به نام آفریدگار کوه

مقدار پیمایش طی شده : 13 کیلومتر

تعداد گامهای پیمایش شده : 22341 گام

مفدار کالری مصرفی : 675 کالری

گزارش اجرای برنامه قله سماموس،بلندترین قله استان گیلان و بیست وسومین قله پروژه اجرا شده سیمرغ

ساعت 5:45 بعد از سوار شدن گروهی از همسفران از کنار درب ورودی پارک خلدبرین سفر خود را بسمت قله سماموس آغاز کردیم.جمعی از اعضا نیز از دروازه قران به  ما پیوستن و راس ساعت 18:50 شیراز به مقصد رامسر ترک کردیم.توقف ها در طول مسیر محدود به صرف صبحانه و ناهار بود که نهایتا ساعت 13 روز چهارشنبه 10 مهر ماه وارد رامسر شدیم.

از آنجا بوسیله شش خودروی سواری و از طریق جاده جنگلی فوق العاده زیبا که با افزایش ارتفاع مه آلود میشد و دکه های فروش ترشیجات محلی و آبشارهای روان گاه وبیگاه در میانه مسیر روح را مینواخت وارد جواهرده شدیم.

پس از رسیدن به ویلای هماهنگ شده در جواهرده و گذاشتن وسایل ، گشت وگذاری کوتاه در روستا داشتیم.مسیر پاکوب مارا بسمت آبشار دیدنی بالادست روستا هدایت کرد که چشم انداز بی نظیری از مسیری را که از رامسر به جواهرده گذرانده بودیم را به نمایش می گذاشت. تداخل جنگل و ابر منظره ای وصف نشدنی را در گستره ی دیدمان گنجانده بود.خوردن آش رشته محلی و چای آتشی لذت گشت و گذارمان را تکمیل کرد.پس از رسیدن به ویلا و بررسی وزن کوله های تعدادی از همنوردان و اطمینان از آمادگی کامل جهت صعود فردا منتظر راهنمای رامسری خود ماندیم.

آقای تالش توضیحاتی در مورد صعود فردا و همچنین اعلام برنامه داشت که بعد از اتمام آنها بصورت مختصر در مورد نام سماموس توضیحاتی دادن ،به گفته ی او تاریخچه نام سماموس از این قرار می باشد که واژه موس یا مس به معنای کوه می باشد.بطور مثال نام مازندران که دارای کلمه ماز میباشد به معنای سرزمینی پر از کوه است و اما سما یا همان سیومه نام گیاهی بوده است که از آن شربتی مقدس ساخته و در آیین‌های مذهبی زرتشتی و آیین‌های هندی میشده است و تنها در اختیار سرداران جنگ قرار میگرفته.راهنما اظهار داشت در مجموع سماموس به معنای کوه مقدس میباشد.بعد از صحبت های جالب راهنما و  در آن هوای دلنشین، شب  را به استراحت پرداختیم.

بیدار باش ساعت 4:45 بود که راس ساعت 6 صبح بوسیله خودروهای سواری بسمت پای کوه حرکت کردیم.جاده ی مورد نظر در جبهه ی شرقی سماموس بود که تحت نظر نیروهای پدافند ارتش قرار داشت و بعد از کنترل تعداد ماشین ها و یادداشت شماره پلاک ها به ما اجازه ورود دادند.ساعت 7 صبح به معدن شن رسیدیم و حرکت خود را بسمت قله آغاز کردیم.

استاد زره پوش سرپرست برنامه و جناب صادقی سرقدم بودند که صف منظم شیراز جوان را با کمک دیگر مسیولین برنامه بسمت قله هدایت می کردند.بعد از طی کردن بخشی از مسیر جاده ای وارد پاکوب شدیم و بعد از استراحتی کوتاه به خط الاراس رسیدیم که نمایی از قله را میتوانستیم ببینیم .پس از 2 ساعت و 50 دقیقه و پست سر گذاشتن شیب تند زیر قله در ساعت 9:50 دقیقه به قله رسیدیم.

مقبره امامزاده دقیقا روی قله یکی از دلایل وجود جاده ی خاکی زیرسازی شده تا خود قله بود که دسترسی اهالی به امامزاده و برخی از کوهروان به قله را آسان میکرد که البته حاصلی جز تخریب طبیعت نداشت.از جمله مناظری که قله پیش چشم ما می گذاشت منظره ی دریا از یکسو و کوه های سرسبز از سوی دیگربود.در چشم انداز زیبای البرز غربی قله هایی نظیر علم کوه ، سیالان ، خشچال و شاه البرز و در دوردست جنوب شرقی فله های نرگس 1 و 2 و 3  مشخص بود و همچنین نمای محوی از قله دماوند پر صلابت نیز خودنمایی میکرد.

مسیر برگشت 2 ساعت و 40 دقیقه با احتساب چندین استراحت و ضبط چند مصاحبه از اساتید تا معدن شن که خودروهای سواری منتظر ما بودن به طول انجامید.از آنجا به ویلا بازگشتیم و پس از جمع آوری کوله ها با همان خودروها بسمت رامسر حرکت کردیم.سوار بر اتوبوس شدیم و در بین مسیر استراحت کوتاهی در تلکابین رامسر نیز داشتیم.و سر انجام ساعت 13:35 روز جمعه شیراز زیبا پذیرای ما بود.