منطقه سردو

از غروب روز چهارشنبه هوای کلاردشت و رودبارک مه آلود بود ولی از شامگاه جمعه بارش باران نیز به زیبایی هوای مه آلود افزود ، تا صبح روز یکشنبه همچنان از دیدن خورشید محروم بودیم ولی باران زیبا و نسیم ملایم همراه آن تابستان و گرمای هوای شیراز را از یادمان برد .طبق برنامه ریزیهای انجام شده در روزهای قبل ساعت 10صبح گروه 3نفره ما از باشگاه شیراز جوان ( آقایان شهنام سازگار ، محمود چابک و رخساره پناهی ) به سرپرستی آقای شهنام سازگار به همراه آقایان جبار باقریان و محمد رسایی نژاد از گروه آریاس کلاردشت با یک دستگاه پاترول به سمت جنگل زیبای مازیچال حرکت کردیم و پس از گذر از جاده عباس آباد ساعت 13 بعد از عبور ایستگاه جنگلبانی مازیچال وارد منطقه زیبای جَل ِ چال( Jale chal) شدیم .

باران همچنان ادامه داشت و مسیر جاده در میان درختان سر به فلک کشیده و هوای مه آلود بسیار رویایی بود . در مسیر آبشارهایی زیادی وجود داشت که سمفونی زیبایی به همراه صدای پرندگان در فضا آکنده بود . در منطقه جل چال نخستین کمپ جهت شب مانی را در ساختمان نیمه ویران جنگلبانی برپا کردیم و بعد از صرف ناهار به سمت منطقه اراسه (Eraseh) شروع به حرکت کردیم و بعد از دیدن چند دهلیز و چشمه های روان و رد پای حیوانات به سمت کمپ برگشتیم و بعد ازصرف شام حدود ساعت 23 با موزیک قطرات باران بر روی سقف خوابیدیم . صبح روز دوم همچنان بارندگی و مه ادامه داشت ، بعد از صرف صبحانه و جمع کردن وسایل شخصی به جمع آوری زباله هایی که گروهی از طبیعت دوستان در اطراف چشمه و محل کمپ ما در روزهای گذشته رها کرده بودند پرداختیم و پس از پاکسازی محل به سمت منطقه اراسه ،پلیدره وسردو حرکت کردیم .در مسیر حرکت تعدادی از افراد بومی که با مجوز جنگلبانی به قطع درختان اقدام می کردند حرکت دیده می شدند .

منطقه سردو به دلیل وجود کلبه های بسیار زیبا و گاوسرا جهت شب مانی انتخاب شد . در مسیر حرکت به سمت سردو به دلیل بارندگی جاده بسیار گل آلود و لغزنده بود و ماشین به آرامی حرکت می کرد و در این فاصله از دیدن آبشارهایی که بر اثر بارش باران ایجاد شده بود بهره مند شدیم. حدود ساعت 11 به منطقه سردو رسیدیم ، این منطقه زیبا به دریای مازندران مشرف است

که ما به دلیل مه آلود و ابری بودن هوا متأسفانه این چشم انداز زیبا را از دست دادیم ولی در این منطقه چشمه ای به نام پیر نساء وجود دارد که حاوی گاز می باشد و در شب و بوسیله نور هدلامپ متوجه این موضوع شدیم و این گاز نیز همانند کلر فرار بود و سریع از بین میرفت . در سردو کلبه ای چوبی – گلی با سقف شیروانی و تمام چوب در اختیار ما قرار گرفت و در تمام مدت دو شب اقامت در این منطقه از مهمان نوازی اهالی منطقه برخوردار بودیم . قرار بود که در روز دوم اقامت در سردو به قله کروما نیز صعود کنیم ولی با ادامه بارندگی و رعد و برق برنامه کنسل شد و جنگل پیمایی ما به سمت مناطق تلیونـک و کــــــکه نشین ادامه یافت . بعد از دیدن کلبه هایی که در این مناطق جهت اقامت تابستانی ساخته بود به سردو بازگشتیم و بعد از صرف شام با صدای زنگوله های که از حضور گاوها در اطراف کلبه خبر میداد و با صدای باران آمیخته بود به خواب رفتیم و صبح روز بعد با کوله باری از خاطرات زیبا این منطقه را ترک و به سمت کلاردشت حرکت کردیم .

پوشش گیاهی جنگل مازیچال به دلیل اسیدی بودن خاک منطقه بسیار متنوع و زیبا می باشد و انواع درختان ، بوته ها و گیاهان در این مناطق یافت می شود که از میان آنها می توان تمشک ، توت ، آلو جنگلی ، سیب ، گلابی ، فندق ، زغال اخته، نراد ، سپيدار،‌ افرا، داغداغان، توسكا، نمدار، راش، زرشك، گل سرخ وحشي، بلوط سياه، ممرز، ازگيل، ملچ، بلوط، زالزالك، سياه‌تلو، خوج و ... نام برد . پوشش جانوری این مناطق نیز بسیار متنوع است ، از پستانداران و پرندگان وحشي نيز مي‌توان سنجاب، گوزن، بز، پلنگ، خرس، خرگوش، خوك، شغال، گربه وحشي، جوجه تيغي، گوركن، گرگ، قرقاول، لاشخور، داركوب، دم جنبانك، كبك، قوش، كبوتر، زاغچه، جغد، كوكرك و بلدرچين و خزندگاني از قبيل مار،لاك پشت را نام برد . آنتن دهی موبایل در جنگل بسیار ضعیف است و دسترسی به برق جهت شارژ موبایل وجود ندارد . تمام مسیر جاده خاکی می باشد و بدون وجود راهنما مجرب در منطقه هر لحظه امکان گم شدن و یا سقوط به پرتگاه وجود دارد . در پایان جای دارد از زحمات آقایان جبار باقریان و محمد رسایی نژاد از گروه آریاس کلاردشت تشکر کنم که امکان بازدید از این بهشت زیبا را برای ما فراهم ساختند .