نکاتی در مورد کتیبه دراک

مختصات جغرافیایی کتیبه دراک:

29°40'15.51"N

52°26'6.19"E

کتیبه دراک در شمال شرقی کوه دراک و شرق دره علی عسگری قرار گرفته است. این مسیر در سال 1384 توسط باشگاه شیراز جوان و زحمات همنوردانی همچون آقایان محمد جلالی(رییس محترم هیات کوهنوردی استان فارس)، اصغر پیرو و جواد روستا و با مساعدت دگر دوستان طی چند برنامه یک روزه گشایش یافت.

این مسیر از چهار طول طناب تشکیل شده که طول آن حدودا به 180 متر می رسد. مسیر دارای چهار کارگاه می باشد که کارگاه ها از نوع صفحه رول حلقه دار می باشند. در هر کارگاه از دو صفحه  رول حلقه دار برای ایجاد بازو استفاده میشود. همچنین دراواسط طول های اول و دوم مسیر یک صفحه رول حلقه دار کار گذاشته شده است که روند فرود را تسریع بخشیده و آسان می کند. رول های مسیر، تلفیقی از رول اسپید و رول هیلتی می باشد.

برای صعود بجز لوازم انفرادی سنگنوردی، دوازده کارابین اسلینگ، پنج عدد کارابین پیچ دار و تسمه و اسلینگ جهت برقراری کارگاه و دو طول طناب جهت صعود و فرود لازم می باشد. هرچند می توان پس از صعود از سمت دیگر کتبیه به صورت معمولی(کوهپیمایی) فرود آمد.سختی مسیر حدودا 5.10 می باشد. که سخت ترین قسمت مسیر یا کراکس کار در بخش نهایی آن یعنی طول چهارم و چند متر پایین تر از کارگاه آن واقع شده است

عوامل بالا و عواملی همچون آنتن دهی بسیار عالی موبایل در تمامی طول مسیر و نزدیکی آن به شیراز و... دست به دست هم داده تا مکان بسیار خوبی برای تمرین صعود کرده ای  و دیواره نوردی برای سنگنوردان شیراز و شهرستان های اطراف بوجود آورد.

با سپاس از تمامی دست اندر کارانی که در بوجود آوردن این مسیر زیبا زحمات زیادی کشیده اند.

گزارش صعود کتیبه دراک(1391/07/17)

روز دوشنبه مورخ (1391/07/17) ساعت 11.30 رفتم دفتر باشگاه تا ابزار لازم جهت صعود کتیبه رو که آقای کرمی زحمت آماده کردنشون رو کشیده بودن تحویل بگیرم. پس تحویل گرفتن به سمت محل قرارمون با آقای خسروی یعنی میدان احسان براه افتادم. ساعت 12.15 به محل قرار رسیدم و مهدی رو دیدم. پس از آماده شدن و تقسیم ابزار ساعت 12.35 به سمت کتیبه براه افتادیم و ساعت 13.10 پای کتیبه بودیم.

ابزار لازم رو برداشتیم و آماده صعود شدیم. قرار شد که طول اول و سوم رو من و طول دوم و چهارم رو مهدی صعود کنه. ساعت 13.30 صعود رو شروع کردیم. توی مسیر چون کفش سنگ من بسیار تنگ بود ومن رو اذیت می کرد از مهدی خواستم تا توی کارگاه ها استراحتی به پاهام بدم.

از اونجایی که کرده ی دیگه ای توی مسیر نبود ما هم از کارگاه دوم به بعد تو کارگاه ها می نشستیم و ضمن خوردن آب و تنقلات، منظره زیبای شیراز رو می نگرستیم و لذت مبردیم. تو این ساعت هم کتیبه کاملا در سایه قرار داره و هوا هم بسیار خوب بود. نهایتا ساعت 16.00 بود که صعود تموم شد و پس از استراحت و مشاهده گروه هایی که برای صعود دراک توی مسیرهای موسوی و علی عسگری در رفت و آمد بودن آماده فرود شدیم.

بلاخره ساعت 17.30 بود که مهدی طول آخر رو فرود اومد و پس از جمع آوری وسایل به سمت میدان احسان براه افتادیم. ساعت 18.40 هم به پای ماشین رسیدم.