به نام آفریدگار کوه

مدت پیمایش : 8 ساعت و 40 دقیقه

با احتساب استراحت : 9 ساعت و 30 دقیقه

معرفی منطقه پارک ملی بمو

پارک ملی بمو از پارک‌های ملی ایران در استان فارس است. این پارک که نامش را از کوه بمو گرفته‌است، در شمال شهر شیراز و در 10 کیلومتری شهر قرار دارد.این پارک حدود ۴۰ سال است مورد حفاظت قرار گرفته و در بخش زرقان - مسیر تخت جمشید واقع شده‌است.پارک ملی بمو ۴۸ هزار هکتار وسعت دارد و یکی از مناطق چهارگانه طبیعی در استان فارس است. طی چند سال گذشته همواره شاهد آتش سوزیهای متعدد در این منطقه حفاظت شده بوده ایم به گونه‌ای که در یکی از آتش سوزیها گونه‌های زیادی از حیات وحش و گیاهان در آتش سوختند.

کوه بمو در رشته کوه زاگرس واقع در شمال شهر شیراز است که با جهت شمال غربی ـ جنوب شرقی امتداد دارد. در شرق به ارتفاعات خرمن کوه و در جنوب به دریاچه مهارلو می‌پیوندد. بلندترین قله آن کَل اد با ارتفاع حدود ۶۶۱، ۲ متر است. رشته کوه بمو دشت شیراز را از دشت مرودشت جدا می‌سازد و چندین دره دشت مانند در بین این رشته کوه به نامهای چاه مَحْکی شرقی و چاه محکی غربی و بالِش (نزدیک به گردنه بالِش) در شمال این رشته کوه دیده می‌شود. گردنه‌های آب باریک و باجگاه در مسیر راه شیراز ـ اصفهان در جانب شمال غربی رشته کوه قرار دارد. آب رکن آباد در قسمت غربی آن واقع استبند امیر در جانب شمال شرقی آن قرار گرفته، و راه قدیمی شیراز از جنوب شرقی رشته کوه می‌گذردتنگ الله اکبر مشرف بر شیراز در جانب جنوبی آن واقع است. شهر شیراز در جانب جنوبی، و زَرقان در جانب شمالی آن واقع است. عشایر عرب خمسه در آبادیهای کوچک پیرامون آن ساکن شده‌اند و به زراعت و باغداری (انگورکاری دیم) و دامداری اشتغال دارند. میانگین بارندگی سالانه در منطقه به حدود چهارصد میلی‌متر می‌رسد.

توضیحات

روز جمعه مورخه 15/9/98 طبق برنامه ریزی قبلی قرار بر این شد که جمعی از همنوردان ساعت 4:15 در محل همیشگی یعنی پارک خلدبرین جمع شوند تا بهمراهی مابقی همنوردان که سر خیابان نیستان منتظر بودند با یک دستگاه مینی بوس بسمت پاسگاه حفاظت محیط زیست بمو حرکت کنیم.تعداد 24 نفر نامنویسی کرده بودند که 3 نفراز آنها کنسل کردند.

ساعت 5:12 بسمت جاده خرامه راهی شدیم.در قالب صفی منظم با تعداد 21 نفر از همنوردان ساعت 6:11 از کنار پاسگاه شروع به پیمایش کردیم.هوا نسبتا سرد بود،از کنار چشمه آبتلخون گذشتیم و ساعت 7:25دامنه کوه را دامنه کوه را پشت سر گذاشته و با اولین دست به سنگ روبرو شدیم که قدیمیان آنجا را بدلیل شباهت ظاهری سم خری نامیده بودند. بعد از گذشتن از چندین دست به سنگ و کمی پیمایش با شیب تند، ساعت 8:17 به چشمه چنار رسیدیم و همانجا را برای صبحانه انتخاب کردیم.

جناب صلاح زحمت کشیدند و توسط دستگاه مخصوصی که به همراه داشتند درجه سختی آب چشمه ها رو اندازه گیری میکردند.درجه سختی چشمه چنار تقریبا 105 بود.

بعد از خوردن صبحانه ساعت 9:10 مجددا مسیر خود را بسمت غرب ادامه دادیم.شیب گاهی منفی و گاهی نیز تند میشد.در طول مسیر از کنار چاه برفی ،دره کرکمی و دره بادومی که سمت راست ما قرار داشتند رد شدیم.ساعت 10:40 به چشمه گردو رسیدیم.در حالی که مشغول اندکی استراحت می کردیم، جناب امراللهی مختصری در مورد مطالب آموزنده کوهنوردی با ما صحبت کردند.که دراینجا نیز درجه سختی آب 98 بود.

پس از تقریبا 40 دقیقه پیمایش ساعت 11:30 به تنگ چرو رسیدیم و جهت خوردن ناهار درکنار چشمه چرو نشستیم و اندکی استراحت کردیم. ناگفته نماند که درجه سختی این چشمه نزدیک به 205 بود یعنی دارای بیشترین درجه سختی.

بعد از خوردن ناهار، مسیول فنی استاد لک زاده عزیز و راهنما جناب امرالهی و مسیول فنی بانوان خانم زهرا محمدی زاده بسمت پایین تنگه حرکت کردند تا مسیر را جهت پیمایش همنوردان بررسی کنند.بعد از گذشت 15 دقیقه جناب لک زاده در بیسیم اعلام کردند مسیر برنامه رو بدلیل وجود  دست بسنگی طولانی که مسیر آب بود و جلبک های موجود روی صخره ها ، مسیر را لغزنده و خطرناک کرده، تغییر دادند.

و قرار بر این شد که پیمایش خود را در همان خط القعر غربی بسمت رکن آباد ادامه دهیم.تقریبا ساعت 14:50 از کنار چشمه بیدی با درجه سختی 163 گذشتیم و در آخر ساعت 15:50 به آب رکنی با درجه سختی 152 رسیدیم. سوار بر مینی بوس شدیم و ساعت 17:15 به شیراز رسیدیم.