تنگ گمبیل قطعه ای از بهشت است که در روستای ساران بهشت مکان(بشمکان) واقع شده است.منطقه ای سر سبز و دیدنی که در ایران بی نظیر است.از خصوصیات این تنگه می توان به وجود آب های روان و سرد و درختان سر سبز میوه های انگور،گردو،انجیر،تمشک و... اشاره کرد که در فصل تابستان چشمک میزنند.

برای رفتن به تنگ گمبیل باید از شهرستان سپیدان و از مسیر روستای برشنه عبور کرد و پس از طی حدود 40 کیلومتر و پشت سر گذاشتن برم شش پیر و روستای سر سبز کهکران به روستای ساران بهشت مکان میرسید.برای رسیدن به تنگ گمبیل باید از وسط باغ های سیب و درختان سر به فلک کشیده سپیدار عبور و از کنار علف زارهای یونجه و شبدر ، پس از طی طریق حدود 20 دقیقه به تنگ گمبیل میرسید.از خصوصیات منحصر به فرد این تنگه می توان به وجود طبیعت بکر و زیبا و صدای پرندگان و همچنین نعمت های خدادادی از قبیل درختان گردو،انجیر،تمشک وحشی و زرشک اشاره کرد.

در طول این تنگه بعضی وقت ها مجبور به عبور از آّب رودخانه می شوید که در نوع خود خاطره انگیز می باشد.آّب رودخانه گمبیل، پس از طی مسیر روستاهای ساران بهشت مکان و ساران سفلی و منطقه کامفیروز به سد درود زن می ریزد.

گزارش برنامه

یکی از برنامه های این هفته در منطقه تنگ گمبیل اجرا شد.تعداد افراد شرکت کننده 13 نفر شامل 5 نفر خانم و 8 نفر از آقایان بودند که 4 نفر از همنوردان گروه ردپا هم ما را ر این برنامه همراهی نمودند.

زمان حرکت 6 صبح روز جمعه 18 /6/1390 بود و در ساعت 8 صبح به روستای بهشت مکان رسیدیم.

روستا در منطقه ای سرسبز قرار گرفته بود که بکار بردن کلمه بهشت براینام آن چندان ناروا نبود.اکثر درخت های آنجا گردو بودند و باغ های سیب هم در کنار جاده ردیف شده بودند طوری که هر رهگذری هوس می کرد دستی برده و از آن میوه ها بچیند.

حدود ساعت 8:30 حرکت را آغاز نمودیم و از کنار باغ هایی گذشتیم و در مسیر با درختان قد برافراشه ای از صنوبر روبرو شدیم که بسیار منظم صف بسته بودند.از میان آنها که گذشتیم به ابتدای تنگه رسیدیم که مسافر از راه رسیده اش که همان رود خانه ای بود که سفرش را از نقطه هدف ما آغاز کرده بود و در آن نقطه به ما سیده بود ، ما را برای رفتن تشویق می کرد و با سخاوت تمام درختان را در حاشیه اش پناه داده بود و درختان نیز به پیروی از بخشش رود خانه میوه های خود را به عابران و پرندگان ارزانی داشته بودند که شامل تمشک،گردو،انگور و نیز انجیر می شد.

گروه با آرامش خاص خود به حرکت ادامه داده و در راه با عبور از دره و گاهی نیز از جداره آن و گاهی نیز با خم شدن از زیر درختان که سایه مطبوعی داشتند ،راه می پیمودیم و در چندین نقطه مجبور شدیم از وسط آب عبور کنیم که خود بسیار خاطره انگیز بود.در مسیر با سنجاقک های رنگی بسیار زیبا نیز مواجه شدیم که تصویرهای بسیار زیبایی را ساخته بودند.

راس ساعت 9:30 در فضای بسیار زیبای غاری مشغول صرف صبحانه شدیم و مطابق همیشه جناب آقای هاشمی با برافراشتن آتشی دوستان را به چای دعوت نمودند.

پس از آن به راه خود ادامه دادیم تا در قسمتی از راه با گروه کوهنوردی روبرو شدیم که مسیر را از رنج آغاز نموده بودند و در حال بازگشت بودند .

در راه با رسیدن به محل های زیبایی که کوه نیمه سقفی را تا بالای رودخانه تشکیل می داد مشغول گرفتن عکس های خاطره انگیز شدیم و در تمام طول مسیر در جستجوی مکانی مناسب برای آب تنی بودیم که پس از یافتن مکانی به نسبت مناسب و آب تنی کردن و لذت بردن ،تعدادی از دوستان در حدود ساعت12:30 در مجاورت رودخانه و در زیر سایه درختان با برپا کردن آتشی اتراق نمودیم و افراد مشغول مهیا کردن نهار شدند و بعد از صرف نهار حدود ساعت16:00 آهنگ حرکت به صدا در آمد و راه بازگشت را در پیش گرفتیم.در طول مسیر برگشت دوستان همچنان با حسرت به مکان هایی زیبا و مناسب جهت شنا کردن اشاره و نظر داشتند که سرانجام مجددا وسوسه های آب خنک و زلال بر رفتن غالب آمد و آب تنی مجددی را شروع نمودند و پس از آن راه را ادامه دادیم در حدود ساعت 18 به روستای بهشت مکان رسیدیم و حرکت به سمت شیراز را آغاز نمودیم.