نامشان زمزمه شب مستان باد

تا نگویند که از یاد ، فراموشانند

 

www.shirazjavanclub.com

جمعه 6 آبان ماه 1390 کوه چنار مهارلو چهره متفاوتی با روزهای قبل دارد ، محل چشمه به گونه ایست که همنوردان زیادی را به خود می بیند ولی صحبت از تاریخ است ، تاریخ 29 ساله روز کوهنورد . سروصدا به اوج خود رسیده و همه باصدای بلند خوش و بش می کنند و همدیگر را در آغوش می کشند ، کسی آرام و قرار ندارد گویا همه به دنبال گمشده های خود می گردند و تا نیابند آرام نمی گیرند ووقتی کسی را سراغ می گیرند و در جمع نمی بینند با ابراز تاسف از عدم حضورش ، فریاد بر می آورند . حالا صحبت از جور زمانه و دوری و سپیدی موی و شکسته شدن چهره ها است .

زمان به تندی سپری شده و تلاشها به نتیجه رسیده ، همه کنجکاو و به نظاره ایستاده اند و آنچه دیده می شود تلاش جمعی دل سوخته است که دلشان با یادیاران رفته می تپد .

27 فقید زنده یاد در 29 سالگی روز کوهنورد که در سال 1363 شکفت و اینک در امتداد راه پر فروغشان و چراغی که آنان به راهمان روشن کرده اند گامها را به پیش می بریم و استمرار آن یادیارانی که در جمع مان حضور ندارند ، مرور دل نشین روزگارانی است که گرمی بخش جمع ما بودند و بسیاری از مرزها و باورها را در نوردیدند .

مسوولین برگزاری در پشت چهره به ظاهر آرامشان نگرانی خاصی دیده می شود ، آرام و قرار ندارند ، دایم در آمد و رفت هستند تا این برنامه هرچه بهتر اجرا شود .

مجریان برنامه را آغاز می کنند ... و توای یار عزیز که در این رونق مستانه عشق به سراپرده دل میهمانی ، با سلامی که پر از عطر گل است خیر مقدم بادت . همنوردم روزت مبارک یاران رفته روزتان مبارک

اندوهی از جدایی بر دل نشسته و شما رفته اید و کاسه داغ محبت و یادتان تشنه روح خسته مان است . آی شما که تلاش در قله های بلند را به سکون و آرامش دره ها نفروختید و این راه را برما گشودید ، که نمانیم و با عشق به زندگی زنده بمانیم ، تا برویم و به ما آموختید که ماندن در ماندن است و رفتن توانستن .

کاش می شد لحظه ها را ساده کرد ، اشک را پیمانه کرد ، کاش می شد با نگاه بی نگاه ، در صدای بی صدا ، در کنار بی کنار ، لحظه را اندازه کرد ، کاش می شد دیگر از هجران نگفت . این بود لحظه ، گوش دل سپردن به شعر غوغای کوه با یادیاران ، در اینجا دوستدارانشان چون قلبهای پاکشان برای ادای احترام آمده‌اند هرچه می‌شنویم صحبت از بزرگواری انسانهای والایی است که تا زنده بودند کمتر از آنها شنیده بودیم و تمام اینها بر عظمت روح و شخصیت برجسته آنهاخواهد افزود.

در خلال برنامه اساتید و پیشکسوتان اصغر حقیقی نیک و سعید شاهینی با بیان مطالبی بر برگزاری همه ساله و پرشکوه روز کوهنورد توسط خود کوهنوردان تاکید داشتند .

هرچه بود یکدلی بود و تکاپوی عشق و صفا . همه یک تن بودند و با یک هدف گردهم آمده اند تا به بهانه روز کوهنورد گرامی بدارندیادیاران و عزیزان پرکشیده تا اوج ، و کوهی که سالها برافراشته مانده و چه یاران که آمده و رفته اند .

در پایان بیانیه روز کوهنورد قرائت شد و به تایید و امضا حاضران رسید که متن آن به شرح ذیل است :

بیانیه روز کوهنورد سال 1390 کوه چنار مهارلو جمعه 6/8/1390

روز کوهنورد به عنوان تجمع و همدلی کوهنوردان که می تواند جامعه کوهنوردی را هر ساله به سمت ارزش های والای انسانی و پاسداری از ارکان فرهنگ اصیل کوهنوردی سوق دهد .از ویژگی های این همایش جلوگیری از انحرافات اساسی و پایمال نشدن ارزش هایی است که سینه به سینه و نسل به نسل توسط پیشکسوتان جامعه کوهنوردی به کوهنوردان نسل حاضر منتقل گردیده است. لذا این بیانیه به عنوان خواسته های به حق کوهنوردان فارس طرح و امید است مورد اجابت واقع گردد .

1- بزرگداشت تلاشهای ارزنده و آرمانی شهدای کوهستان و پیشگامان کوهنوردی فارس و نیز گرامیداشت یاد و خاطره آنها .

2- بررسی رشد کمی وکیفی ورزش کوهنوردی استان ( گروهها و هیات ها ) و مقایسه آن با شاخص های استاندارد کوهنوردی و انتخاب گروهها و هیات های برتر . ( مرور و بررسی فعالیتهای ارزنده گروههای کوهنوردی استان بالاخص گروههایی که در راستای آرمانهای انسانی ورزش کوهنوردی و نیز اجرای بهترین برنامه های کوهنوردی نقش موثری داشته اند به منظور ایجاد انگیزه و رقابت سالم )

3- تجلیل و قدردانی از پیشکسوتان مجرب ورزش کوهنوردی و کلیه کسانی که در راه گسترش و اعتلای ورزش کوهنوردی و ایجاد هنجارهای اجتماعی و ارزشهای اخلاقی این ورزش تلاش نموده اند.

4- ترویج فرهنگ اصیل کوهنوردی با تکیه بر آرمانهای انسانی آن به منظور حفظ ارزشهای انسانی ورزش کوهنوردی در جامعه و آشنایی عموم با اصول اولیه این ورزش

5- انتخاب و قدردانی از کوهنورد نمونه سال از بین پیشکسوتان و جوانان بر اساس شاخص های اخلاق، فرهنگ و منش اصیل کوهنوردی با در نظر گرفتن فعالیتهای ارزنده آنان در طول برنامه های کوهنوردی یک سال گذشته.

6- مهیا نمودن بستر فرهنگی و اخلاقی لازم و ایجاد همدلی و اتحاد کوهنوردان و تبادل اطلاعات گروه های کوهنوردی به دور از رقابتهای کاذب به منظور وحدت رویه و رشد جمعی کوهنوردی و ارتقای فکری آنان

7- برگزاری همایش های کوهنوردی و دستیابی عزیزان کوهنورد به تفاهم بیشتر و رسیدن به نقاط مشترک سازنده با تکیه بر خرد جمعی به منظور حفاظت و صیانت از آرمانهای انسانی ورزش کوهنوردی و نیز فراهم نمودن زمینه فعالیت های مشارکت مدار اجتماعی و ورزشی وتعامل دردستیابی به اهداف مشترک کوهنوردی اصولی و تبادل نظر و آگاهی از آخرین اطلاعات مربوط به برنامه های کوهنوردی کشوری و برون مرزی به منظور ایجاد زمینه های حضور بیشتر کوهنوردان فارس در برنامه های کشوری و برون مرزی.

8- ترویج فرهنگ صلح و دوستی با طبیعت در طریق ایجاد انگیزه بیشتر به منظور احترام به طبیعت و تلاش برای حفظ منابع و تنوع زیستی و به طور کلی حفاظت از مکان مقدس کوهها.

9- ایجاد زمینه مناسب جهت ارائه فعالیت های هنری، فرهنگی و تحقیقاتی و پژوهشی وتوسعه پایدار کوهستان در قالب برگزاری نمایشگاه های عکس، نقاشی، شعر، مقاله و سایر موارد فرهنگی و هنری و انتخاب برترینهای تحقیقات ی و پژوهشی کاربردی در قالب عناوین مبتلابه کوهنوردی روز

10- ایجاد دبیرخانه دائم روز کوهنورد و برگزاری این روز توسط جامعه کوهنوردی فارس در قالب ngo

11- پیگیری امورمربوط به ملی شدن روز کوهنورد

11- جامعه کوهنوردی به عنوان بازوی توانمند هیات کوهنوردی فارس در ترویج فرهنگ اصیل کوهنوردی و برگزاری روز کوهنورد ودر جهت تقویت مدیریت و ارکان هیات از هیچ مشارکتی فروگزار نخواهد بود.

12-آموزش اصولی کوهنوردی بابرگزاری کلاس های تخصصی علمی و عملی در جهت رشد و ارتقای کوهنوردی فارس

بدیهی است که گروه های کوهنوردی نیز بایستی با در نظر گرفتن اصول اخلاقی و منش کوهنوردی، حضوری در خور شأن جامعه کوهنوردی داشته باشند.

درپایان برنامه ازپیش کسوتان ، مربیان ، گروههای کوهنوردی ، شرکت های کوهنوردی و همنوردان عزیز ی که در این برنامه حضوری گرم داشتند تقدیر و تشکر به عمل آمد:

شرکت کنندگان در این همایش با شکوه عبارت بودن از :

گروه کوهنوردی یاران مهر / باشگاه فرهنگی ورزشی شیراز جوان / کوهنوردان سروستان / فروشگاه لوازم کوهنوردی حق نگهدار / گروه کوهنوردی چکاد شیراز /گروه کوهنوردی آریو برزن/گروه کوهنوردی عقاب شیراز/گروه کوهنوردی فرهنگ سرای طاووسیه/گروه کوهنوردی بامداد/گروه کوهنوردی مخابرات استان فارس/گروه کوهنوردی فرهنگ/گروه کوهنوردی عقاب نیروی هوایی شیراز/گروه کوهنوردی مهتاب/ انجمن کوهنوردی دانشگاه شیراز/ گروه کوهنوردی دانشگاه آزاد/ گروه کوهنوردی شاهین شیراز/گروه کوهنوردی برق شیراز/ گروه کوهنوردی عالم بین داراب/گروه کوهنوردی آزاد شیراز/... و تعداد زیادی از دوستداران کوهنوردی فارس به همراه خانوادهای محترمشان.