سقوط از قله غرور بزرگترین صعود است

گزارش اجراي دوره بازآموزي مقدماتي اعضاي باشگاه فرهنگي ورزشي شيراز جوان

          مقدمه :

               " بدیهی است، خطر بالقوه در کوهنوردی وجود دارد و بسیاری از کوهنوردان باتجربه و بنام دنیا جان خود را از دست داده اند. ولی بهرحال آموزش اصولی و آگاهی از دست آوردهای دانش کوهنوردی بمراتب این خطر بالقوه را کاهش می دهد. بخصوص اگر توجه کنیم که غالب قربانیان کوه پیمایی و کوهنوردی در ایران در مسیرهایی جان خود را از دست داده اند که اصولا خطر بالقوه ای هم آنها را تهدید نمی کرد"

این نوشته بخشی از مقدمه مترجمان کتابی است که 40 سال پیش در انگلستان و 25 سال پیش در ایران منتشر شده است.                 

يكي از دقدقه هاي مهم كه فكر ما را به خود مشغول داشته موضوع بروز بودن اطلاعات و معلومات كوهنوردان و كساني هست كه با طبيعت سروكار دارند ، همين امر باعث شد ، برآن باشيم تا هر فصل اقدام به برگزاري كلاس هاي كنيم تا اعضا با تكنيك ها و تاكتیك هاي روز كوهنوردي و حضور در طبيعت آشنا شوند اولين دوره آن در فصل بهار 92  روز جمعه 31/3/92 تعيين و برنامه ريزي آن را آغاز كرديم . با آقايان علي معتمد و نادر كرمي جلسات متعددي را برگزار كرديم و همچنين هماهنگي با هيات مدير باشگاه فرهنگي ورزشي شيراز جوان تا برنامه ها و رئوس تدريس و موضوعاتي كه بايستي ارائه گردد مورد بررسي و بازبيني قرار گيرد و نام نويسي از اعضا نيز پيگيري شده و جزوات لازم تهيه گردد .

گزارش اجرايي :

       جمعه 31  خرداد ماه 92 آخرين روز بهار كه هرم گرما ي تابستان خود را به رخ مي كشد و آفتاب عالم تابي كه از پس كوهها و دشت ها خود را بر سر زمين پهن مي كند و روشناي صبح را بشارت مي دهد و خورشید آرام آرام طلوع کرد

در گرمای پر مهر خورشید خدا

راهی برنامه اي كه در خاطرمان جاويد بماند

 ....

پا در ركاب راهوار خوش ركاب با جمعي صميمي راهي زيارتگاه خضر نبي در منطقه اكبر آباد كوار هستيم و هرجا را مينگري زخمي بر سينه زمين جاري گشته حتي از كوهها هم ...

زمین دست و دلباز بود. آنقدر دست و دلباز که خاک و آب و دشت و کوه و هر چه را که در دل داشت به انسانها بخشید. بیچاره فکر میکرد که آدمها دوستش دارند. چشم که باز کرد، دید بد جوری تنش درد میکند. دید چنگ انداخته‌اند توی سینه‌اش و هر چه را که دارد بیرون میکشند. دید روی تنش پر از زخم است و چاله‌چوله. دید زیر چاقوی جراحی آدمها دارد از پا درمی‌آید : از روی گونه‌اش خاک برمیداشتند پیوند می‌زدند به پیشانی‌اش، آب‌های نیلگونش را که با خون دل جمع کرده بود خشک میکردند، درختانش را بغل بغل میبریدند و میبردند. آینه گرفت پیش رویش دید دیگر خودش را هم نمی‌شناسد...

بگذار و بگذريم كه اين حديث ناتمام انسان و زمين است ...

با زيارتگاه رسيديم كوله بر دوش و هندوانه در بغل پا در راه پله هاي باريك سيماني كه از خاك و پاكوب و مالرو خبري نيست و تو را ميبرد به بالا . نرمشي هرچند بي روح و كم بنيه پيش صبحانه اعضا بود .

سفره ها انداخته و نينداخته صبحانه را مي خورند و براي كار آماده مي شوند ، تقسيم شدن به دو گروه ابتداي كار بود و معارفه و چگونگي اجراي برنامه در ادامه ، و سپس آقاي نادركرمي و فريدون خسروي سرپرست و مربي گروه 2  كه بايد كار سنگنوردي مي كرد و آقاي فرهاد فتوت و محمد حسين رحمان ستايش سرپرست و مربي گروه 1  كه بايستي بازآموزي كوهپيمايي را انجام مي دادند . برنامه در دو  ساعت 9  تا  11   و   11  تا    14   تقسيم و اعضاي گروهها بايستي جاي را عوض كنند . محتواي آموزش عملي ( اصول كوهپيمايي و استفاده از باتون چگونگي حركت در شيب ها سنگنوردي و روش هاي صعود با طناب و... ) بود .

خسته از كار و فعاليت همگي براي استراحتي كوتاه صرف ناهار و شروع كلاس هاي علمي مهيا مي شوند در بعد از ظهر كلاس علمي ( آشنايي با بيماري هاي ارتفاع اخلاق در كوهنوردي و اصول كارگروهي و تيمي ) كه توسط آقاي فريدون خسروي و محسن لقماني تدريس شد .

استراحتي كوتاه با صرف هنداونه و با نسيمي كه از پايين كوه بر تن آدمي مي وزيد و جان را تازه مي كرد و آماده شدن براي سنجش شفاهي كوتاه از يافته اي امروز.

پاياني خوش با تجربه اي ديگر ولي ... بايد بدانيم :

 زمان نزدیک شدن به کوه را بشناس: کوه اغلب منظره ای دوردست است: زیبا، جالب، پر از چالش . اما وقتی به آن نزدیک می شوی، چه اتفاقی می افتد؟ راه پیچاپیچ است و جنگل های زیادی درون و پیرامون توست. آنچه روی نقشه آسان می نماید، در زندگی واقعی بسیار دشوار است. پس تمام راه ها و مسیر ها را بررسی کن، تا روزی به قله ی مقصدت برسی.

از کسی که پیش تر به آنجا رفته، بیاموز: هر چه هم خود را بی همتا بدانی، همیشه کس دیگری هم هست که پیش از تو همین رؤیا را داشته. او نشانه هایی به جا گذاشته که پیمودن مسیر را برایت آسان تر می کند: بهترین مکان برای آویزان کردن طناب، مسیرهای کوبیده، شاخه هایی که شکسته تا عبور را راحت تر کند. این صعود متعلق به توست، مسئولیت توست، اما هرگز فراموش نکن که تجربه ی دیگران بسیار به تو کمک می کند.

                                                                                                             پائلو كوئليو

 

شناسنامه منطقه:

قدمگاه و زیارتگاه خضر نبی (ع)

این تفرجگاه و زیارتگاه در کوه اکبرآباد قرار دارد و دسترسی به آن با هر وسیله نقلیه ای امکان پذیر است. درونی ترین قسمت زیارتگاه محل تلاقی سه سنگ عظیم است که زیارتگاه اصلی می باشد. سنگ سوم عمود بر راستای قبله می باشد و روی آن علامت یک دست به صورت کنده کاری مشاهده می شود و کلمه جلاله «الله» نیز درون دست دیده می شود. البته سند معتبری وجود ندارد که نشان دهنده قدمت و دلیل این علامت ها باشد. 

 

  • سرسره سنگی

این سرسره به طول تقریبی 18 متر در قسمت بالای زیارتگاه قرار دارد که سنگی و به رنگ جگری است. این سرسره محل مناسبی برای سرگرمی و تفریح همراه با ورزش کودکان و نوجوانان است. البته گاهی اوقات بزرگسالان نیز می توانند با سُر خوردن روی آن خاطرات کودکی خود را زنده کنند.

 

  • مجموعه آبنارنگ

آنان که عاشق صخره نوردی هستند می توانند از طریق سرسره به آبنارنگ بروند. البته تجهیزاتی که در این محل نصب شده است مشکلات صعود به آبنارنگ را رفع کرده است به طوری که تقریباً راحت تر می توان به آنجا صعود کرد. البته راه دومی نیز وجود دارد و آن از طریق کمر سمت راست کوه می باشد. علاوه بر طبیعت زیبا و سرسبز آبنارنگ، چکه آب از سقف سنگی (اشکفت) به درون کوزه ها و ظروف سنگی که زیر سقف قرار دارد و نوشیدن این آب خنک و گوارا می تواند برای گردشگران بسیار لذت بخش و آرام بخش باشد.

 

  • چشمه و آب انبار طبیعی خضر

قبل از زیارتگاه خضر (ع) و پایین پله ها آب انبار طبیعی وجود دارد که بوسیله مصالح مرمت گردیده و یک شیر خروجی دارد. آب درون آن همیشه خنک و گوارا و دارای TDS 152 می باشد. (برابر با TDS آب معدنی) این آب متبرک از طریق سرچشمه اصلی و طبیعی آن که از دل کوه می گذرد تأمین می شود.

 

  • غارهای طبیعی

کسانی که علاقه مند به نحوه زندگی غار نشینی هستند می توانند از این غارها دیدن کنند. دسترسی به غار اول تقریباً راحت، غار دوم نسبتاً سخت (باید راهنما داشته باشید و به خصوص جهت مسیر برگشت) و غار سوم خیلی سخت می باشد. (فقط با تجهیزات مخصوص صخره نوردی امکان پذیر است.)

درون غارها سکوهایی به صورت کنده کاری روی سنگ و برخی نیز بوسیله مصالح (ساروچ) تشکیل شده است که می تواند یادآور زندگی غارنشینی انسانهای قدیمی (گَبر) باشد. ابعاد اتاق واقع در غار اول 70/2 در 63/4 متر می باشد و ابعاد دیوار نیز از 44 تا 74 سانتیمتر متغیر است. غار اول و دوم بوسیله چند تونل با هم ارتباط دارند. این تونل ها علاوه بر اینکه یک مسیر ارتباطی بین دو غار می باشد؛ بالای آنها یک قفل سنگی بزرگ نیز وجود دارد که احتمالاً برای بستن راه غارها از تهاجمات دشمن یا حیوانات وحشی و درنده به این غارها بوده است. این تونل ها هم به صورت عمودی و هم افقی و با ابعاد 96 در 43 سانتیمتر در دل کوه کنده کاری شده اند. در بدنه تونل های عمودی چاله هایی جهت قرار دادن دست و پاها درون آن و برای سهولت در بالا رفتن تعبیه شده است.

 

  • تپه گل نرگس

در قسمت شرقی دامنه کوه تپه ای وجود دارد که با 70 نهال درخت مزین شده و نزدیک به 600 بوته گل نرگس روی آن کاشته شده است. رایحه دل انگیز گلها در فصل زمستان می تواند هر گردشگر خوش ذوقی را مجذوب این طبیعت زیبا کند.

 

  • صخره سنگی(تُوَر) یا مهدی

در سمت راست تپه گل نرگس تُوَر یا مهدی مشاهد می شود که یکی از بزرگترین متن سنگ نوشته های استان با نام مقدس «یا مهدی» به طول60 متر و عرض 39 متر در این محل قرار دارد. نزدیکی این صخره به تپه گل نرگس می تواند یادآور رابطه حضرت مهدی (عج) با مادر بزرگوارش (حضرت نرگس (س)) باشد.

  مجموعه کوه های سنگی و کمرهای هموار و عظیم

این مجموعه کوهها و کمرها که اثری هنرمندانه از خالق هستی است همراه با آواز زیبا و دلنشین پرندگان و به خصوص ترنمات و چَه چَه بلبل و مشاهده اوج پرواز پرندگان شکاری و به خصوص عقاب در غارها و قله کوه علاوه بر اینکه لذت خاصی دارد یادآور شکوه و عظمت قدرت پروردگار نیز می باشد. در دل برخی سنگهای عظیم مجسمه هایی به صورت طبیعی شکل گرفته اند که بسیار زیبا هستند. یکی از آنها شبیه به عقابی روی سنگ و دیگری شبیه به یک شتر در حال استراحت می باشد.

 

 امکانات رفاهی

جهت رفاه حال گردشگران و زوار تعداد 45 سکو در این مجموعه تفریحی و زیارتی ساخته شده است که ظرفیت تمام سکوها 1600 نفر می باشد. از لحاظ برق و سیستم روشنایی 2 عدد ژنراتور با قدرت 65 کیلووات (معادل 650 لامپ 100 وات) خریداری و نصب شده که هیچگونه مشکلی از این لحاظ وجود ندارد. برای سرگرمی کودکان و نوجوانان نیز مجموعه ای از تجهیزات سرگرمی و تفریحی (سرسره، تاب، الاکلنگ، چرخ و فلک و ...) قرار داده شده است. از نظر سیستم آبرسانی، سرویسهای بهداشتی و ... هیچگونه مشکلی وجود ندارد. طرح های دیگری نیز مثل ساخت مسجد و نمازخانه در حال اجرا است و انشاء الله در صورت رفع مشکل آب، ساخت آبشار مصنوعی نیز در دست بررسی است.

 

مسئولان :

  1. آقاي علي معتمد                                   سرپرست كل برنامه
  2. آقاي نادر كرمي                                    مسئول فني و سرمربي  و سرپرست گروه   2
  3. محسن لقماني                                         برنامه ريزي
  4. آقاي فرهاد فتوت                                  مربي و سرپرست گروه   1
  5. آقاي فريدون خسروي                          مربي
  6. محمد حسين رحمان ستايش                 مربي

 

 

                                                                                آكادمي علمي  آموزشي ورزشي اوج شيراز