باشگاه كوهنوردي و اسكي شيراز جوان

كارگروه فني

 

عنوان :‌گزارش گشايش مسير خورشيد

گزارش دهنده:‌محمودرضا همتايي

تاريخ ارائه گزارش :‌24/7/90

 

در ادامه ي آموزش هايي كه استاد محترم جناب آقاي نادر كرمي در اواخر سال 88  و اوايل سال 89 بر موضوع رول كوبي داشتند از نفرات حاضر در اين كلاس خواسته شد كه مسيري را به جهت تمرين بر اين موضوع مهم و همچنين آموزش هايي بر گشايش مسير باز نمايند.

در ابتدا تصميم براين بود كه مسيري در كنار مسير كتيبه ي دراك گشوده شود كه با توجه به فاصله نسبتا قابل توجه از شيراز و نبود ا مكاناتي همچون دريل و نياز به حمل و نقل تجهيزات زياد تا پاي مسير و رول كوبي به صورت دستي و همچنین کمبود مسیرهای مصنوعی در نزدیکی شیراز تصميم بر آن شد كه محل ديگري براي گشايش مسير انتخاب گردد.

مسير خورشيد در ابتدا قرار بود كه به صورت مصنوعي و با ابزار گزاري صعود شود اما به دليل همزماني با اين موضوع قرار شد كه به صورت مصنوعي رول كوبي شده كه جنبه ي تمرين و آموزش نيز داشته باشد ، از همين رو اين مسير به طور قطعي انتخاب گرديد.

اولين برنامه ي رول كوبي بر روي مسير خورشيد با حضور جناب آقاي كرمي به عنوان سرپرست و مربي در اوايل سال 89 برگزار گرديد كه رول خود حمايت و سه رول اول اين مسير در طي این برنامه كوبيده شد .

در ادامه برنامه هايي در قالب برنامه هاي نيم روزه و يك روزه به سرپرستي اينجانب ‌( محمودرضا همتايي) در فواصل زماني مختلف برگزار گرديد كه در هر بخش قسمتي از اين مسير به تدريج كامل مي شد .

برگزاري برنامه ي صعود به گرده ي آلمانها، برگزاري برنامه هاي آموزشي ديگر در اين حين، نبود نفرات مورد نياز براي اجراي اين برنامه و كمبود امكانات موجب شد كه تكميل اين مسير به طور تقريبي زماني نه ماه به طول انجامد كه البته اين تاخير منجر به اضافه شدن يك قسمت طبيعي نيز به اين مسير گرديد كه در ادامه توضيح داده خواهد شد .

مسير خورشيد واقع در استان فارس،‌شهرستان شيراز، بلوار نيايش، روستاي پشت مله، پارک سنگنوردی دره غولكي مي باشد.پس از ورود به پارک سنگنوردی دره غولکی از کنار کلاهک های وسیع و زیبای سمت چپ دره عبور می کنیم و پس از پیمودن حدود 80 متر به نردبان های کوبیده شده در سنگ ها در سمت چپ دره خواهیم رسید که بخش طبیعی مسیر خورشید دقیقا در کنار همین نردبان ها قابل مشاهده است؛ بخش مصنوعی نیز در ادامه بخش طبیعی قرار دارد.

 براي دسترسي به اين مسير به راحتي مي توان بخش بسيار قابل توجهي از مسير( ورودي پارک سنگنوردیدره غولكي)  را با ماشين سواري طي نمود و پس از يك كوهپيمايي بسيار سبك در حد پنج تا هشت دقيقه به ابتداي اين مسير زيبا رسيد.

مختصات جغرافيايي ابتداي اين مسير در زير ارائه شده است .

05.4”  N290 40’

09.0” E0520 30’

ارتفاع از سطح دريا: 1716متر

 اين مسير از دو بخش طبيعي و مصنوعي تشكيل شده. بخش مصنوعي اين مسير در ابتدا از پايين مورد رول كوبي قرار گرفت كه پس از كوبيدن حدود 8 رول با مشكل برخورد با لانه ي زنبور مواجه شديم. اين زنبورها از نوع زنبور عسل نبوده، بلكه از زنبور عسل و بقاياي جانوران تغذيه مي كردند و بسيار آلوده بودند كه در هنگام رول كوبي به ما حمله ور شدند.

پس از آن تصميم گرفته شد كه مابقي مسير از بالا رول كوبي شود و با هماهنگي با محيط زيست اين لانه تخريب گردد . در همين حين دريل نيز تعمير شده و آماده ي كار گرديد.

بنابراين پس از نصب كارگاه انتهايي مسير خورشيد، رول كوبي مسير از بالا شروع شد و كلاهك كوچك و زيبايي كه در يك سوم انتهايي اين مسير وجود دارد نيز رول كوبي شد تا دسترسي كاملي به لانه ي زنبورها ايجاد گردد.

با توجه به اينكه ميان آخرين برنامه ي اجرا شده تا زمان از بين بردن لانه زنبورها فاصله ي قابل توجهي وجود داشت هنگامي كه اقدام به از بين بردن لانه نموديم مشاهده كرديم كه زنبورها از اين لانه رفته اند بنابراين تنها به مصدود كردن لانه اكتفا نموده و رول كوبي مسير را به اتمام رسانديم.

در قسمت مصنوعي مسير از 28 رول اسپيد و 6 رول هيلتي شماره 10 استفاده شده است كه 4 عدد از رول هاي اسپيد استفاده شده در مسير شماره ي 10 بوده و مابقي شماره ي 8 مي باشد. كارگاه نصب شده در انتهاي مسير از نوع تك زنجير بوده كه سبك جديدي از كارگاه ها در سنگ نوردي است كه براي اولين بار در پارسك سنگنوردي دره غولكي نصب شده است .

اين نوع كارگاه ها با شكل منحصر به فرد خودشان بهترين زاويه براي كارگاهها (20 درجه) را فراهم مي نمايند. در تصور شماره ي MK-09    و  MK-10  اين كارگاه را مشاهده مي نمايد.

با دقت در اين دو تصوير يك تك رول در بالاي كارگاه مشاهده مي شود كه با استفاده از اين تك رول نفرات صعود كننده مي توانند مسير را كاملا به انتها رسانده و بر روي سكوي بالا بروند (‌لبه ي سمت  چپ دره). بر روي اين سكو( لبه ي دره) نيز يك تك رول جهت خود حمايت كوبيده شده كه در تصاوير قابل مشاهده نمي باشد. مضاف بر اينكه در بالاي اين مسير ( روي سكو) حفره هاي زيادي جهت احداث كارگاههاي طبيعي وجود دارد .

همچنين در تصاوير MK-07 وMK-08   كلاهك كوچك و زيباي اين مسير را مشاهد مي نمايد كه با سه رول در زير و يك رول در لبه به راحتي قابل عبور مي باشد. ( مناسب جهت تمرين هاي عبور از كلاهك).

در تصاوير MK-05  وMK-06   قسمت مصنوعي مسير خورشيد را در يك نماي به طور كامل مشاهده مي نماييد.

در تصويرMK-06  محل دقيق رول ها و مسير با خط آبي و نقاط آبي مشخص شده است . همچنين محل تك رول خود حمايت براي حمايت چي در ابتداي مسير با فلش سفيد مشخص شده و محل كارگاه انتهايي با علامت كارگاه و تك رل براي صعود تا روي سكو با نقطه ي قرمز رنگ مشخص شده است .

لازم به ذكر است كه قسمت ابتدايي اين مسير ( قسمت ابتدايي بخش مصنوعي) به صورت رسوبي با لايه هاي نازك مي باشد كه معمولا ايمني رول ها را دچار مشكل مي كند؛ از همين رو رول كوبي اين بخش با دقتي دو چندان و با صرف وقت زياد جهت پاكسازي كامل رسوب هاي لايه اي درمحل هاي رول كوبي صورت گرفته است تا ايمني رول ها تضمين گردد.

فاصله ي تقريبي رول ها در بخش مصنوعي چيزي در حدود 60 تا 80 سانتي متري متغيير است كه صعود اين مسير را آسان و لذت بخش مي نمايد.

در زير مسير مصنوعي بخش طبيعي مسير خورشيد قرار دار . درباره ي اين بخش مي توان گفت كه براي دسترسي به بخش مصنوعي مسير خورشيد همواره از نردبان هاي كوبيده شده در سنگ كه در زير اين مسير قرار داشت استفاده مي شد كه به هيچ وجه ايمني لازم را جهت صعود نفرات به ارتفاع بالاي 5/2 متر را فراهم نمي نمود، بنابراين تصميم بر آن شد كه در كنار اين نردبان ها مسيري طبيعي رول كوبي گردد كه صعود نفرات را ايمن و همچنين سبك كاري آن را به شكل كار مرحله اي (کرده ای) و تبدیل از طبیعی به مصنوعی نزديك نمايد.

در حقيقت محل شروع مسير خورشيد همان قسمت طبيعي اين مسيراست كه به اين منظور بايستي پس از ورود به پارک سنگنوردی دره غولكي و گذر از كنار كلاهك هاي وسيع سمت چپ  مسافتي 80 متري را طي نمود تا به زير اين مسير طبيعي و در حقيقت ابتداي مسير خورشيد رسيد .

در طول اين مسير از 5 رول هيلتي شماره 10 با فاصله تقريبي 3/1 تا 5/1 متر استفاده شده است. در زير اين مسير (روي زمين) تخته سنگي ريشه دار قرار دارد كه در آن سوراخي به قطر 12 ميليمتر ايجاد شده تا حمايتچي بتواند با عبور طناب انفرادي يا اسلينگ براي خود، خودحمايتي ايجاد نمايد.در تصويرMK-01  تخته سنگ زير مسير طبيعي با حفره اي ايجاد شده در آن را مشاهده مي نماييد .

 در انتهاي بخش طبيعي كارگاهي دقيقا مشابه با كارگاه انتهايي بخش مصنوعي ايجاد شده كه آن را در تصوير MK-04  مشاهد مي نماييد.

لازم به ذكر است كه در هر دو كارگاه (‌بخش طبيعي و مصنوعي) از رول هاي هيلتي با طول 10 سانتي متر و قطر 10 ميليمتر استفاده شده است.

حدفاصل ميان بخش طبيعي و مصنوعي مسير خورشيد يك سكوي نسبتا وسيع با شيب رو به پايين قراردارد كه محل استقرار خوبي را ايجاد نموده. همچنين بر روي اين سكو دو تخته سنگ بسيار بزرگ قرار دارد كه نشانه ي خوبي جهت آدرس دهي اين مسير زيبا مي باشد.

مختصات جغرافيايي ابتداي بخش مصنوعي نيز در زير ارائه شده است. (‌سكوي اول ميان بخش طبيعي و مصنوعي )

04.7” N290 40’

E0520  30’  08.6”

لازم به ذكر است كه يك مسير طبيعي ديگر در زير تخته سنگ لبه ي پرتگاه وجود دارد كه كارگاه آن بر روي همان تخته سنگ ايجاد شده كه مي تواند به عنوان يكي ديگر از راههاي دسترسي به بخش مصنوعي مسير خورشيد به حساب بيايد اما در استفاده از رول ها و به خصوص كارگاه اين مسير بايستي دقت كافي را نمود چرا كه رول هاي كارگاه نيمه راحت اين مسير دچار زنگ زدگي شده اند.

در تصاوير MK-02  و MK-03   بخش طبيعي مسير خورشيد را مشاهده مي كنيد كه در تصوير MK-03 محل دقيق رول ها با نقاط آبي رنگ و مسير صعود با خطوط آبي مشخص شده است.

محل كارگاه بخش طبيعي نيز در تصويرMK-03  با علامت كارگاه مشخص شده است .

نام گذاري اين مسير زيبا به نام خورشيد دو دليل داشت. دليل اصلي و اوليه ي آن به هدف زنده نگه داشتن یاد همنورد عزيزمان رضا خورشيدي بود كه در حقيقت اين مسير به روح پاك اين همنورد عزيز و خانواده محترمشان تقديم  گرديد و دليل دوم كه بعدا متوجه آن شديم اين است كه در هنگام صبح و در اولين لحظات طلوع خورشيد اولين شعاع هاي زرين و جانبخش خورشيد بر روي كارگاه انتهايي اين مسير مي تابد كه وجه تسامح خوبي را با توجه به نام مسير ايجاد نموده است.

لازم به ذكراست كه اين مسير را مي توان به صورت كرده اي(مرحله اي) و يا به هر شكل ديگري صعود نمود و با اين توضيح كه با توجه به ارتفاع مسير و موقعيت و نوع كارگاه هاي اين مسير مي توان آن را به طول كامل تا انتها و بر روي سكوي لبه ي دره صعود نمود و يا با دولا نمودن يك حلقه طناب 50 متري هر بخش از مسير را جداگانه فرود آمد.

اميدوارم تمامي علاقه مندان به سنگ نوردي طبيعي و مصنوعي فرصت صعود بر روي اين مسير زيبا را پيدا نموده و پس از صعود ما را از نظرات ارزشمند خود مطلع نمايند، با ذكر اين توضيح كه در گشايش اين مسير تمام نكات كلاسيك با دقت و حوصله ي بسيار رعايت شده و اين مسير را به مسيري زيبا و مناسب براي آموزش و تمرين صعود مصنوعي بدل نموده است  .

مسوولين اين برنامه :‌

  • مربي: نادر كرمي
  • سرپرست سري برنامه هاي گشايش: ‌محمودرضا همتايي
  • مسوولين فني: شهنام سازگار و فريدون خسروي
  • امدادگر: فريدون خسروي
  • عكاس گزارش:‌احسان پور طباطبايي
  • ادیت و آماده سازي عكس ها:‌محمودرضا همتايي
  • گزارش گتبي:‌محمودرضا همتايي
  • گزارشات شفاهي:‌محمودرضا همتايي، شهنام سازگار و فريدون خسروي
  • شركت كنندگان در برنامه ها:‌

محمودرضا همتايي–شهنام سازگار–فريدون خسروي–علي رضا منتصري–پگاه جماليان

نظرات، انتقادات و پيشنهادات خود در رابطه با اين مسير و تجارب خود از صعود بر روي آن را از طرق راه های ارتباطی زير با ما در ميان بگذاريد .

www.shirazjavanclub.com

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید