روز جمعه آخرین روز سرد دیماه رابرگزیدیم تا بار دیگر به دیدار دراک زیبا برویم. کوه دراک در جنوب غربی شیرازو در ابتدای خیابان معالی آباد واقع شده است و بلندترین کوه نزدیک به شیراز است با بلندای 2850.


دو پناهگاه دارد:غدیریه و امیریه و چشمه های آن بر اثر خشکسالی خشک شده اند.
در جمع دوستان کوهنورد خاطرات همیشه شیرین است . اما گفتن از خود را واگذاریم و به احترام دراک,از دراک بگوییم,و به احترام انگشتانی که زخم برداشتند از بیستون دراک و فرهاد آن بگوئیم.


پس از ورود به ابتدای تنگ علی عسکری ,قبل از ورود به تنگ و مسیر شناخته شده ای که به سه کاج میرسد شیبی تند از دراک واقع شده,که بر آن مسیری باز شده که شاید اندکی دیرتر اما آسانتر و روانتر تو را به بلندای دراک میرساند.


و بعلت شکسته شدن شیب مسیر و ایجاد مسیر مارپیچ و زیگزاک فشاربسیار کمتری نسبت به مسیر معمول دراک به زانوها وارد میاورد.و اینهمه مرهون اندیشه ژرف مردیست که با اراده ای به بلندای دراک و حس عمیق نوع دوستی در آبانماه سال 88آستین همت خود را بالا زد و نه تنها زخمهای حاصل از سقوط سنگهای بزرگ و غیر قابل کنترل را برجسم خود خرید, بلکه زخمهای ناشی از تخریب مسیرها ئی که میساخت را نادیده میگرفت وباتوکل به خدا وبا آرامشی که از یاد او میگرفت ,دوباره میساخت.


نه زوزه گرگ,او را از ادامه کار باز داشت ونه حضور مارها در اطراف او...نمازش را درروزهای گرم تابستان برشنهای داغ میخواند تا از خطر خزندگان در امان باشد.
صعود مسیر بیستون که بخاطر حضور نشاط برانگیز درختان در طول مسیر گاه مسیر درختکاری هم نامیده میشود زمانی بخاطر شیب تند و سقوط سنگهای بزرگ خطرناک بود اما امروز به همت او ایمن است, هم برای کوهنوردان وهم برای درختان, که دیگر خطر سقوط سنگ آنها را نیز تهدید نمیکند.

درپایان آن شیب تندی که حالا دیگر تند نیست سکوی مسطح و زیبائی ساخته شده که جای مناسبی برای اطراقی کوتاه است و روز جمعه وقتی برای صرف صبحانه در آنجا توقفی کوتاه داشتیم ,او در آنجا حضور داشت,و چنان با تواضع زیراندازی را برای دوستان ما پهن کرد که خود را میهمان یافتیم و او را میزبانی مهربان و فروتن...


برای رسیدن از بیستون به پناهگاه غدیریه و سپس به پناهگاه امیریه و سپس به قله دراک یک مسیر بعنوان مسیر اصلی پاکوب شده و مسیرهای کور حذف شده اند.
پاکوب جدید مسیر کوهنوردان را از جاده نظامی واقع در کوه دراک تفکیک میکند,و در طول مسیر راهنمائیهایی برای هدایت طبیعت دوستان و کوهنوردان جهت حرکت از مبدا تا مقصد دراک وبرعکس ارائه شده است.


از ویژگیهای مسیر دراک میتوان به ایجاد مسیرمارپیچ و زیگزاگ باهدف استفاده عموم مردم از دره کیالکی و اجرای طرح سنگ چین و طرح نهال کاری در منطقه نعل اسبی اشاره کرد.

مسیر بیستون یا مسیر موسوی, حاصل تلاش ابوالقاسم موسوی یا آنگونه که مرم او را نامیدند"فرهاد دراک" میباشد  که هدیه این کوهنورد بزرگ به جامعه کوهنوردیست,باشد که ارج نهیم او را ویادگار همیشگی اش را........


گزارش صعود دراک از مسیر بیستون


سرپرست : آقای نادر کرمی
تعداد نفرات شرکت کننده: 17نفر (5 نفر میهمان بودند)_7نفر خانمها و10 نفر آقایان
خانمها:اسلامی_حسن پور_جمالیان_ریزیان_غفوریان_ نجفی- زندی
آقایان:مهدی گلشن_هاشم گلشن_علیرضا نوری بد
حمیدرضا نوری بد_غفوریان_خسروی_طرفدار_تهرانی _موسوی- سپاسیان
مکان قرار:کوچه احسان
ساعت قرار:6صبح جمعه 30 دیماه 90
ساعت حرکت:6:30
8:30تا 9:30صبحانه بر سکوی بیستون
10:30 به ارتفاعات پشت غدیریه  رسیدیم 8 نفر از دوستان برگشتند
11:30تا 1:00 صرف نهارباتفاق 4 نفر از دوستان که به ما پیوستند در پناهگاه امیریه(این پناهگاه در سال 77توسط آقای محمد علی کریمی بیاد پسرش امیر کریمی احداث شد وشخصی بنام وارث ازین مکان مراقبت میکند.)
1 تا 5 : برگشت
شرایط  خاص:وزش باد بسیار شدید
نگارنده گزارش: لیلا نجفی