تاریخ اجرا:1390/06/18

هدف از برنامه صعود مسیر خورشید بود که همزمان با صعود مشترک کوهنوردان استان فارس ، کهکیلویه و بویراحمد ،اصفهان و بوشهر تحت عنوان گرامیداشت یادواره شهدای کوهستان حسین کبکستانی و محمد امیری و همنورد عزیز ما رضا خورشیدی به قله حوض دال مرکزی دنا، برگزار گردید.

 

مسیر خورشید توسط تیم فنی باشگاه و در طول سال های 89 و 90 ، به منظور زنده نگاه داشتن یاد مرحوم رضا خورشیدی باز شد. این مسیر در ابتدا طبیعی است و دارای 5 رول هیلتی و 1 کارگاه زنجیری می باشد.جهت خود حمایت سوراخی در سنگی کنار این مسیر ایجاد شده است. سپس به طاقچه بزرگ و وسیعی می رسیم که مسیر مصنوعی از آنجا آغاز می گردد. در سمت چپ و راست این مسیر 2 کلاهک وجود دارد. این مسیر دارای 1رول جهت خود حمایت و 32 رول است که شامل رول هایی از نوع هیلتی، اسپید 8 و 10 می باشند. ابتدای مسیر مستقیم و با کمی شیب منفی بوده و سپس احتیاج به تراورسی به سمت چپ دارد و پس از آن قسمت زیادی از مسیر مستقیم و بدون شیب است و در پایان یک کلاهک کوچک وجود دارد و پس از آن به کارگاه زنجیری می رسیم. پس از کارگاه نیز یک رول وجود دارد که از طریق آن می توان به سکوی بالای آن رفت.روی سکو هم رول دیگری جهت خود حمایت وجود دارد.

ساعت 7:30 از بلوار نیایش به سمت دره غولکی حرکت کردیم.دره بسیار شلوغ بود.گروه های مختلف جهتسنگ نوردی و نیز گروه هایی جهت گذراندن کارآموزی کوهپیمایی و سنگ نوردی در دره حضور داشتند.

به ابتدای مسیر خورشید رفتیم.در ابتدا قرار بود پایین مسیر نشسته و همان جا آموزش های تئوری در مورد سنگ نوردی مصنوعی انجام گردد ولی با توجه به شلوغی دره و نیز مشغول به کار شدن دوستانی از گروه استقلال در مسیر طبیعی خورشید ،تصمیم گرفتیم به طاقچه بالای مسیر طبیعی و ابتدای مسیر مصنوعی برویم و همان جا آموزش های تئوری آغاز شود.

مسیر طبیعی را صعود کردیم و کوله ها و ابزار را نیز بالا کشیدیم. از همان اول صبح آفتاب مسیر خورشید را در بر گرفته بود و سایه ای در روی مسیر وجود نداشت و به این موضوع اندیشیدیم که به راستی نام خورشید شایسته این مسیر می باشد. در زیر سایه صخره ای نشستیم و ابزار ها را مرتب کرده و بر روی زیر انداز چیدیم.

در ابتدای کار مقدماتی در مورد سنگ نوردی مصنوعی گفته شد( سنگ نوردی مصنوعی به معنی استفاده از ابزار های سنگ نوردی جهت تحمل وزن سنگ نورد در هنگام صعود است. این کار میتواند به سادگی کشیدن و انداختن کارابین یک اسلینگ اسپرتی باشد و یا آنقدر پیچیده باشد که طی مسیر در چندین روز و با تحمل وزن سنگ نورد روی ابزار هایی که کار گذاشته شده امکان پذیر باشد.سنگ نوردی مصنوعی انشعابی بزرگ از سنگ نوردی آزاد است و اولین صعود های لبه تیز معمولا با استفاده از مهارت های سنگ نوردی مصنوعی امکان پذیر است و خیلی از مسیر ها نیز دارای قسمت های بسیار سختی هستند و یا تخته سنگ های آنها آن چنان ضعیف است که فقط با استفاده از سنگ نوردی مصنوعی می توان از آنها گذشت. انواع سنگ نوردی مصنوعی شامل: سنگ نوردی مصنوعی کوهستانی،سنگ نوردی مصنوعی عمومی و صعود های دیواره بلند است.)

سپس توضیحاتی در مورد تجهیزات سنگ نوردی مصنوعی داده شد:

1-ابزار هایی مثل میخ، کیل و فرند

2-آچار کیل و چکش

3-کارابین: به تعداد زیادی کارابین نیاز می باشد. ترجیح به استفاده از کارابین های متقارن است که در موقع وارد آمدن وزن تغییر حالتی که کارابین های D می دهند را ندارند.

4-طناب:دینامیک با قطر10 تا 11mm و طول 60m جهت صعود و استاتیک 9mm به عنوان طناب دوم که هم در فرود استفاده می شود و هم به عنوان طناب بالا کشیدن بار بکار می رود.

5-اسلینگ های حلقه قهرمان

6-اسلینگ: جهت استفاده در برپایی کارگاه،خود حمایت و میانی ها

7-دستکش: جهت محافظت دست در هنگام فرود و حمایت

محافظ چشم: باید دارای کیفیت صنعتی بوده و خیلی خوب به دور چشم ها کیپ شود و دارای شکاف یا درزی نباشد.

8-کلاه ایمنی

9-رکاب:اسلینگ هایی به شکل نردبان که معمولا عرض آنها 25mm است و به صورت دوخته شده و یا گره زد شده استفاده می شوند. در بالای آنها اسلینگی جهت دستگیره وجود دارد.2 عدد رکاب جهت کار کردن کافی است.

10-دیسی چین:اسلینگی دوخته شده است که توسط دوخت هایی که در هر 8 تا 15cm روی آن انجام شده است،به صورت حلقه های متعدد وابسته به هم در آمده است. این وسیله با کارابین به رکاب متصل می شود و برای متصل کردن فرد به ابزار جدید کار گذاشته شده استفاده می شود.طول آن باید حداقل تا جایی که دست خود را بلند می کنید ،برسد و معمولا 2 دیسی چین حمل می شود که یکی برای رکاب راست و یکی برای رکاب چپ. جدیدا کوییک فیکس های قابل تنظیم استفاده می شوند که گزینه ای قابل رشد و عملی در مقابل دیسی چین های کلاسیک به شمار می روند.

11- قلاب فی فی: 2 فی فی به بالای رکاب وصل می شود و در ابزار کار گذاشته شده روی مسیر قلاب می شود.همچنین یک فی فی توسط کارابین به هارنس متصل می شود و با اتصال آن به دیسی چین می توان بر روی هارنس نشست و استراحت نمود.

12- اسلینگ حمل ابزار: با توجه به ابزارهای زیادی که در سنگ نوردی مصنوعی نیاز است از این اسلینگ استفاده می شود.

13-صندلی حمایت: وسیله ای راحت برای حمایت کردن

14-یومار: وسیله ای جهت صعود مکلنیکی

15- قلاب آسمانی یا اسکای هوک: وسیله ای که بر روی لبه طاقچه ها و سوراخ های کوچک قلاب می شود. قلاب های گشتاور را هم می توان بکار برد.

16- آویز های سیمی: حلقه هایی از سیم یا کابل قوی که دارای یک مهره لغزنده هستند و برای کیپ کردن حلقه سیمی بر روی پیچ ها و پرچ ها بکار می روند. از کیل ها و شفت های سیمی هم می توان استفاده نمود.

17-قرقره ها: جهت حمل بار

18- کیسه های بلر:جهت حمل لباس ،آب،کیسه خواب و سایر وسایل صعود

که از الیاف بادوام درست شده و فاقد نقاط مزاحم و دست و پا گیر هستند.

19-زانو بند: جهت محافظت از زانو

20-تاقچه های سیار(PORTALEDGE) :تخت خواب های سفری سبک فقط که با اتصال به یک نقطه، محل مناسبی را جهت خواب مهیا می کند.

21-لوله های فضولات انسانی: در صعود های دیواره بلند استفاده می شود

 

سپس من و آقای همتایی آماده صعود شدیم و در همین حین در مورد نحوه اتصال ابزار سنگ نوردی مصنوعی (نحوه اتصال رکاب،دیسی چین و قلاب فی فی)، نحوه صعود و استفاده از ابزار صحبت شد.

آقای همتایی سر طناب صعود نمودند و در حین صعود در مورد روش های استراحت و ذخیره انرژی و تراورس های کششی و پاندولی و عبور از کلاهک توضیح دادند. همچنین ایشان یک طناب دیگر را به عنوان طناب دوم با خود بردند که در طول صعود جهت حمل آب استفاده گردید.

پس از رسیدن ایشان به گارگاه زنجیری ،من صعود را آغاز کردم و با کمک و راهنمایی آقای همتایی به انتهای مسیر رسیدم.

برای فرود ، با توجه به طول مسیر احتیاجی به استفاده از طناب دوم نشد و با 2 رشته کردن همان طنابی که با آن صعود نمودیم مسیر را فرود آمدیم.

پس از آن تیم دوم(آقایان خسروی و پور طباطبایی) صعود خود را آغاز نمودند که آقای پور طباطبایی سر طناب بودند. پس از رسیدن ایشان به کارگاه زنجیری، با توجه به اینکه هوا رو به تاریک شدن می رفت، نفر دوم صعود نکرد و آقای پور طباطبایی با قرقره کردن مسیر فرود آمدند.

سپس وسایل و ابزار ها را جمع کرده و پس از شمارش آنها، دره را ترک نمودیم.

 

سرپرست برنامه: شاهرخ همتایی

افراد شرکت کننده : پگاه جمالیان، فریدون خسروی، احسان پورطباطبایی، شاهپور امرالهی، آرمان بیات