نام برنامه : اکتشاف غار

گزارش کتبی : شرکان شریفی

گزارش شفاهی: شاهپور امرالهی

عکاس: میثم علی ویسی

هموندان حاضر در برنامه: نادر کرمی، قاسم ثابت، فریدون خسروی، شرکان شریفی، سید حسین حسینی، پیمان عزیزی، میثم علی ویسی، شاهپور امرالهی، محمودرضا چابک

طبق گزارش قبلی که آقای ثابت ازگروه کوهنوردی ققنوس سروستان از رویت چاه غاری که درحدود 10کیلو متری جنوب سروستان رویت کرده بودند باهماهنگی باشگاه شیراز جوان (آقای کرمی) وآقای ثابت صبح روز جمعه تاریخ یاد شده ساعت 6 بامداد از شیراز بطرف سروستان حرکت کردیم قرار ما با آقای ثابت ساعت 7 درسروستان بود وقتی به محل مورد نظر رسیدیم آقای ثابت وگروه ققنوس سروستان که جمعا" تعدادشان به 8نفر میرسید منتظرما بودند تعداد کل 16 نفر بودیم به اتفاق هم به طرف محل مورد نظر حرکت کردیم بعد از حدود 15 دقیقی رانندگی در جاده حد فاصل سروستان و خاوران به محل جنگلی رسیدیم که به گفته محلی ها جنگل شدید نام داشت حدود 45دقیقه را برای صبحانه صرف کردیم جا دارد که برای صبحانه وپذیرایی که آقای ثابت و همراهانش از قبل تدارک دیده بودند صمیمانه تشکر کنم بعد از صرف صبحانه بطرف غار حرکت کردیم وبعد از 10 دقیقه به محل مورد نظر رسیدیم جاده خاکی که 11 کیلو متر طول داشت تا 100 متری دهانه غار ادامه داشت چون برنامه اکتشافی بود واز وضعیت غار خبر نداشتیم با تجهیزات کامل رفته بودیم .

بعد از تعویض لباس با لوازم به طرف دهانه رفتیم . دهانه های غار دو تا و به شکل چشم کاملا عمودی بودند بعد از نصب کارگاه طبیعی که احداث شد به تشخیص سزپرست برنامه آقای فریدون خسروی وارد غار شد  وردی از همان اول کاملا معلق بود بعد از 18 متر فرود آقای خسروی اعلام کرد که به کف غاررسیده بعد گروه فنی باشگاه شیراز جوان بعلاوه آقای ثابت که جمعا تعدادمان به 7 نفر میرسید یکی پس از دیگری به داخل غار فرود رفتیم غار به شکل طاق دیس بود و با اینکه قطر دهانه های غار بیشتر از یکی دو مترنبود ولی قطر کف غاربه 35 متر میرسید حدود 45 دقیقه به جستجو در کف غار و عکاسی از  چکنده و چکیده های سالم و شکسته که احتمال دادیم بر اثر زلزله شکسته باشند مشغول بودیم  یک حفره 4 یا 5 متری در کف غارکه دراثر ریزش طاق به وجود آمده و مقداری آشغال که محلی ها ریخته بودند چیزی مشاهده نشد در همین فاصله زمانی آقای کرمی کارگاه مصنوعی که از 2 بازو تشکیل میشد رل کوبی کردند یکی پس ازدیگری صعود کردیم و وقتی همه از غار خارج شدیم ظهر بود وبه طرف امامزاده محمد که درمسیر برگشت بود حرکت کردیم بعد ازصرف ناهار درجوار امامزاده به طرف شیراز حرکت کردیم وبرنامه به اتمام رسید.

راه رسیدن به دهانه غار به این شکل است که 5کیلو متر بعد ازسروستان به طرف فسا یک جاده انحرافی در سمت راست وجود دارد که بطرف خاوران میرود بعد از طی 4 کیلو متر به ورودی جاده امامزاده محمد که خاکی است میرسیم این جاده خاکی پس از طی 11 کیلو متربه اطاقکی در دامنه کوهی که در 10 کیلو متری جنوب سروستان است میرسیم دهانه های غار 100 بالاتر اطاقک میباشد.