گزارش کوهپیمایی و صعود به کوه سرخ فیروز آباد

مسئول امداد رسانی : خانم طاهره شیبانی فرد

عکاس گروه : آقای احسان جعفری

زمان حرکت : 5:45 از شیراز

اعضای گروه : آقایان حسن اسماعیلی ، عباس ابراهیمی ، محمد حسین رحمان ستایش ، عباس قائدی ، آرش محمدی ، احسان جعفری ، رضا خوش اندام ، مهدی شریفی ، شاپور امرالهی ، میثم علی ویسی ، حسین حسینی ، رضا شریفی

خانم ها : سارا شهرکی ، فاطمه رحیمی ، اعظم اسلامی ، لیلا نجفی ، طاهره شیبانی فرد

پس از حرکت به طرف فیروز آباد و طی مسافتی درساعت 7:55 به روستای باوریان که ابتدای حرکتمان به حساب می آمد رسیدیم . ابتدای راه که از مینی بوس پیاده شدیم در سمت راستمان دو مخزن بزرگ که ظاهرا جایگاه نفت بود دیده شد . در جلوترمان با جاده ای برخورد کردیم و به تشخیص سرپرست همان را ادامه دادیم پس از کمی پیاده روی در محلی ایستاده و به تمرینات کششی پرداختیم . بعد با جی پی اس که یکی از اعضا به همراه داشت ارتفاع را اندازه گرفتیم . 1580 متر را در کف رودخانه به ما نشان میداد . پس از ادامه راه در ساعت 9:24 به جایی رسیدیم که جهت صرف صبحانه مناسب بود چون درختان سایه ی دلچسبی ایجاد کرده بودند . پس از نیم ساعت استراحت مجددا به راه خود ادامه دادیم که با نزدیک شدن به دامنه ی کوه کم کمک طبیعت سرسبزی خود را به گروه نشان میداد .

از پوشش گیاهی منطقه می توان به درختان انجیر ، بنه و تعدادی بلوط که در اطراف مشاهده میشد اشاره کرد . پس طی مسافتی طولانی در شیب نسبتا تند در گرده کوه به گردنه رسیدیم که از آنجا قله پیدا بود . راه را ادامه دادیم و به طرف پای کوهی که گروه را به طرف قله هدایت هدایت میکرد رفتیم . در آنجا چشمه ای بود که ظاهرا آب قابل شربی نداشت اما از سایه درختان خوبی برخوردار بود .در آنجا با در نظر گرفتن زمان کم و تاریک شدن هوا آقای رحمان ستایش با مشورت با اعضا ، گروه را به دو دسته تقسیم کردند که 10 نفر پایین به استراحت پرداخته و 7 نفر دیگر در ساعت 12:29 به سرپرستی آقای رحمان ستایش جهت صعود به قله راهی شدند که در ساعت 13:37 به نزدیکی قله رسیدند . ارتفاع در آنجا 2575 متر بود که با در نظر گرفتن وقت ترجیحا مسیر بازگشت را در پیش گرفتند .

گروهی که پایین در حال استراحت بودند با برنامه ی از قبل تعیین شده در ساعت 14:00 راه روستا را در پیش گرفتند و اما افرادی که از سمت قله در حال بازگشت بودند در ساعت 14:36 کنار جایی که به قول خودمان از هر حیث دنج بود به گروه دیگر ملحق شده و شروع به خوردن ناهار کردیم . پس از صرف ناهار در ساعت 15:07 به طرف روستا به راه افتادیم . در راه با یکی از بومیان در مورد اینکه چه حیواناتی در این اطراف زندگی می کنند صحبت کردیم که به گراز ، خرگوش ، روباه و گرگ اشاره کرد. در همین حین ظاهر روستا پدیدار شد

.ساعت 17:00 به روستا و کنار جوی آبی رسیدیم . آقای حیدری راننده سرویس هم حضور داشتند . پس از سوار شدن به طرف شیراز حرکت کردیم . در ساعت 18:23 توقفی جهت خوردن بستنی در بید زرد داشتیم . در پایان در ساعت 19:00 از پلیس راه رد شده و به طرف خانه هایمان به راه افتادیم .