مشخصات عمومی روستای مهریان

روستای مهریان دراستان کهگیلویه وبویراحمد ، شهرستان بویراحمد ، بخش مرکزی ، دهستان سررودشمالی ودر موقعیت جغرافیایی 30 درجه و42دقیقه عرض شمالی و51 درجه و33دقیقه طول شرقی ازنصف النهارگرینویچ قرارگرفته است.ارتفاع متوسط آن ازسطح دریا 1850مترمی باشد.وازنظرطبیعی نیزمیان رودخانه مهریان درشرق وکوههای دناکه درشمال آن وقرار دارد محصورشده است . در واقع روستای مهریان یک دشت پای کوهی است که سه عنصر اصلی طبیعی یعنی کوه،دشت ورودخانه اقلیم آن را کنترل میکند.بگونه ای که با داشتن اقلیم سرد ومرطوب کوهستانی یکی از مناسب ترین اقلیم های قابل زیست کشور را بوجود آورده است.

جمعیت روستای مهریان طبق آخرین آمار سال 85 بالغ بر 4867  نفر و1002خانواربوده است.که طبق سرشماری 1390به7680نفر و 1650خانوار رسیده است.

تنگه ی مهریان

در اين مكان رودى با كش وقوس و پيچيدگى خاص با رنگ آميخته به سبز و فيروزه اى، در دره اى نه چندان عميق انگارى فرش سبز مواجى را به نمايش گذاشته است. درختان زيبايى اطراف اين رودخانه سر خم كرده اند، گو عاشقانى هستند كه به ستايش اين فرش فيروزه اى مى پردازند.

نمى توان تصور كرد اين همان رودخانه اى است كه در سالیان نه چندان دور  چندین انسان را به كام خود فرو برد، چرا كه آرام است و بى غرش. در شگفتى رودخانه مانده اى كه آبشارى مرتفع با عرض كم تو را از عالم هفت رنگ تماشاى رود بيرون مى كشد آنگونه كه قاصدكهاى پراكنده در هوا نيز قادر به دل كندن تو از تماشاى آن نيستند.

به آبشار كه نزديك مى شوى خنكاى دلپذيرى پوستت را نوازش مى دهد، وسوسه مى شوى از صخره هاى كوچك بالا بروى، سنگها زير پايت مى لغزند و ريشه هاى بيرون زده گياهان تو را نگاه مى دارند. طبيعت مهريان شگفت انگيز است، تنگ مهريان قلب تپنده آن است، جز در فصول سرد سال كه برف تمام سطح زمين را مى پوشاند، زمين پيوسته سبز است، هيچ وقت چادر قهوه اى رنگ و خشك شهرهاى جنوبى را بر سر طبيعت یاسوج بويژه مهريان نمى بینی.

دردوسوى جاده، خورشيد، ازپس تپه هاى پر از درخت آخرين شيطنت روزانه اش را به نمايش درمى آورد. اينجا تنه هاى درختان چنار با پوسته هاى زمخت و ترك خورده عاشقانه و پرازخلوص برپاايستاده، هرروز صبح با خورشيد سلام گفته و هرغروب با او وداع مى كنند.

خورشيد بازى اش را آغازكرده، لحظه اى از پشت ابرها سرك كشيده و شوخ بر تو لبخند مى زند، سرشاخه هاى درخت چنار خود را بى قيد و بند به دست باد سپرده اند،اگر بخواهى اين طبيعت را به تصوير بكشى بايد مبدعى باشى كه هزاران رنگ را تركيب كنى

درختها كج و معوج دركنار هم قرارگرفته اند، آب زاييده از برف كه در منطقه كاكان مى گذرد، مسيرى جدا از رود مهريان را طى مى كند.

اگرچه راهسازان براى ايجاد جاده هاى عريض دراين منطقه به مسطح كردن تپه ها پرداخته اند اما به آن اندازه رئوف بوده اند كه درختهاى استوار بر تپه ها را بر روى پشته هاى كوچك مخروطى شكل نگاه دارند و ويران نكنند.

تنوع درختانى نظير سپيدار، بلوط، افرا، چنار، كاج، انگور وحشى و بنه در درون احساس شگفتى ايجاد مى كند.

به سوى روستاى مهريان كه انتخاب مسيركنى، شاليزارها با رنگهاى سبز مايل به فسفرى، ناآرامى هايت را به آرامش مبدل مى كند، اينجا بوى برنج سبز و محلى چمپا، از بوى پونه نيز خوشتر است. پرچين ها و گاه گاه خانه هاى كاهگلى، بوته زارهاى خيارسبز و باغهايى بيش از وسعت باغهاى دنا دردوسوى جاده مهريان به چشم مى خورد. اندك اندك قهوه خانه هاى دايرشده براى جذب گردشگران با چادرهاى رنگ رنگ پديدارمى شود. بوى سيب، پونه و قليان ميوه اى درهم پيچيده است و گلهاى زرد آفتابگردان درميان سبزى وسيع دشتها سربه زير خم كرده اند . خورشيد رفته است و آفتابگردانها به اميد روشنى دوباره به خواب فرورفته اند.

گزارش برنامه:

تعداد نفرات : 19 نفر

سرپرست برنامه : آقای احسان جعفری

تدارکات : آقای مرتضی هاشمی

جمعه 15/06/92

محل گردهمایی تاچارا جلوی پارک علوی

ساعت 5:30 بامداد گروه در محل حرکت جمع شدند. ساعت 6:00 با یک دستگاه مینی بوس توریستی از شیراز حرکت کردیم.

حدودا ساعت 7:00 صبح به پمپ بنزین دالین رسیدیم و سفره ی باشکوه صبحانه را روی چمن ، زیر درخت پهن کردیم. همگی دور هم صبحانه را صرف کردیم و راهی شدیم.

پس از 2ساعت تا 2ساعت و نیم به تنگ دو آب مهرین رسیدیم، ساعت حدود 9:45 بود. اين منطقه در 2 كيلومتري جاده ياسوج سي سخت در دره اي با پوشش گياهي و جنگلي بسيار و زيبا و در مسير عبور رودخانه  مهریان که در تمامی ماه های سال دارای آب فراوان می باشد واقع شده است. وجود درختهاي كهنسال بيد ـ چنار ـ گردو و بلوط در حاشيه رودخانه اين منطقه را به محل گردشگري بسيار زيبائي مبدل ساخته است. این تنگه در تابستان هوای بسیار خنک ودلچسبی را به رهگذران و مسافران خود هدیه می کند.

با آماده شدن گروه؛ راه خود را به سمت تنگ پیش گرفتیم ، مسیر ورودی برای رسیدن به تنگه درختان سر به فلک کشیده بید و چنار زیباتر کرده بود. پس از گذشت از مکان کمپ پیاده روی کوتاهی داشتیم تا به رودخانه رسیدیم. ازین جا آب نوردی شروع شد. جریان آب سنگین بود اگر بچه ها مواظب خود و بقیه نبودند آب می توانست با جریان خودش آن ها ببرد. آب نوردی فقط در عرض رودخانه بود. از صدای زیبای آب انرژی میگرفتیم.

طبیعت بکر و زیبا و آب از خصوصیات منحصر به فرد مسیر بود که چشم و گوش هر طبیعت دوست را به خود جلب میکرد.

بالا خره مکان اسکان خود را معین کردیم, وسایل را گذاشتیم به همراه سرپرست به تو رودخانه برای آب تنی رفتیم. هوا ابری بود و از خدا میخواستیم که آفتاب را هرچه زودتر بتاباند و باد نوزد.

پس از پیاده روی کوتاه به حوضچه ی اصلی و زلال رسیدیم و مدتی نیز آن جا آب بازی و آب تنی کردیم. سپس کوهپیمایی را آغاز کردیم.  به دلیل تنگی وقت پس از مدتی کوهپیمایی ساعت 13:15 به محل اسکان خود رسیدیم.

ناهار جوجه لاری داشتیم، جای همگی دوستان خالی. آقای هاشمی با دستان هنرمند خود جوجه ها سیخ زدند و چندی از دوستان کمک به حالشان شدند و دوباره سفره ای شاهانه برپا شد.

برنامه را ساعت 17:00 به اتمام رساندیم و راه برگشت را پیش گرفتیم. ساعت 18:00 سوار ماشین شدیم و با پذیرایی کیک و آبمیوه راهی شیراز شدیم.

تا ساعت 21 خود را در طول مسیر سرگرم کردیم تا به ترافیک راه نخوریم و اتمام سفر یکروزه ی ما ساعت 22:00 بود.