روستای تنگ کتویه در قسمت مشرق شهرستان داراب واقع شده است. در ارتفاعات این روستا چشمه سار زیبای کتو با پوشش های گیاهی (انجیر،توت،انار،بید،بنه،کل خنگ،پسته کوهی،چنار،بادام،گردو،انگور و بوته های گل محمدی) در خور منطقه وجود دارد که مکانی تفریحی جهت اهالی روستا و مردم شهرستان داراب ایجاد شده است وتقریباً هر روزه تعدادی از کوهنوردان و خانواده ها به چشمه آمده و در سایه آن ها به استراحت و صرف صبحانه مشغولند.

از آب این چشمه سار جهت آشامیدن و آبیاری مزارع کشاورزی استفاده می شود.

ولی امروز دیگر از جوی سیمانی ده و جریان آب در آن خبری نیست و سیاهی لوله های پلی اتیلن که آب و صفای آن را زندانی کرده اند، جایگزین شده است. چند سال قبل جهت تامین آب شرب روستای تنگ کتو ،آب این چشمه توسط لوله پلی اتیلن به روستا انتقال یافته است .

چنانچه مسیر رودخانه فصلی را دنبال کنیم بعد از تقریبا 30دقیقه به چشمه می رسیم.

در ابتدای مسیر و در محل گلی تنگی (گلوی تنگه ) که بایستیم (محلی که حدود 200 سال قبل پوشیده ازانبوه درخت و نیزار بوده و جریان طبیعی آب امکان رفت و آمد را از ایشان سلب می نموده است) میبینیم که کوه های طرفین سایه ای را بر تنگه حاکم کرده اند. کوه سمت راست خاکستری رنگ است و کوه سمت چپ قهوه ای رنگ .

قبلا در مسیر ۱۵ آسیاب آبی در حرکت بوده که باغات پایین‌دست خود را سرسبز و خرم می‌ساخته است.

در سمت چپ تنگه آسیاب نسبتاً دایری وجود دارد که به آسیاب گلی تنگی شهرت دارد، جوی آب ورودی به آسیاب و سنگ آسیاب هنوز باقی است . اما آب از سمت راست تنگه به پائین سرازیر می شود.

دیگر آسیاب های باقیمانده در مسیر شامل آسیاب سنگ اشکن ،آسیاب باغی،آسیاب جعفر ابولی،آسیاب حاج باقری وآسیاب کپری می باشند.

پرندگان تنگ شامل کبک و تیهو می باشند.

دیگر چشمه های منطقه شامل:معدن گاه،باغ بهرام و چنر برف دان می باشند.دور چنار برف دان 11نفر به صورت دست باز می توانستند بایستند ولی امروز فقط پیکر سوخته شده ای از آن باقی مانده که دور آنرا حصار کشیده اند.

تنگ کتویه محل تمرین سنگ نوردان داراب بوده و 33 مسیر در آن گشایش یافته است.بیشتر این مسیر ها طبیعی بوده و بلند ترین آن مسیر بیماران کلیوی به طول 170 متر می باشد که در انتهای مسیر به ابزار گذاری احتیاج بوده و 2 رکاب هم در مسیر کار گذاشته شده است.از دیگر مسیر ها می توان به مسیر دارابی(مصنوعی)،مسیر پیشکسوت حمید جزایریان(مصنوعی) و مسیر باران اشاره نمود.

قبل از ورود به تنگ و سمت چپ هم دیواره های زیبایی وجود دارند که می توان مسیر های زیبا و جالبی را در آن گشایش نمود.

گزارش برنامه:

تاریخ اجرا:1390.07.02

در تاریخ 1390.07.01 ، بعد از پایان برنامه فرود از آبشار های تنگ رغز، 3نفر از دوستان از ما جدا و راهی شیراز شدند و بقیه ما راهی تنگ کتویه شدیم.ساعت 20:00 و قبل از تنگه بر روی مخزن بتونی آبی که در سمت چپ جاده خاکی قرا داشت مستقر شده و چادر ها را بر روی آن برافراشتیم و پس از صرف شام محیای خواب شدیم تا خستگی برنامه تنگ رغز را از تن به در کرده و محیای برنامه فردا شویم.

7:00بیدار شدیم و بعد از جمع کردن چادر ها و وسایل به ابتدای تنگ رفتیم. کوه پیمایان بسیاری به تنگه آمده بودند و به سوی چشمه کتو می رفتند.

پس از صرف صبحانه ،آماده شروع برنامه شدیم.در ابتدا آقای همتایی توضیحاتی در مورد کویئک فیکس و نحوه کار با آن دادند و پس از پایان آموزش مشغول صعود مصنوعی با کویئک فیکس بر روی یک مسیر در سمت چپ تنگ شدیم.

در یک قسمت از مسیر فاصله رول ها زیاد بود و برای رسیدن به رول بعدی از هوک استفاده شد.2 رول انتهای مسیر هم فاصله زیادی از هم داشتند و برای رسیدن به کارگاه ،این قسمت به صورت طبیعی صعود گردید.

همه بر روی این مسیر به صورت مصنوعی صعود و تمرین نمودند و نفر آخر هم به صورت طبیعی کل مسیر را صعود کرد.

از ساعت 9:30 تا 15:00 قسمت چپ تنگه سایه نداشت و بیشتر دوستان مسیر را در زیر آفتاب گرم داراب صعود نمودند.

علاوه بر این مسیر،2مسیر دیگر هم به صورت طبیعی صعود گردید.4نفر از سنگ نوردان خوب و با محبت داراب نیز در این برنامه با ما بودند.

برنامه در ساعت 17:00به پایان رسید و پس از جمع کردن و شمارش وسایل و خداحافظی از دیگر سنگ نوردانی که در تنگه مشغول صعود و تمرین بودند،راهی ترمینال شدیم و در ساعت 18:00 به سمت شیراز حرکت نموه و در ساعت 22:00به شیراز رسیدیم.

مسوولین برنامه سنگ نوردی تنگ کتویه:

گزارش کتبی:پگاه جمالیان

گزارش شفاهی جهت ارائه در گردهمایی هفتگی:احسان پورطباطبایی

تدارکات و هماهنگی:آرمان بیات

شرکت کنندگان در برنامه:محمود رضا همتایی،فریدون خسروی،احسان پورطباطبایی،علی سامانپور؛آرمان بیات،محمود چابک،پگاه جمالیان

مسوولین برنامه فرود آبشار تنگ ریقز:

گزارش کتبی:پگاه جمالیان

گزارش شفاهی جهت ارائه در گردهمایی هفتگی:مرتضی امین رعنایی

تدارکات و هماهنگی:آرمان بیات

شرکت کنندگان در برنامه:محمود رضا همتایی،فریدون خسروی،احسان پورطباطبایی،علی سامانپور؛آرمان بیات،محمود چابک،محمد نخعی،علیرضا نخعی،مرتضی امین رعنایی،پگاه جمالیان