حرکت تیم به سمت دشت دریاسر و روستای عسل محله شروع شد.
در بین راه حمام در رودخانه اب بسیار سرد بعد از ۳ روز پیمایش بسیار لذت بخش و نشاط آور بود.
زیباییهای مسیر را نه میتوان توصیف کرد و نه دوربین میتواند آن همه زیبایی را به تصویر بکشد.
بالاخره بعد از عبور از دشت زیبای دریاسر که هرساله خرداد ماه جشنواره گل در ان برگزار میشود به روستای زیبای عسل محله رسیدیم و ساعت ۱۳:۴۵ در روستای عسل محله ۳روز پیمایش سنگین برنامه به اتمام رسید.

در روستای عسل محله سوار بر مینی بوس شدیم و طبق هماهنگی قبلی که با راننده گذاشته بودیم در ۱۲ کیلومتری تنکابن منتظر ما بود.
به سمت اتوبوس حرکت کردیم و پس از تعویض لباس و جای دادن وسایل به سمت رستوران و شنا در دریای خزر حرکت کردیم.
بعد از این برنامه جذاب و لذتبخش به دلیل ترافیک جاده چالوس مسیر را از سمت رشت به قزوین سپس شیراز ادامه دادیم که سرانجام ساعت ۱۷ روز جمعه ۱۳۹۸/۵/۴ به شیراز رسیدیم.