برنامه پیمایش جنگل به سرپرستی جناب آقای حمید رضا خوش اندام و به مدت 6 روز با شرکت 9 تن از هموندان باشگاه شیراز جوان اجرا گردید. مدت برنامه از عصر روز یکشنبه  10 خرداد شروع و صبح روز شنبه 16  خرداد به پایان رسید.

در ابتدا روز یکشنبه طبق قرار قبلی با سرپرست برنامه راس ساعت 5 در ترمینال کاراندیش با اتوبوس به سمت شهر گرگان در استان سرسبز گلستان راهی سفر شدیم. تعداد 7 نفر در این مسیر همسفر بودیم.

گلستان یکی از مناطق سرسبز و دیدنی در شمال ایران است که با حدود 22000 کلیومتر مربع وسعت از شمال به جمهوری ترکمنستان از غرب به استان مازندران و دریای خزر از جنوب به استان سمنان و از شرق به استان خراسان محدود میشود. استان گلستان بین 47 و 35 درجه تا 8 و 28 درجه عرض شمالی و 30 و 53 درجه تا 10 و 56 درجه طول شرقی واقع شده است.

بعد از ظهر روز دوشنبه به محل اقامت در شهر گرگان رسیدیم که در آنجا دو تن از همنوردان نیز به گروه اضافه شدند. پس از صرف نهار و استراحتی کوتاه عصر روز دوشنبه گروه جهت گردشی کوتاه به همراهی سه تن از دوستان گرگانی عازم منطقه النگ دره شدیم. بخشی از مسیر را توسط سواری و بقیه مسیر را در حدود  یک ساعت و نیم  پیاده روی کرده و پس از استراحت در کنار چشمه به سمت محل اقامت برگشتیم.

جنگل النگ دره به عنوان یکی از 7 منطقه نمونه گردشگری کشور و همچنین پارک جنگلی شاخص شمال کشور انتخاب و معرفی شده است. داخل این پارک جاده ای آسفالته وجود دارد و هر کجای آن که بخواهید می توانید بنشینید و از طبیعت بی نظیر آن بهره ببرید. پارک جنگلی النگ دره به مساحت 185 هکتار و در 5 کیلومتری جنوب غربی شهر گرگان در مسیر جاده ناهار خوران قرار گرفته است.

آب و هوای این منطقه حداقل 10 درجه خنک تر از نقاط شهری و پرجمعیت است. پارک جنگلی النگ دره در دامنه جنگل های انبوه شمالی قرار دارد که از پوشش درختان جنگلی برخوردار است. مهمترین انواع درختان این پارک را انجیلی  و ممرز، توسکا، لرگ، افرا، بلوط، بید، شیردار و خردمندی تشکیل می دهد. امکانات موجود در پارک النگ دره شامل برق رسانی، سرویس های بهداشتی، جاده آسفالته، نمازخانه ، پارک کودک، زمین ورزش، ساختمانهای نگهبانی، منطقه کمپینگ و پیک نیک است.

روز سه شنبه به راهبری جناب آقای احسانی که از کوهنوردان محلی بودند جهت گردش یک روزه و پیمایش جنگل توسط یک دستگاه مینی بوس که از قبل هماهنگ شده بود راهی منطقه کردکوی شدیم. و بعد از طی مسیر با مینی بوس در حدود یک ساعت ، پیمایش از منطقه دو آب شروع گردید. گروه پس از انجام حرکات کششی توسط سرکار خانم زارع ، و آماده شدن راهی جنگل شده و به سمت آبشار شادان پیمایش آغاز گردید.

در مسیر منظره های چشم نواز و چشمه های متعددی نیز بود. زیبابی جنگل به دلیل هوای تقریبا بارانی و پایین آمدن ابرها چندین برابر شده بود. حدود ساعت نه صبح در کنار یک چشمه به نام  تیل صبحانه صرف شد.  پس از پیمایش در حدود 3 ساعت به آبشار شادان رسیدیم. آبشار شادان معروف به آبشار هفت طبقه در 7 کیلومتری جنوب شهرستان کردکوی و با مختصات جغرافیایی  N364159 E540828  در دل جنگلهای بکر و طبیعی دامنه کوه البرز قرار دارد. ارتفاع آبشار در حدود 40 متر است که آب در شکست های زیبا در هفت نقطه آن منظره ای زیبا را ایجاد کرده است. یه همین دلیل به آبشار هفت طبقه معروف گشته است . این آبشار تا چند سال قبل ناشناخته بود تا اینکه گروهی از کوهنوردان بالابلوک در مسیر کوهنوردی با آن برخورد نمودند. برای رفتن به آبشار معمولا از مسیر داو (دو آب) که محل تلاقی دو رودخانه است حرکت می کنند که در این مکان تابلوی مشخصات درازنو هم نصب شده است که می تواند راهنمای خوبی باشد. مسیر سمت راست به یال درازنو منتهی می شد و مسیر سمت چپ به آبشار هفت طبقه. مسیر دارای شیبی ملایم است و حدود دو ساعت طول می کشد تا به آبشار برسید. در طول مسیر از مکان های غول سنگ، تیل سر، توسکا چشمه و سپس جاده طرح جنگل عبور می کنید. در این مکان 2 آبشار وجود دارد که آبشار جنوبی کوچکتر و خروشانتر است.

پس از بازدید آبشار و گرفتن عکس گروه جهت استراحت و صرف نهار در کنار یک کلبه جنگلی اتراق نموده و پس از آن به مسیر ادامه داده و سپس در حدود ساعت شش و نیم عصر به محل سوار شدن مینی بوس رسیدیم و از منطقه کردکوی به سمت گرگان حرکت کردیم.

صبح روز چهارشنبه طبق هماهنگی قبلی جهت رفتن به منطقه جهان نما آماده شده ضمن اینکه یک گروه 24 نفره هم از شهر مشهد به گروه ملحق شده بودند. و همچنین یه گروه  10  نفره نیز از گرگان  به گروه ما اضافه شدند.

ساعت 6 صبح همگی بوسیله مینی بوس به محل شروع پیمایش رسیدیم. گروه ضمن آشنا شدن با دوستان و خوشامدگویی به دیگر همنوردان پیمایش را شروع کرده و تا ساعت 30/15 که جهت استراحت و صرف نهار توقف کردیم. سپس طی یک مسیر دو ساعته در دشت خالی از درخت اما پوشیده شده از گیاهان دارویی از جمله آویشن و گل گاوزبان و پونه کوهی به منطقه زیبای جهان نما رسیده که در آنجا یک ساختمان که مربوط به اداره جنگلبانی و محیط بانی بود و در کنار آن یک چشمه نیز بود اتراق کردیم.

منطقه حفاظت شده "جهان نما" در استان گلستان با چشم‌اندازهاي زيبا و در عين حال ناشناخته مي‌تواند در همه فصول پذيراي ايرانگردان و گردشگران باشد. اين منطقه با وسعتي بيش از ‪ ۳۰هزار هكتار در جنوب شرقي شهرستان كردكوي در ارتفاعي بين ‪ ۶۰۰تا سه هزار و ‪ ۸۶متري از سطح دريا واقع شده است. وجود دهكده‌هاي ييلاقي قديمي، آثار تاريخي و باستاني، وضعيت جغرافيايي و آب و هوايي، وجود كوه، رودخانه، چشمه، انواع وحوش و پرندگان كمياب و نوع پوشش گياهي از جمله جاذبه‌هاي اين منطقه است.

"مزدك دريابيگي" در دانشنامه گلستان درباره منطقه نوشته است: در اين منطقه كه خود در قالب دشت جهان نما قرار دارد دهكده‌هاي ييلاقي قديمي وجود دارد كه از جمله دو روستاي كفشگيري و سعدآباد است. كفشگيري محله و سعدآبادمحله در شمال غربي منطقه حفاظت شده جهان نما هنوز داراي منازلي با معماري سنتي است. شغل مردم روستاهاي منطقه عمدتا دامداري وكشاورزي بوده و گليم، پاپيچ‌هاي سنتي و وسايل تزئيني كوچك از جمله صنايع دستي آنان به شمار مي‌رود.

آثار باستاني زيادي نيز در روستاهاي حاجي‌آباد، چهارباغ، شاهكوه، چمن ساور، زيارت و ديگر محدوده‌هاي منطقه حفاظت شده جهان نما جود دارد. از نظر وضعيت جغرافيايي بيشتر منطقه جهان نما كوهستاني بوده و ارتفاع منطقه آن از ‪ ۶۰۰متر در مرز شمالي اطراف شصت كلا تا سه هزار و ‪ ۸۶متر در كوه تل انبار در شرق منطقه و جنوب روستاي زيارت مي‌باشد. كوههاي معروف اين منطقه دوكالي درغرب، شاه‌پسند، كالت و چلستان در مركز، زبله، تلمبار و لنده كوه در شرق بوده و دره‌هاي مهم آن شامل مغزي در غرب ، جلينك بلينگ در جنوب، سفيددره در مركز و تركت در شمال است.

با توجه به كوهستاني بودن اين منطقه چشمه‌هاي زيادي در آن وجود دارد كه از جمله نخودچشمه، سرخ چشمه، شربت، تول بنه، سوته، مازوكش، والديگاه، امام وردي، چهارسرا، چشمه‌هاي اطراف محلات جلينگ بلينگ، حاجي آباد، مرادچشمه، تاجين چشمه و چشمه آبگرم زيارت است. همچنين رودخانه‌هايي دراين منطقه جاري است كه از جمله مي‌توان به چهارباغ در جنوب اشاره كرد كه در ادامه مسير به نام رادكان وارد استان مازندران مي‌شود، رودخانه فصلي سفيددره نيز در مركز اين منطقه قرار دارد. در درون منطقه حفاظت شده جهان نما همچنين آبشار زيارت وجود دارد كه در حدود پنج كيلومتري روستاي زيارت و در شمال شرقي اين منطقه است.

جهان‌نما در طبقه بندي جغرافيايي گياهي ايران جز بخش فرعي هيركان قرار گرفته كه اين بخش جنگل‌هاي شمال كشور را در برگرفته است. پوشش گياهي منطقه شامل درختان پهن برگ، درختچه و بوته‌زار است. مهمترين گونه‌هاي گياهي آن سرخدار، ارس، سروكوهي، پيرو، مازو،راش، ممرز، آلوچه، زرشك، آزاد، بيد، هفت كول، نمدار، سياه‌تلو وگونه‌هاي علفي وبوته‌اي گل گاوزبان، سريش، فستوك، يونجه، گل قاصد، مريم گلي، شكرتيغال، اسپرس بوته‌اي، چوبك و درمنه است.

از سوي ديگر براساس آمارهاي ارايه شده متوسط بارندگي در منطقه جهان نما حدود ‪ ۴۴۰ميلي متر اعلام شده است. براين اساس زمستان اين منطقه سرد و در تابستان هواي مطبوع و خنكي دارد و وجود مه در فصول مختلف به خصوص تابستان يكي از عوامل تلطيف هواي است. گفتني است ميل رادكان، جاده شاه عباسي، شهر باستاني تميشه، امامزاده روشن‌آباد، ابراهيم و چهاركوه، دهكده‌هاي ييلاقي درازنو و جهان نما و پارك جنگلي امام رضا(ع) از ديگر مناطق گردشگري شهرستان كردكوي است. بخش شمال اين شهرستان از زمين‌هاي جلگه‌اي هموار با شيب ملايم تشكيل شده و به زمين‌هاي بندرتركمن، رودخانه قره‌سو و خليج گرگان منتهي مي‌شود. بخش جنوبي آن نيز از ارتفاعات البرز شرقي تشكيل شده كه حداكثر ارتفاع آن از سطح دريا در برخي از مناطق به سه هزار و پانصد متر    می رسد 

ماشین حاوی بارها و کوله های سنگین و مواد غذایی نیز از راه رسید و افراد پس از تحویل گرفتن وسایل در محلی حدود 500 متر بالاتر از چشمه اقدام به برپایی کمپ و روشن کردن آتش نموده و پس از صرف شام، با توجه به اینکه قرار بود صبح روز بعد ساعت 5 بیدار باش باشد تعدادی از دوستان ترجیح دادند زودتر بخوابند و تعدادی نیز در کنار آتش به شعر خوانی و نوشیدن چای مشغول بودند.

صبح روز پنج شنبه ساعت 4:30 بیدار شده و پس از جمع آوری کمپینگ و کیسه خوابها و صرف صبحانه که مسئولین گروه گرگان زحمت تهیه آن را کشیده بودند، مسیر بازگشت به سمت زیارت را ادامه داده و پس از عبور از کوه و دشت و جنگل در یک منطقه خشک و تقریبا گرم ، در کنار یک چشمه به صرف نهار و استراحت پرداخته و ساعت سه مجددا مسیر را ادامه داده و پس از طی مسافت تقریبا زیادی به زیارت رسیدیم. در آنجا پس از صرف چای و آش در یک رستوران محلی سوار مینی بوس شده و به گرگان برگشتیم.

صبح روز جمعه دوستان مشهدی خداحافظی کرده و راهی شدند. گروه ما نیز پس از جمع آوری وسایل و نظافت منزل محل اقامت و صرف نهار، ساعت یک به ترمینال رفته و اتوبوس ساعت 2 حرکت کرده و صبح روز شنبه ساعت 9 (16  خرداد)به شیراز رسیدیم.

در پایان از سرپرست برنامه و همچنین آقای چابک که زحمت خرید برخی مایحتاج و تهیه بلیط را بعهده داشتند تشکر کرده و برای تمامی دوستان و هموندان آرزوی سلامتی و تندرستی دارم.

سرپرست آقایان: جناب آقای حمید رضا خوش اندام

سرپرست بانوان:سرکار خانم فریما اکبری

سرپرست فنی : سرکار خانم فرزانه زارع

راهنمایان برنامه آقایان:سعید پارسا نیا و حسین احسانی

گزارشگر: سرکار خانم شهناز کارگر

دیگر شرکت کنندگان بانوان : معصومه زارع/ شراره شعبانی

                                آقایان : آرش زارع/ جهانگیر درنیانی/ محمود چابک