تاریخچه اکتشاف غار زکریا

در یکی از روزهای تابستان سال1370  به اتفاق تعدادی از همنوردان( شاهین عارف نیا ، جواد مزعلی زاده  احمد رضا دیهیم ، کاظم ریاحی ماه و شادروان اکبر زارعیان) در غالب گروه کوهنوردی آرش جهت اکتشاف غاری در منطقه کوه توده که نشانهای آنرا یک پیر مرد محلی قبلا به ما داده بود عازم شهرستان استهبان واقع در 175 کیلو متری شیراز می شویم . پس اکتشافات منطقه ای و سپری کردن 3 روز در منطقه و بررسی دقیق این منطقه و سر کشی به تعداد زیادی غارهای غیر عمیق و یا نا مربوط ، با راهنمایی یکی از محلیان موفق به کشف دهنه ای به قطر 30 تا 40 سانتی متر می شوند.

که با انداختن نور در داخل دهانه و گم شدن نور متوجه میشوند این دهانه غار مورد نظر می باشد.از این رو با همکاری همنوردان مشغول برداشتن خاک ها و سنگ های فرو ریخته بر روی دهانه شدیم ، پس از این که این دهانه باز شد به نوبت با چراغ قوه های دستی وارد غارشدیم پس از حدود 3 متر عبور سینه خیز امکان ایستادن فراهم گردید و غار خودش را آن طور که باید به ما نشان داد ، انجا تالاری به عرض 5 تا 6 متر و ارتغاع 3 تا 5 متر بود که تا انتهای قابل دسترس  آن 100 متر طول داشت ، در این 100 متری تعدادی چکنده و چکیدی زیبا در کنار تعداد زیادی تکه سفال و شیشه شکسته قدیمی خستگی کار را از تن ما بدر برد.

در این جا لازم است که به این موضوع اشاره کنم که برای آن نام این غار را زکریا نام نهادیم که : با توجه به تحقیقات انجام شده از اهالی و محلیان از جد و پدران خود شنیده بودند غاری در این منطقه در سالهای دور وجود داشته که محل کیمیا گری بوده و با توجه به این که در سال 1360 گروهی از اعضای قدیمی  گروه آرش موفق به اکتشاف غاری در بالا دست و در همین منطقه گردیدند که به دلیل این افسانه ها و وجود شایعات در منطقه نام این  غار را کیمیا نام نهاده بودند. حالی که با توجه به وجود سفالها و تکه ظروفهای شیشه ای و کوزهای شکسته مکان کیمیاگری واقعی در این غار بوده است گروه قبل به اشتباه نام غار اکتشافیشان را کیمیا نهاده بودند  و ما به اجبار برای حفظ اصالت این غار نام زکریای رازی را که بزرگترین شیمی دان و کیمیا گر ایرانی بوده را بر آن نهادیم ... حال به اصل گزارش میپردازیم در پایان تالار گفته شده به مجرای سوراخ مانند رسیدیم با قطر حدود 20 سانیمتر که دیگر امکان عبوری ازآن نبود و جریان هوا در این دهانه نشانه ادامه داشتن غار را زیاد می کرد .

پس از بازگشت به شیراز با هماهنگی و همکاری دیگر اعضا گروه هفته بعد دوباره به غار می آیم و تا با استفاده از قلم تیز بر و چکش و ابزارهای لازم اندازه دهانه را جهت ورود عریض تر کنیم  با این کار طی دو روز تلاش و 22 ساعت کار طاقت فرسا موفق به گشایش مسیری باریک برای عبور و ادامه شناسایی می شویم. تالار کوچک پشت این دهانه تنگ دارای استالاکتیت ها و استالاگمیت های زیبایی می باشد ، با عبور این تلار کوچک و گذر از مسیر گربه رو به تالار کوچک دیگری می رسیم که در سمت شمال شرق آن بخشی از دیوار استلاگمیتی قرار دارد در این بخش با عبور از مسیری آبشار مانند به بلندای 5 متر به گربه رو بعدی می رسیم که کمی سخت از از دیگر مسیر ها می باشد در بخشی از آن نیز سقف به کف غار چسبیده و ما دوباره مجبور با استفاده از چکش می گردیم با عبور از این مکان و ادامه گربه رو به تالار و دره اصلی غار می شویم که ادامه دیوار استلاگمیتی آن را به بخش شمالی و جنوبی تقسیم می کند که در بخش جنوبی آن دره و گذرگاه و ورودی به بخش شمالی قرار دارد، بخش شمالی نیز که شرقی ترین بخش آن به شمال تالار کوچک اول منتهی می گردد در غرب آن پرده سینما، سالن سینما، حوضچه آب و گذرگاه بعدی غار قرار دارد که باید سینه خیز از آن عبور کرد که خود به تالار آخر و مسیر پایانی غار می رسد پس از برنامه دوم تمامی نقاط این غار اکتشاف و نام گزاری می گردد(به ترتیب شامل( تالار سفال/میدان مین/ دهانه شب اول قبر/باغچه سرو/ خیبان یکطرفه/تالار آبشار/تالار کریستال/ پرده سینما/ سالن سینما/دیوار چین/ کوچه قهروآشتی/ آشپزخانه)  همچنین یک مجرای هوا در قسمت انتهای غار پیدا می شود که عبور از آن غیر ممکن می باشد ولی وجود جریان هوا را به خوبی در این مکان می توان حس کرد این قسمت به علت شناسایی نشدن در کروکی به شکل علامت سوال (؟)ذکر گردیده نام آن( دودکش آشپزخانه )می باشد در برنامه بعدی غار تا انتها مورد اندازه گیری و تهیه کروکی از آن قرار می گیرد واز نکات جالب دیگر هم می توان به وجود یک استالاگمیت زیبای 120 سانتی متری اشاره کرد که متاسفانه توسط یکی از گروههای کوهنوردی شیراز (با نام معلوم) به یغما رفته است .این استلاگمیت شبیه به یک درخت وول (سرو کوهی)بسیار زیبا بوده است.مدتی پس از کشف غار کروکی آن با نصب یک تابلو جهت معرفی  در محل غار به فرمانداری استهبان تقدیم می گردد. ولی مدتی بعد عده ای انرا از محل نصب جدا کرده و پس از تبدیل آن به بیل از آن برای جستجوی اشیاي تاریخی و شاید گنج استفاده کردند.البته قسمتهای غار مورد تخریب شدید محلیان و گروه های به اصطلاح غار نورد قرار گرفته است .از دیگر نکات قابل ذکر در زمان اکتشاف میتوان به دزدیده شدن کوله پشتی و ابزار گروه در حین بازگشایی معبر ورودی مرحله دوم غار توسط افرادی ناشناش اشاره کرد.

غار زکریا که می توانست روزی  زیباترین غار جنوب کشور باشد در اثر تخریب شدید توسط افراد نا آگاه و محلیان منطقه هم اکنون تونلی زیبا بیش نیست، این عمل موجب گردید شده از آن پس تصمیم بر آن گرفته شده که تا از انتشار کروکی و مختصات غارهای اکتشافی جلوگیری نمایند و این

ایده و تفکر شایسته خود را همواره به دگر دوستان، همکاران و شاگردان خود گوشزد نمایند.
امید است همکاران از این تجربیات و ایده های استفاده کرده و در حفظ هر چه بیشتر این میراث طبیعی شگفت انگیز و زیبا تلاش همه جانبه ای را بخرج دهند.

 

ریخت شناسی و مدل تشکیل غار زکریا (استهبان)

 

چکيده:
 
غار زکریا  در داخل یکی از دره های عرضی یال شمالی تاقدیس تودج در 5 کیلومتری جنوب غربی شهرستان استهبان (شمال شرق شیراز) واقع شده است. طول غار 160 متر و اختلاف ارتفاع بین ابتدا و انتهای آن 29 متر می باشد. این غار از نوع آناستوموز تک گذرگاهی است که در داخل آهکهای سازند جهرم تشکیل شده است. در زمان تشکیل غار، محل تماس سازند رازک با جهرم در ارتفاع بالاتری قرارداشته وکف دره که در جهت شیب لایه تشکیل شده در ارتفاع پایین تر از این محل تماس قرار داشته است. بنابراین آب در برخورد به این مرز تماس در امتداد یک درزه اصلی تغییر مسیر داده، موازی محور تاقدیس حرکت کرده و وارد دره مذکور شده است که در این مسیر شیب هیدرولیکی بیشتر بوده است. بنابراین توسعه غار تابع عوامل تکتونیکی، چینه شناسی و سطح اساس فرسایش بوده است.
 
 
Abstract:
 
      ZakariaCave is located on the northern flank of the Todaj anticline, southern of Iran. The total cave length is 160 m perpendicular to dip direction. The entrance is located 70 m higher than the bottom of the adjacent valley and 400 m from the adjacent plain. ZakariaCave consists of three chambers, three major and four minor passages. Various types of deposits cover the cave floors and ceilings. It is a single anastomatic cave that has formed along a master joint within the karstic Jahrum Formations. The contact of the overlying impermeable Razak Formation with the Jahrum Formation located higher than the cave entrance during cave development, but the bottom of the adjacent valley was lower than the cave entrance acting as the main local base of erosion. The karst water flow inside the bedding planes and joints in the dip direction at the initial stage of cave development. A master joint perpendicular to flow direction with steeper hydraulic gradient changed the flow direction toward the adjacent valley. The paleo local base of erosion, stratigraphy and tectonics settings were the main parameters controlling the cave development.
 
 

خلاصه توضيحات :

مقدمه :

عوامل مختلفی در تشکیل و توسعه غارها موثرند که از آن جمله می توان به بارش، دما، میزان دی اکسید کربن، سطح اساس فرسایش، تکتونیک، ضخامت سازند کارستی و خصوصیات چینه شناسی و سنگ شناسی اشاره کرد(White, 1988). طبقه بندی های مختلفی برای غارها ارائه شده است که هر کدام از آنها بر اساس یکی از خصوصیات مانند شکل، منشاء و اندازه غار می باشد. Palmer (1991) بر اساس منشا و نحوه تشکیل، غارها را به دو دسته شاخه ای (Branch work) و مارپیچ (Maze) تقسیم کرد که غارهای مارپیچ خود به چهار دسته غارهای شبکه ای (Network) غارهای آناستومات (Anastomot) غارهای اسفنجی (Spongwork) و غارهای منشعب (Ramiform) تقسیم می شوند.

 غارهای شبکه ای  در امتداد شکستگیهای متقاطع با رشد همزمان همه درزه ها تشکیل می شوند. غارهای آناستومات دارای گذرگاههای منحنی هستند که بصورت نواری به هم متصل شده اند این غارها مقطع دایره ای یا بیضوی دارند. غارهای اسفنجی شامل حفرات انحلالی بهم پیوسته هستند که با اندازه های مختلف در یک فضای سه بعدی قرار گرفته اند. غارهای منشعب دارای تالار های نامنظم با گالریهایی هستند که از محل اصلی تشکیل به سمت طرفین توسعه پیدا کرده اند ( همانند پخش شدن جوهر روی صفحه کاغذ). غارهایی که یک گذرگاه منفرد دارند شکل اولیه و ناقص یکی از انواع توسعه یافته فوق هستند.

غارهای آناستومات تنها زمانی می توانند تشکیل شوند که تغییرات بده زیاد باشد ولی غارهای شبکه ای و اسفنجی توسط جریانهای سیلابی، تغذیه افشان و یا آبهای هیپوژن تشکیل شوند. منشا غارهای منشعب جریانهای هیپوژن عمقی است.

سنگهای کربناته کارستی در حدود 23 درصد مساحت منطقه جنوب غرب و مرکز ایران را تشکیل می دهد. مطالعه غار شاپور کازرون توسط رئیسی و کوثر (1372) اولین مطالعه سیستماتیک غار در ایران بوده است. غار زکریا در 5 کیلومتری غرب شهرستان استهبان ( شمال شرق شیراز) و جنوب دریاچه بختگان در یال شمالی تاقدیس تودج قرار گرفته است( شکل 1). ارتفاع دهانه غار از دشت استهبان 400 متر و از بستر دره ای که در آن قرار گرفته است 70 متر است. برای مطالعه منشا و نحوه تشکیل این غار ابتدا عملیات نقشه برداری و بررسی غار نهشته ها بر روی آن صورت گرفت و سپس با انجام باز دید های متعدد، مطالعه موقعیت لایه بندی، درزه ها و در نهایت بازسازی وضعیت زمین شناسی در زمان تشکیل غار مدل تشکیل و توسعه آن ارئه گردید.

◊◊◊◊◊◊◊

بحث :

 

موقعیت زمین شناسی و هیدروژئولوژی

منطقه مورد مطالعه در منتهی الیه زون چین خورده زاگرس و جنوب دریاچه بختگان واقع شده است. تاقدیس تودج با روند شمالغرب جنوب شرق یکی از منابع عمده تامین آب منطقه می باشد که بیشتر آن از چشمه های کارستی موجود دراین تاقدیس خارج می گردد. غار زکریا در امتداد یکی از درزه های طولی یال شمالی این تاقدیس و موازی محور آن توسعه یافته است. در مقطع این تاقدیس ( شکل2) سازند جهرم با لیتولوژی آهکهای بایواسپارایتی، آهک مارنی و مارن ( به سن پالئوسن فوقانی تا ائوسن فوقانی)  رخنمون سطحی این تاقدیس را تشکیل می دهد که در دره های عمیق سازند ساچون با لیتولوژی آهک مارنی، ماسه سنگ قرمز و کنگلومرا (به سن ماستریشتین) و آهکهای سازند تاربور( به سن سانتونین- ماستریشتین) برونزدگی دارد. غار زکریا در سازند جهرم و در حدفاصل لایه آهکی ضخیم لایه و آهک مارنی زیرین توسعه پیدا کرده است. این لایه آهکی ضخیم به دلیل دارا بودن درزه های متعدد و بزرگ مستعد تشکیل مجاری کارستی و غار می باشد. علاوه بر غار در این واحد پدیده های کارستی، مانند کارن و grike به وفور دیده می شود. دره ای که غار زکریا در جناح چپ آن قرار است یک دره گسلی است که در امتداد یکی از گسلهای عرضی تاقدیس تودج تشکیل شده است این دره شیب بسیار تندی دارد که از محل غار به طرف محور تاقدیس به 20 درجه نیز می رسد.

 

ریخت شناسی غار زکریا

ارتفاع دهانه غار از سطح اساس محلی (دشت استهبان) 400 متر و اختلاف ارتفاع دهانه از کف دره در نزدیکترین فاصله 70 متر است. از دهانه  به طرف انتهای غار،  مسیر آن در همه جا صعودی است، به طوری که اختلاف ارتفاعی برابر 29 متر بین ابتدا و انتهای ان وجود دارد. ارتفاع مطلق دهانه غار از سطح دریا با استفاده از آلتی متر 2150 متر تعیین گردید.

نقشه برداری غار زکریا به شیوه پیمایش با نوار و کمپاس انجام گرفت و نقشه پلان و نیمرخ گذرگاهها  با مقیاس 1:400 رسم گردید (شکل شماره 3- الف و 4). غار کارستی زکریا به طول بیش 160 متر در راستای آزیموت 80 درجه (شرقی – غربی) موازی محور تاقدیس تودج توسعه یافته است. دهانه غار به شکل تقریبا" مثلثی به ارتفاع یک متر و طول قاعده 90 سانتی متر تنها دهانه قابل مشاهده آن می باشد. ابعاد این دهانه واقعی نیست بلکه این دهانه باقیمانده دهانه اصلی است که دچار فروشکست شده است. ابعاد واقعی دهانه به عرض 5/6 و ارتفاع 7/2 متر بوده و مقطع بیضوی دارد.

غار زکریا از سه گذرگاه اصلی ( گذرگاه سوسمار، زلزله و بهشت) و 4 گذرگاه فرعی ( گذرگاه دو قلو و شیب دار، دهلیز انتهایی غار و دهلیز چهلستون)  و 3 تالار( تالار انتظار، برزخ و آمفی تئاتر) تشکیل شده است. گذرگاه سوسمار به طول 28 متر، عرض متوسط 7 متر و ارتفاع 3 متر، دهانه ورودی غار را به گذرگاه شیبدار متصل می کند. مقطع عرضی این گذرگاه بیضوی بوده و به دلیل عدم رسوبگذاری غار نهشته ها منظم ترین مقطع را در تمام غار دارد. از مشخصه های این گذرگاه تشکیل گودی سقف( Ceiling Pocket) در امتداد یک  درزه اصلی (Master Joint) است که این درزه از ابتدا تا انتهای غار را طی می کند. این گودی ها که مقطع دایره ای دارند  در فصول سرد محل تجمع نوعی سوسمار کوچک است. گذرگاه شیبدار به طول 5/25 متر و ارتفاع 5/2 متر با شیب متوسط 20 درجه به گذرگاه دو قلو می رسد. تا انتهای این گذرگاه دهانه ورودی غار دیده می شود. در انتهای گذرگاه شیبدار کف غار افقی شده و به وسیله ستونها و استاگمیتها به دو قسمت تقسیم می شود، که شاخه سمت چپ آن مسدود است و شاخه سمت راست آن به تالار انتظار می رسد. این تالار به شکل تقریباً بیضوی و در ابعاد 5×4 متر و ارتفاع 5/2 متر است خروجی این تالار باعث انتخاب این عنوان برای آن گردید زیرا این خروجی دریچه ای بسیار باریک در قسمت غربی آن است. ابعاد این دریچه به حدی کوچک است(7/0×5/0 متر) که یک نفر به حالت خوابیده و در یک وضعیت خاص می تواند از آن عبور کند. بنابراین بقیه افراد مجبورند منتظر بمانند. بعد از دریچه مزبور گذرگاه زلزله قرار دارد که یکی از بهترین پدیده های غار در آن دیده می شود و آن فسیل شدن اثرات زلزله های گذشته بر روی ستونها  است به طوری که این ستونها شکسته و دوباره بهم جوش خورده اند. طول این گذرگاه 10 متر و عرض و ارتفاع آن حداکثر به 3 متر و 5/2 متر می رسد. این گذرگاه از طریق دهلیز چهلستون به تالار برزخ متصل می شود.

دهلیز چهلستون دارای ستونهای آهکی متعددی است که ارتفاع آن حداکثر به یک متر می رسد. عبور از این دهلیز فقط به حالت سینه خیز امکان پذیر است. تالار برزخ در ابتدای گذرگاه بهشت قرار گرفته است(علت نامگذاری). این تالار به ابعاد 2×5/5 متر و ارتفاع 5 متر از دو طریق به گذرگاه بهشت می رسد یکی از طرف گذرگاه دو قلو که عبور از آن مشکل می باشد و دیگری از طریق گذرگاه مدوزا که با شکستن بخشی از ستونهای  موجود در این قسمت توسط غارنوردان ایجاد شده است. بزرگترین گذرگاه غار که زیباترین نهشته های غار را در خود جای داده است (علت نامگذاری) گذرگاه بهشت است که طول آن در  نقشه پلان 44 متر، ارتفاع آن حداکثر 7 متر و عرض آن بین 7 تا 9 متر می باشد. تشکیل ستونهای به هم پیوسته به صورت دیواره ای در امتداد درزه اصلی غار (که پیش از این اشاره شد) باعث شده است که این گذرگاه به دو گذرگاه دو طبقه و مدوزا  و تالار آمفی تئاتر تقسیم شود. گذرگاه مدوزا به طول 5/24 متر و عرض 5/1 تا 4 متر به تعداد فراوان دارای ستونهای از نوع مدوزا است.

 تالار آمفی تئاتر که بزرگترین تالار غار می باشد دارای ابعادی به طول و عرض 20  و 5 متر می باشد که ارتفاع زیاد این تالار و وجود اشکال انحلالی آویزه (Pendent) در سقف این تالار و گذرگاه مدوزا نشان دهنده وقوع فروشکست (Break Down) در گذرگاه بهشت است. ضمن اینکه آثار ریزش سقف نیز به صورت شیب پلکانی در کف تالار آمفی تئاتر دیده می شود. آویزه باقیمانده سقف غار است که در اثر فروریختن سقف غار در طول صفحات لایه بندی رخنمون شده است. در امتداد درزه ای که مزدوج درزه اصلی غار می باشد ستونهای بهم پیوسته، دیواره ای بسیار منظم تشکیل داده که سقف غار را به کف آن متصل می کند این دیواره پرده مانند که در برابر کف پلکانی تالار، منظره ای شبیه سالن آمفی تئاتر را تداعی می کند به ابعاد 4×6 متر و ضخامت 20 سانتیمتر عمود بر امتداد گذرگاه بهشت قرار گرفته است. بعد از تالار آمفی تئاتر تنها یک سری دهلیز های صعب العبور به طول 15 متر و ارتفاع حداکثر یک متر قرار دارد و بعد از آن انتهای غار کاملاً مسدود می گردد. گذرگاه دو طبقه طرف دیگر گذرگاه بهشت را تشکیل می دهد که توسط غار نهشته ها به دو قسمت تقسیم شده است. سقف طبقه زیرین این گذرگاه از غار نهشته روانسنگ (Flowstone) تشکیل شده و طبقه فوقانی آن پر از غار نهشته پرده (Drapery) است. طول طبقه فوقانی این گذرگاه 37 متر و طول طبقه زیرین 23 متر می باشد.

 

 اشکال انحلالی از نوع آویزه (Pendent) در گذرگاه بهشت، گودی سقف (Ceiling Pocket) در گذرگاه سوسمار و اشکال بازماندی از نوع پایه (Pillar)  در همین گذرگاه دیده می شود. حجم تشکیل غار نهشته (Speleothem) در غار زکریا فوق العاده زیاد است. به طوری که مورفولوژی داخلی غار حاصل تشکیل این غارنهشته هاست. فراوان ترین غارنهشته، ستون (Column) است که از اتصال استالاگتیت ها و استالاگمیتها بوجود می آید و به ارتفاع 1  تا 6 متر در تمامی گذرگاهها و تالارهای غار به جز گذرگاه سوسمار تشکیل شده است. نهشته ذرت غار (Popcorn) در گذرگاههای زلزله و تالار برزخ به وفور یافت می شود که حتی بدنه ستونها را نیز می پوشانند. نهشته هایی مانند استالاگتیت و استالاگمیت، روانسنگ (Flowstone) و پرده (Drapery) استالاگتیت نی مانند(Soda Straw) نیز در نقاط مختلف غار زکریا وجود دارند که موقعیت آنها در شکل 3- ب ارائه شده است.

 

طبقه بندی غار زکریا

چون اکنون جریان آبی درون غار وجود ندارد از نظر هیدرولوژیکی این غار جزء غارهای خشک یا Relict است و بنابراین یک غار غیر فعال می باشد. بر اساس طبقه بندیBogli (1980) از آنجا که نیروهای تکتونیکی در تشکیل آن سهیم بوده اند جزء غارهای تکتونیکی می باشد و چون پدیده انحلال آهک عمده ترین عامل در توسعه مجاری کارستی بوده است این غار یک غار کارستی محسوب می شود و از نظر طول تجمعی جزء غارهای کوچک می باشد.

مقطع عرضی بیشتر گذرگاههای غار بویژه گذرگاه سوسمار که بدون رسوب گذاری نهشته های ثانویه بوده و نشان دهنده مقطع اصلی غار می باشد بیضوی است(شکل 5). به همین دلیل این غار بر اساس طبقه بندی Palmer (1991) از نوع غارهای آناستوموز تک گذرگاهی (Single Passage) می باشد.

 

مدل تشکیل غار زکریا

همانطور که اشاره گردید غار  زکریا در دامنه شمالی تاقدیس تودج و موازی محور آن و در کنتاکت لایه ضخیم آهکی و لایه آهک مارنی زیرین توسعه یافته است. در صورتی که وضعیت زمین شناسی منطقه در زمان تشکیل غار بازسازی شود مدل تشکیل این غار قابل توصیف خواهد بود. در زمان تشکیل غار زکریا واحد نفوذ ناپذیر رازک بر روی سازند جهرم وجود داشته است و این سازند سنگ کف دشت را تشکیل می داده و احتمالاً آبرفت نیز بر روی آن قرار داشته است. از طرف دیگر دره ای که در شرایط فعلی دهانه غار در ارتفاع 70 متری کف آن قرار دارد در زمان تشکیل غار در ارتفاع بالاتری قرار داشته است(شکل 6- الف). بنابراین محل تماس سازند رازک با جهرم و دره مزبور هر دو می توانسته اند سطح اساس محلی را ایجاد کنند. از طرف دیگر ارتفاع محل تماس سازند رازک با جهرم  بالاتر از کف دره بوده است به طوری که دره سطح اساس محلی را تشکیل می داده است.

آبهای جوی که در داخل لایه بندی و درزه ها در جهت شیب لایه ها در جریان بوده اند، در مسیر خود با یک درزه اصلی عمود بر شیب لایه ها برخورد کرده، تغییر مسیر داده و به طرف دره مجاور حرکت نموده و از جناح چپ این دره خارج شده است(شکل6- ب). شیب هیدرولیکی به طرف دره بیشتر از شیب هیدرولیکی به طرف محل تماس سازند رازک با جهرم بوده است که از عوامل تغییر مسیر جریان بوده است. به مرور زمان آبهای اطراف وارد درزه شده و با توسعه انحلال در امتداد این درزه فرآیند کارستی شدن در درزه های مجاور خیلی کند شده و در نتیجه غار زکریا به صورت یک غار تک گذرگاهی (Single Passage) تشکیل شده است.

با پایین رفتن سطح اساس فرسایش در دره و فرسایش لایه های رازک فوقانی به مرور زمان، توسعه غار زکریا متوقف شده و به یک غار خشک (Relict) تبدیل شده است. همانند تمامی غارهای تک گذرگاهی غار زکریا نیز شکل اولیه غارهای تکامل یافته را  دارد که با افت سطح اساس فرسایش امکان تکامل و تشکیل غارهای شاخه ای را نداشته است.

◊◊◊◊◊◊◊

نتيجه گيرى :

 غار  زکریا در دامنه شمالی تاقدیس تودج و موازی محور آن و در کنتاکت لایه ضخیم آهکی و لایه آهک مارنی زیرین توسعه یافته است. اين غار از سه گذرگاه اصلی ، 4 گذرگاه فرعی و 3 تالار تشکیل شده است. غار زکريا از نظر هیدرولوژیکی جزء غارهای خشک و از نظر منشا، جزء غارهای تکتونیکی می باشد و چون پدیده انحلال آهک عمده ترین عامل در توسعه مجاری کارستی بوده است این غار یک غار کارستی محسوب می شود.  اين غار بر اساس طبقه بندی Palmer (1991) از نوع غارهای آناستوموز تک گذرگاهی می باشد. اين غار در اثر نفوذ آبهاى جوى ايجاد شده است.

آبهای جوی با نفوذ به داخل آهک در امتداد لایه بندی و درزه ها و در جهت شیب لایه ها جریان يافته، در مسیر خود با یک درزه اصلی برخورد کرده، تغییر مسیر داده و به طرف دره مجاور حرکت نموده و از آن دره خارج شده است. گراديان هيدروليکى تعيين کننده اين مسير بوده است.به مرور زمان آبهای اطراف وارد درزه شده و با توسعه انحلال در امتداد این درزه فرآیند کارستی شدن در درزه های مجاور خیلی کند شده و در نتیجه غار زکریا به صورت یک غار تک گذرگاهی تشکیل شده است.

◊◊◊◊◊◊◊

منابع فارسى :

آقا نباتی، علی ، 1384، زمین شناسی ایران، انتشارات سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور، 586ص.

◊◊◊◊◊◊◊

 

References:

 

1-   Raeisi A. & Kowsar N., 1997, Development of Shapour Cave, Cave and Karst Science,

      Vol.24, No.1, 27-34.

  1. Ford D.C. & Williams, P.W., 1989, Karst geomorphology and Hydrology, Unwin Hyman Ltd. 601 pp.
  2. White, W. B., 1988, Geomorphology and hydrology of karst terrains. Oxford University Press. 464pp.
  3. Palmer, A.N., 1991, Origin and morphology of limestone caves, Geological Society of America Bulletin. Vol.103, 1-21.
  4. Bogli, A., 1980, Karst Hydrology and physical speleology, Springer Verlog, New York, 284 p. 

 

زمان ارائه : سه شنبه 1 اسفند 1385
نام نويسنده : عبدالرضا واعظی
 

گزارش پیمایش غار زکریا

 
سرپرست: نادر کرمی
مسوول فنی: محمدحسین رحمان ستایش
گزارش کتبی و شفاهی: شاپور امرالهی
وضعیت آنتن دهی موبایل: بجز درون غار در باقی مسیر خوب است

روز جمعه مورخ 18 فروردین سال 1391 راس ساعت 18/30 دقیقه به دوستانی پیوستیم که 45 دقیقه قبل جهت بازدید از غار زکریا استهبان  از پارک خلدبرین با یک دستگاه مینی بوس حرکت کرده بودند.

سرپرست گرامی این برنامه آقای نادر کرمی و مسئول فنی آقای محمد حسین رحمان ستایش بودند. هر چند اساتید و همنوردان با تجربه دیگر باشگاه نیز این سروران را در این برنامه یاری می نمودند.

پس از گذشت 2 ساعت به امامزاده اسماعیل واقع در منطقه میانجنگل فسا رسیدیم که توقف کوتاهی در این مکان داشتیم .بعد از استراحت کوتاهی به سمت استهبان ادامه مسیر دادیم و پس از 45 دقیقه به 5 کیلو متری شهرستان استهبان یعنی ابتدای مسیر دسترسی به غار رسیدیم .ابتدای مسیر غار در سمت جاده شیراز – استهبان روبروی کارخانه های شیر نوش و ماکارانی فجر می باشد که در مختصات جغرافیائی (N29,140130 - E53,9873484) می باشد از این نقطه باید مسیر را به سمت جنوب شرق و دامنه کوه توده ادامه داد. در ابتدای مسیر ارتفتع از سطح دریا حدود 1650 متر می باشد که با توجه به قرار گرفتن دهانه غار ارتفاع 2000 متری از سطح دریا باید چیزی حدود 350 متر را صعود کرد.

از این رو آقای کرمی در اولین محل مناسب توقف نموده و زمان 30 دقیقه را جهت صرف صبحانه اعلام نمودند. پس از صرف صبحانه 3 تن از هموندان که جهت صعود دیواره استهبان آمده بودند پس از هماهنگی های لازم از ما جدا شده و به سمت استهبان حرکت کردند ما نیز در غالب یک صف منظم به سمت غار به راه افتادیم .در این قسمت از مسیر از میان باغهای انجیر و بادام می گذرد که در این فصل سال بسیار سر سبز و خرم بودند.در مسیر گونه های متنوعی از  گیاهان کوهی و وحشی مثل سیرموک  - رشکک (شوید کوهی ) و ..... مشاهده می شد که آقایان کرمی –عباسعلی نژاد و اسعدیان اطلاعات جالبی راجع به این گیاهان در اختیار هموندان قرار دادند.

پس از حدودا 1/30 دقیقه طی مسیر به دهانه غار رسیدیم .دهانه غار در ارتفاع 2000 متری و650  به سمت غرب و در مختصات جغرافیایی (N29,117487 - E53,9752973) قرار گرفته است . دهانه بشکلی می باشد که یکنفر به صورت نیم خیز می تواند از آن عبور کند.

پس از تعویض لباس و مقداری استراحت حدود ساعت 11/30 آقای کرمی از آقای رحمان ستایش خواستند تا بچه ها را برای ورود به غار راهنمایی کنند. پس از ورود به غار و قرار دادن کوله ها در  کنار هم آقای کرمی توضیح کاملی در مورد نحوه اکتشاف غار (خود ایشان جزء تیم اکتشاف  بودند) و همچنین اصول غار پیمایی برای هموندان دادند. سپس هموندان را به ترتیب خاصی قرار دادند و به هر کدام شماره ای اختصاص دادند.همچنین اعضاء با تجربه را در ابتدا و میان و انتهای صف قرار دادند تا امکان بروز حادثه کاهش یابد.

در مورد قسمت ابتدای غار اینگونه می توان گفت که تالار است با تقریبا درازای 100 متر و پهنای بین 2 تا 10 متر و ارتفاع آن بین 1 متر تا 10 متر متغیر می باشد .این تالار دارای استالاگتیت و استالاگمیت که البته نسبت به تالارهای بعدی مقدار کمتری دارد. در انتهای تالار اول به معبر تنگی رسیدیم که برای عبور از آن حتما باید به صورت خزیده عبور کرد .بچه ها یکی یکی از معبر عبور کرده و به قسمت بعدی رفتند .هر چه مسیر جلو تر میرفت زیباتر می شد. فضای غار بسیار مرطوب بود و در بعضی نقاط حوضچه هایی  از آب نیز تشکیل شده بود در فضای انتها یی غار آقای رحمان ستایش از بچه ها خواست تا 10 نفر 10 نفر برای بازدید حرکت کنند چون در قسمت انتهای و برای دسترسی به بخش نهایی غار باید 3 تا 4 متر را به صورت خزیده حرکت کرد . از این رو تیم اول برای بازدید قسمت نهایی حرکت کرد .در قسمت نهایی متوجه وجود یک مار شدیم از همین رو آقای رحمان ستایش از بچه ها خواست تا به تالار قبل که به سالن سینما بود باز گردند پس از بازگشت و مشورت با آقای کرمی قرار شد تا بقیه بچه ها که تمایل به دیدن قسمت نهایی را دارند با مسئولیت خودشان و با هماهنگی آقای رحمان ستایش به محل بروند که تعدادی از بچه های علاقه مند برای دیدن حرکت کردند .

پس از بازگشت دوباره بر طبق شماره به سمت ورودی باز گشتیم .بازدید از غار در ساعت 13/00 به پایان رسید .پس از آن و طبق برنامه قبلی کلاس تهیه کروکی از غار توسط استاد ارجمند آقای نادر کرمی برگزار گردید و هموندان توانستند بهره خوبی از کلاس ببرند . ساعت 14/45 دقیقه کلاس به پایان رسید .

بچه ها از غار خارج شدند و پس از تعویض لباس و استراحت به سمت جاده و مینی بوس حرکت کردند مسیر به علت شیب ریزالی سرعت بچه ها را کمی کند می کرد . از اتفاقات جالب در بازگشت غار می توان به مشاهده یک خرگوش کوهی اشاره کرد .ساعت 30/15 به جاده رسیدیم و سوار شدیم و برای صرف نهار به سمت ابشار استهبان و تیم دیواره نوردی حرکت کردیم .ساعت 16 به محل رسیدیم و به بچه ها که مشغول تمرین روی دیواره بودند پیوستیم .پس از صرف نهار و استراحت در منطقه زیبای ابشار استهبان و پایان تمرین تیم دیواره نورد و گرفتن چند عکس یادگاری به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت 21/30 دقیقه به شیراز رسیدیم.

ادامه تصاویر در http://shirazjavanclub.com/Gallery.aspx