گزارش برنامه فنی و سنگ نوردی دره مروارید(ترمیم و تکمیل مسیر)

در تاریخ 90/4/31 برنامه ای به جهت شناخت و کار بر روی مسیر های سنگی واقع در دره مروارید برگزار گردد که بر اساس نتایج حاصل از این برنامه هماهنگی های لازم با مسولین بخش کوهنوردی و کارگروه فنی؛ سنگ نوردی باشگاه شیراز جوان انجام شد و تصمیم گرفته شد که برنامه ای در تاریخ 7 / 5 / 90 به منظور گشایش مسیری تازه و یا ترمیم و تکمیل مسیر های موجود در دره اجرا گردد.

www.shirazjavanclub.com

در تاریخ یاد شده و ساعت 5:30 صبح نفرات فنی این باشگاه با حضور دو تن از سنگنوردان میهمان از گروه چکاد در قالب تیمی فنی به مکان دره مروارید اعزام شده تا فعالیت خود را آغاز نمایند.

در ساعت 9:30 همه نفرات در دره حضور پیدا کرده و با توجه به شرایط موجود و برنامه ریزی های صورت گرفته تصمیم به ترمیم و تکمیل مسیری نسبتاء قدیمی در سمت راست دره گرفته شد.

این مسیر حدود 15 تا بیست دقیقه کوهپیمایی از سر جاده آسفالت فاصله دارد و نزدیکی حوضچه بتنی دوم در مسیر کوهپیمایی دره قرار گرفته است . در هنگام پیمایش دره این مسیر در سمت راست قرار گرفته است .

در ابتدا مسیر قدیمی به صورت سر طناب توسط آقای مرتضی سرمست صعود شد تا تصمیم گیری هایی جهت شناخت بیشتر مسیر و برنامه ریزی جهت ترمیم و تکمیل آن گرفته شود؛ ایشان پس از صعود در بالای مسیر کارگاهی بلوکه احداث کرده و نفر دوم را حمایت نمودند.

www.shirazjavanclub.com

گروهی دیگر در چند متری پائین تر از این مسیر مشغول کار بر روی مسیری دیگر شدند که مدتی پیش آن را صعود نموده بودند و در نظر داشتند آن مسیر را جهت گشایش مسیر فنی و نصب میانی ثابت بررسی نمایند.

مسیر قدیمی چند بار توسط نفرات صعود شد و همواره با سرپرست برنامه و نفرات فنی مشورت می گردید تا برای مکان مناسب نصب میانی ها ی مسیر تصمیم گیری شود.

بعضی از معایب این مسیر که احتیاج به ترمیم را ضروری می نمود عبارت بودن از:

1- استفاده از رول اسپید به هدف صعود طبیعی در مسیر بود آن هم رول هایی که به شدت آسیب دیده و خراب شده بود و یا این که به درستی نصب نگردیده بود؛

2- فاصله ی زیاد نخستین رول از سطح زمین ( با توجه به اصول فنی – قراردادی – ایمنی- درجه سختی )

3-استفاده از یک تکه طناب 7 میلی متری به صورت بلوکه در مسیر به عنوان میانی که در گذر زمان بسیار خشک و فرسوده شده بود .

4- کمبود بسیار واضع میانی ها آن هم در شرایطی که امکان ابزار گزاری به صورت طبیعی وجود ندارد حتی در بخش های سخت و پیچیده مسیر.

5- نبودن کارگاه مناسب حمایت در بالای مسیر به جهت استفاده سریعتر و برای خود حمایت نفر اول و دوم .

www.shirazjavanclub.com

بر اساس نظر نفراتی که مسیر را صعود نموده بودن و گواهی سرپرست برنامه درجه سختی مسیر قدیمی با همان شرایط قبلی آن (10/5b ) تخمین زده شد که با توجه به تغیراتی که پس از میانی چهارم (مکان پیشین طناب بلوکه شده در حفره) درجه سختی مسیر اندکی افزایش یافته که حدود 6a و 6b فرانسوی قرار می گیرد.

پس ازتعیین قطعی مکان رول ها در بالای مسیر دو کاگاه جهت فرود (به منظور رول کوبی) و هم چنین اتصال و آویزان کردن ابزارهای رول کوبی از جمله دریل شارژی ؛ احداث شد و نفرات مشغول به رول کوبی شدند.

در ابتدا و بالای مسیر؛ جایی که به عنوان انتهای مسیر معین شده بود دو رول به منظور ایجاد سریع کارگاه به جهت حمایت و خود حمایت نصب گردید و سپس با استفاده از آنها نفرات بر روی مسیر فرود آمده و در مکان های معین شده اقدام به رول کوبی نمودند.

لازم به ذکر است که پیش از اقدام به رول کوبی توضیحات مختصری به جهت یادآوری موارد مهم رول کوبی و نکات آن توسط مسوول فنی برنامه ارائه گردید تا اصول آن را دوباره در نظر داشته باشند و آمادگی بیشتری برای این کار در همنوردان وجود داشته باشد.

سپس تمامی رول ها با نظارت مستقیم مسوول فنی و راهنمایی های سرپرست برنامه نصب گردید تا به لحاظ ایمنی کار هیچ مشکلی وجود نداشته باشد.

مسیر پایان یافته در تصویر ( DM-1 ) به وضوح نمایان است همچنین به جهت مشاهده بهتر مسیر در تصویر

 www.shirazjavanclub.com                                                                dm-011

( DM-2 ) خطوطی بر روی تصویر کشیده شده است که جهت حرکت را نمایان می کند؛ نقاط بزرگتر مکان دقیق میانی ها(رول ها) را نشان می دهد ؛ درپایان و بالای مسیر نیز مکان دقیق کارگاه با نماد آن معین شده است.

همان طور که در تصویر ارائه شده مشاهده می گردد این مسیر دارای هشت رول میانی می باشد که میانی های دوم و چهارم از نوع رول اسپید است که همان میانی های قدیمی مسیر بوده که به لحاظ ایمنی به طور کامل مورد بررسی قرار گرفته است.

شش میانی دیگر و تکیه گاه کارگاه پایان مسیر از نوع رول هیلتی 10 میلی متری با طول 10 سانتی متر می باشد که استفاده از این رول ها موجب افزایش ایمنی مسیر تا حد بسیار بالایی و همچنین افزایش طول عمر مسیر تا حدود 10 سال دیگر شده است.

رول اسپید آسیب دیده و همچنین تکه طناب 7 میلی متری از مسیر خارج شده تا ایجاد حادثه نکند, همچنین لازم به ذکر است که در نزدیکی کارگاه احداث شده(2.5 متری کارگاه سمت چپ) یک تک رول اسپید وجود دارد که مربوط به مسیر قدیمی می باشد که هم اکنون استفاده خاصی ندارد.

ارتفاع مسیر در حدود 16 متر می باشد که با توجه به گرایش مسیر به سمت راست طول آن در حدود 19 تا 20 متر خواهد بود .

www.shirazjavanclub.com                                                                dm-2

جنس سنگ مسیر از نوع آهکی بسیار محکم و فشرده می باشد که با توجه به سطح بسیار زبر آن به نوعی هم می توان از گیره های اصطکاکی و هم گیره های ناخنی و انگشتی را تجربه و استفاده نمود.

این بخش از برنامه در ساعت 13 به اتمام رسید و پس از آن تمامی نفرات مسیر را به صورت سرطناب صعود نمودند.

در انتهای برنامه برنامه ریزی هایی برای گشایش مسیری که چند متر پایین تر از این مسیر و همچنین مسیری مصنوعی بر روی صخره ای بلند در یک سوم نخست دره صورت گرفت که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

در پایان از تمامی نفرات حاضر در برنامه که با تلاش و همکاری بی دریغ خود برنامه ای خوب ؛ موفق و ایدهآل را رقم زدند کمل تشکر را دارم.

نفرات شرکت کننده:

نادر کرمی – سرپرست برنامه و عکاس برنامه

محمود رضا همتایی – مسوول فنی برنامه و گزارشگر

دیگر شرکت کنندگان:فریدون خسروی ؛ عزیز اله زره پوش؛

مرتضی سرمست؛ ایمان جعفری

www.shirazjavanclub.com

www.shirazjavanclub.com www.shirazjavanclub.com
www.shirazjavanclub.com
 

www.shirazjavanclub.com