گزارش برنامه  ِافراز چکاد حوض دال مرکزی دنا

نام استان : کهکیلویه و بویر احمد

شهر سی سخت مرکز شهرستان دنا

Km فاصله تا شیراز 190

وضعیت آنتن دهی موبایل در ابتدای مسیر صعود خوب اطراف جانپناه خوب روی قله خوب و دیگر نقاط ضعیف

جانوران منطقه : خرس قهوه ای کبک عقاب کرکس شاهین هما پلنگ گرگ گربه وحشی به ویژه سیاهگوش سمور سنجاب ایرانی بزرگ چشم کمر کوهی چکاوک بز پازن میش کل قوچ

گیاهان منطقه :بلوط ارژن بادام وحشی گلابی وحشی بید علف پشمکی جو وحشی پیاز وحشی ریحان کوهی قابل ذکر است که کوه دنا به تنهایی 60 درصد تیره هی گیاهی کشور و 25 درصد کل تیره های گیاهی جهان را دارد.

امکانات مورد نیاز : برای صعود زمستانی دنا تجهیزات زمستانی کامل مورد نیاز است حتما کرامپون کامل کلنگ خوب کوله پشتی استاندارد و ...

کل هزینه های هر نفر 10 هزار تومان

بالاترین مسیر پالایش شده : چکاد حوض دال با ارتفاع 4250 متر

میانگین بلندای کوهپیمایی 3600 متر جان پناه بلندای آغازین برنامه شهر سی سخت 2200 متر و گردنه بیژن 3100متر

موقعیت جغرافیایی ابتدای مسیر صعود (گردنه بیژن)

نوع مسیر و ویژگی های آن : دارای چندین مسیر سخت با وجود شبهای که امکان بهمن در صعودهای زمستان زیاد می باشد.

زمان لازم برای برنامه : 2روز کامل

درجه سختی مسیر : کاملاً فنی ، حتما کارآموزی یخ و برف و یا آشنایی کامل بر صعودهای زمستانی

مسافت تقریبی پیمایش شده : حدود 12 کیلومتر رفت و 12 کیلومتر برگشت در مسیر یخی و برفی

نام مسیر دره سیچانی -   یال شتری

نام قله : حوض دال مرکزی

جبهه صعود : جبهه جنوبی غربی

نوع صعود : زمستانی و فنی

با درود .

شهر سی سخت در 35کیلومتری شمال غربی یاسوج قرار گرفته و یکی از دامنه های زیبای رشته کوه دنا و مسیرهای جنوبی دنا می باشد. رشته کوه دنا که در امتداد شمال غربی جنوب شرقی قرارداد با بخش هایی حدود 80 کیلومتر و با بیش از 40 قله بالای 4000 متر بزرگترین چین خوردگی زاگرس می باشد و البته بلندترین قله زاگرس در این رشته کوه جای دارد.

گزارش برنامه :

تعداد نفرات 3تن بود که با سرپرستی آقای محمد رحمان ستایش و مسئول فنی آقای عزیزاله زره پوش ومرتضی امین رعنایی. برنامه ریزی قبلی برای صعود زمستانی حوض دال مرکزی انجام شد. قرار ساعت 6 صبح پنجشنبه

5 / 10 / 92در روبروی منزل آقای رحمان ستایش مشخص شد. با کوله های پیچیده شده حدود 18 تا 20کیلوگرم و ماشین شخصی بنده با نیم ساعت تاخیر حضور بهم رساندیم و پس از صرف صبحانه ای خوب و انرژی زا، حدود ساعت 7صبح راهی مسیر یاسوج سپس سی سخت شدیم که در نهایت ساعت 9:45 صبح.

به قرارگاه کوهنورد جایگزین سی سخت رسیدیم, بدون فوت وقت کوله ها را آماده و سوار تاکسی شدیم بطرف گردنه بیژن ( ابتدا تصمیم به صعود از مسیر یال چال زرد داشتیم که بخاطر نبود برف کافی از هر دو مسیر بز کش و چال زرد تصمیم به صعود از دره سیچانی گرفتیم)

حدود ساعت 10:30 صبح بود که ما ابتدای گردنه ی بیژن با خاکریزی بزرگ روبرو شدیم، ابتدای دوراهی جاده قدیم خاکی و آسفالت. با انرژی مثبت از تاکسی پیاده شده و شروع به راهپیمایی در مسیر قدیم شدیم. پس از حدود نیم ساعت راهیابی برفکوبی شروع شد تا بالاخره ساعت 11:40 صبح ابتدای مسیر دره سیچانی بودیم. با یاری خدا شروع به برف کوبی از ابتدای مسیر کردیم، هوا کمی سرد بود ولی آفتاب هستی بخش انرژی دوصد چندانی را به ما تزریق می کرد که باعث همت بیشتر ما می شد. پس از حدود نیم ساعت برف کوبی به ابتدای یال شتری رسیدیم که سایه  آن کوه  را پوشانده بود و باعث یخ زدگی شدید شده بود و تصمیم به صعود از یال مجاور گرفته شد. ازین جا به بعد صعود کاملا متفاوت شد.

کلنگ ها را از کوله بیرون آورده و جایگزین باتون ها کردیم و با کندن جای پا و گام برداری صحیح شروع به صعود شیبی حدود 60درجه شدیم. یک اشتباه می توانست آسیب های جدی را در بر داشته باشد با احتیاط و با فاصله مناسب از یکدیگر ، ما با یاری خدا به بالای شیب رسیدیم و با کمی استراحت شروع به بستن کرامپون ها کردیم چون کلنگ به تنهایی قابل استفاده نبود، برف خوبی در منطقه وجود داشت و به دلیل یخ زدگی صعود را تا حدی کند و دشوار کرده بود .

پس از برف کوبی ها حدود ساعت 14:30 به چشمه سیچانی رسیدیم پس ازاستراحتی کوتاه مسیر را بطرف جانپناه ادامه دادیم. پس از عبور از چشمه سیجانی به حرکت عرضی یا تراورس بسیار خطرناک بالای دره برف انبار رسیدیم که با یاری خدا پشت سر گذاشته شد. بعد از آن حرکت های عرضی یا تراورس های بعدی که بسیار خطرناک بود، یک اشتباه و یا عدم تعادل باعث آسیب های جدی یا حتی پرت شدن و سقوط به  دره های زیرین بود. با احتیاط و به کار گرفتن علم این رشته پر هیجان با یاری خدا این مسیرهای فنی پشت سر گذاشته شد و حدود ساعت 17:30