اوج کوهنوردی در خود بالا رفتن است نه از کوه بالا رفتن

از دنا گفتن از عشق گفتن است و از عشق گفتن از احساس گفتن و احساس جولانگاهی است که زبان قاصر است و از حرکت باز می ایستد.شهرستان دنا در 35 کیلومتری شمال غربی یاسوج به مرکزیت شهر سی سخت به ارتفاع 2200متر از سطح دریا قرار دارد.رشته کوه دنا که بزرگ ترین چین خوردگی رشته زاگرس است به طول تقریبی 90 کیلومتری مرز بین استان های کهکیلویه و بویر احمد،اصفهان و فارس می باشد.دنا بزرگترین مجموعه بالای 4000 متری ایران را داراست و دارای 49 قله منفک بالاتر از 4000 متر است.(اگر چه تعداد قلل غیر منفک دنا 82 عدد نیز ذکر شده ولی نمی توان هر بلندی در چهار هزار متری ها را قله نامید.)بلند ترین قله رشته کوه دنا و همچنین رشته کوه زاگرس قله قاش مستان یا بیژن 3 با ارتفاع 4450 متر می باشد.

 

حوض دال مرکزی

با ارتفاع 4350 متر معروف ترین،پرتردد ترین و پر صعود ترین قله دنا بوده و می باشد. وجه تسمیه نام این قله ،حوض آب در زیر قله سمت غرب پناهگاه چشمه پونه است،دال که در زبان محلی به عقابگفته می شود ، در آنجا می نشیند.

قبل از انقلاب با توجه به تعداد کم صعود ها و کوهنوردانی که دنا را می شناختند و نیز به جهت اینکه بیشترین صعود در منطقه دنا از سی سخت انجام می گرفت این قله را به نام دنا می شناختند.

هنوز در برخی کتب و نشریات از دنا به نام قله ای در فارس نام برده می شود(به استناد قبل از سال 49 که کهکیلویه و بویر احمد جزء استان فارس بوده است).این قله با عظمت و زیبا نزدیک ترین قله به سی سخت و پناهگاه چشمه پونه می باشد.قله حوض دال در میان 49قله بالاتر از 4000 متر مقام دهم را داراست.

 

حوض دال از مسیر سی چانی

مسیر سی چانی با درجه سختی 4 کوهپیمایی در تمام فصول غیر از زمستان مناسب صعود می باشد و بسیار راحت تر و کوتاه تر از مسیر دره بز کش است.

مسیر تنگ سی چانی از جاده اصلی جدا می شود.صعود از آنجا تا چشمه سی چانی به طور متوسط 2تا 3 ساعت زمان نیاز دارد.برای صعود به قله حوض دال از چشمه سی چانی 2 مسیر وجود دارد.یکی از راه رشته و یال سی چانی و دیگری از طریق پناهگاه چشمه پونه.در صعود های یک روزه معمولا به پناهگاه نمی روند بلکه از مسیر رشته سی چانی با صرف 2ونیم ساعت به قله دست می یابند.چون از این مسیر برای صعود به قله های سی چانی و حوض دال آب وجود ندارد مسیر برگشت را از طرف پناهگاه انتخاب می کنند.در کنار پناهگاه،به فاصله 100متری چشمه ای زیبا و دائمی با آبی بیسیار گوارا قرار دارد.

گزارش برنامه

برنامه 1.5 روزه 17و18 شهریور ماه نود

روز اول:پنج شنبه

ساعت 14 از فلکه قصرالدشت اعزام شدیم.

16:30یاسوج و 17:30سی سخت بودیم.

17:00 تا 19:00 پذیرش در اردوگاه شهید مطهری.

19:30 شرکت در مراسم افتتاحیه(شامل:خوش آمد گویی و توضیحاتی راجع به برنامه توسط مسئولین از جمله آقای جلالی و آقای سعید شاهینی،...پذیرایی و اهدا لوح تقدیر به خانواده های شهدای کوهستان)

21:00شام و استراحت.

روز دوم:جمعه

3بامداد بیدار باش و جمع آوری وسایل.

4بامداد با حدود 6 دستگاه اتوبوس، کلیه شرکت کنندگان ب ابتدای مسیر سی چانی اعزام شدند.

10:30 بر فراز قله حوض دال.

11:30 برگشت به پناهگاه چشمه پونه، ناهار و استراحت.

13:00 برگشت از پناهگاه به اردوگاه شهید مطهری(3الی 4 ساعت طول کشید)

17:00 اختتامیه برنامه

 

تعداد کل شرکت کنندگان:300 نفر (کوچکترین شرکت کننده:دختری 9 ساله و مسن ترین:آقایی 75 ساله)

شرکت کنندگان:از استان های فارس،کهکیلویه و بویر احمد,اصفهان و بوشهر

سرپرست برنامه باشگاه شیراز جوان:آقای محمد رضا چالاک

اعضای شرکت کننده در برنامه از باشگاه شیراز جوان:عزیزالله زره پوش،گشتاسب فهندژ،حسن اسماعیلی،نواب هاشمی،لیلا نجفی

گزارش از:لیلا نجفی