(گزارش فنی صعود دیواره بن رود دنا(گشایش مسیر)برنامه دوم)

نوع برنامه: گشایش مسیر دیواره

منطقه: تنگ بن رود (سی سخت) دیوارهای جنوبی دنا(جنوب غرب)

بلندای دیواره: 1200 متر

www.shirazjavanclub.com
 

ارتفای پای دیواره: 3100 متر

بلندای مسیر دیواره: بیش از 1500 متر

موقیت محلی : از غرب به رگ زولدون ؛ از جانب شرق با رگ باووه؛ از جانب جنوب به پاسگاه محیط زیست خاریدون و از شمال به رشته کوه اصلی دنا و قله 4313 متری بن رود

سختی مسیر: تا ارتفاع صعود شده 10 / 5

وضعیت آنتن دهی موبایل : خوب

پوشش گیاهی: درختان بنه؛ بلوط؛ بید؛ کهکم؛ زالزالک؛ بادام کوهی؛ گیلاس وحشی؛گون؛ درمه؛ چویل؛ جاشیر؛ اویشن؛ و غیره...

جانوران: منطقه حفاظت شده دنا و به ویژه بن رود انباشته از جانوران وحشی مانند بز؛ پازن؛ خرس؛ پلنگ؛ گرگ؛ گراز؛ جوجه تیغی؛کبک؛ تیهو؛ روباه ؛خرگوش ؛لاک پشت و بلبل

مسیر رفت و برگشت:شیراز؛ یاسوج؛ سی سخت؛پاسگاه محیط زیست خاریدون (ورود به منطقه احتیاج به هماهنگی و پروانه ورود به منطقه را دارد).

هزینه: برای 4 روز برنامه هر نفر 30 هزار تومان.

حداقل بار کوله پشتی: برای یک برنامه 4 روزه 40 کیلوگرم.

www.shirazjavanclub.com

زمان لازم جهت حمل بار: از پاسگاه خاریدون تا پای مسیر 5 ساعت (پاسگاه خاریدون دارای امکانات آب ؛ برق؛مهمانسرا جهت اسکان میهمانان)البته هماهنگی الزامی می باشد.

یال بن رود: از جانب غرب منتحی به رگ باووه بوده و دارای آب جاری در تمام فصول می باشد ، البته زمان لازم برای دست رسی به آب جاری رگ باووه از مکان چادر گاه روی یال یک ساعت می باشد.

گروه پشتیبانی: حداقل 2 نفر جهت تهیه خوراک وآب ؛رساندن تجهیزات به بالاو شارژ باطری الزامی می باشد.

مدت زمان کار بر روی مسیر و ادامه گشایش مسیر در یک برنامه 4 روزه 2 روز می باشد

ابزارهای لازم:طناب؛ فرند؛ رول و صفحه رول؛ یومار؛ گری گری؛ ریور سو ؛ طنابچه 5 میلی؛ اسلینگ؛ کارابین اسلینگ؛ رکاب؛ کارگاه آماده زنجیری؛ دریل شارژی و مته یدک؛ کارابین ساده و پیچ دار؛ هارنس؛ کاسکت؛ کیسه حمل ابزار از نوع بزرگ و محکم؛قرقره؛ تسمه کارگاهی.

بیسیم: استفاده از بیسیم به دلیل فاصله زیاداز گروه پشتیبانی و وزش باد لازم می باشد.

به علت جنوبی بودن دیواره و تابش مستقیم نور خورشید در سراسر روز روی دیواره بخصوص در تابستان بروز تشنگی و سنگینی کار در مسیر دیواره زیاد بوده و مصرف آب زیاد می باشد

نوع دیواره: آهکی و از نظر استفاده از ابزار دارای مسیرهای بدون درز وشکاف جهت ابزار گزاری است بنابراین کاربروی دیواره تنها با نصب و احداث رول بلت جهت میانی با تکیه بر سه نقطه اتکا سنگ نورد امکان نصب آن می باشد.

بهترین روش گشایش این دیواره صعود کرده( 3) نفره می باشد که( 2) نفر کار رول کوبی و (ا) نفر کار نظارت ؛ هماهنگی و کمک رسانی و تجهیز نفرات را در طول مسیر انجام می دهد.

تقسیم بندی درج سختی مسیر دیواره:

طول اول با درجه سختی 9/5 با کارگاه رول حلقه دار مسیر ریزشی است

طول دوم با درجه سختی 8/5 با کارگاه رول حلقه دار

www.shirazjavanclub.com

طول سوم با درجه سختی 10/5 با کارگاه رول حلقه دار

طول چهارم با درجه سختی 10/5 با کارگاه رول حلقه دار

(گزارش برنامه اجرا گردیده در تاریخ 12 تا 16 خرداد 1390)

حرکت از شیراز ساعت 10 شب

استقرار در سی سخت ساعت 2 صبح اردوگاه مطهری

حرکت از سی سخت به مقصد پاسگاه خاریدون ساعت 9 صبح

وسیله نقلیه جهت حمل بار و افراد از سی سخت به پاسگاه یک دستگاه لندرور؛ وزن کل بار حدود 160 کیلو

پس از هماهنگی با پاسگاه وارائه نامه های مربوط به محیط زیست واجازه نامه ورود به منطقه ساعت حرکت از پاسگاه با بار 11 صبح

تعداد نفرات 4نفر آقایان شهنام سازگار به عنوان سرپرست برنامه ؛ اشکان فهندژ مسئول فنی؛ سروش صنفی خانی وخانم لیلا نجفی پس از صرف نهار کنار رودخانه بن رود وحرکت به سمت یال بن رود ساعت 6 بعداز ظهر روی یال زیر دیواره چادرگاه برقرار شد.

یک نفر جهت آوردن آب به رگ زولدون مراجعه کرد وبقیه تدارک شام دیدند

www.shirazjavanclub.com

شب به علت وزش باد شدید وطوفان تیم موفق به استراحت نشد؛ و صبح بر شدت باد افزوده شد و چادر در هم پیچیده شد کار صعود بر دیواره را به یافتن مکان مناسب جهت استقرار چادرگاه کردم

پس از احداث یک سکوی محکم و مسطح در شیب زیر گرده زیر دیواره در پای یک درخت ارژن بزرگ چادرگاه را در آنجا مجددا بر قرار کردیم

پس از جمع آوری وسائل فنی لازم به طرف دیواره در ساعت 11 حرکت کردیم وحدود 12 کار صعود بر روی مسیر باز شده و کارگاه نصب شده توسط باشگاه در سال گذشته آغاز شد.

پس از صعود طول اول طناب در مقاطعی که فاصله میانی هایش بیشتر از حد نرمال بود ؛ نسبت به نصب میانی جدید اقدام گردید تا این که بر روی طاقچه اول قرار گرفتیم در کلیه کارها باخانم نجفی از طریق بی سیم در پائین مسیر در تماس بودیم تا از نظر فاصله و مستقیم بودن هماهنگ باشیم

از طاقچه اول کار صعود بر طول دوم دیواره با نصب رول جهت خود حمایت شروع شد وپس از نصب 4 رول میانی و طی حدود 12 متر از مرحله دوم با درجه سختی 10/5 ساعت 6 اقدام به فرود از مسیر بر روی یال کردیم وبر روی کارگاها طنابهای ثابت را جهت صعود میمونی برای صبح فردا به جا گذاشتیم شب پس از تهیه آب توسط یکی از افراد مجددا از دره ذولدون اینبار درپناه درخت ارژن و جایگاه جدید شب خوبی را به صبح رساندیم

www.shirazjavanclub.com[

صبح روز چهارم ساعت 9 صبح با وسائل کافی وکامل پای دیواره بودیم مسیر و کارگاهها با طناب ثابتی که نصب کرده بودیم به صورت صعود میمونی طی شد کیسه حمل ابزار جداگانه با طناب وقرقره به بالا کشیده شد و کار بر روی مسیر جدید شروع شد افراد به نوبت مسیر را صعود کرده وهر 3 یا 2 متر بر حسب سختی مسیر رل کوبی کردند و به نوبت به صورت قرقره به پائین می آمدند و جای خود را به دیگری می دادند بدین ترتیب در مسیر وکارگاه جدید 2 طول طناب در روز دوم طی شد در این روز گروه موفق به نصب 43 عدد رول وگشایش 150 متر دیگر به مسیر قبل شدند بدین ترتیب طی این 2 مرحله صعود دیواره بن رود 200 متر از مسیر دیواره با نصب 51 عدد رول و 3 کارگاه باز گشایی شد.

ساعت 6 پسین پس از جمع آوری وسایل و حمل آن با فرود از کارگاهها طی 4 مرحله فرود به پائین دیواره رسیدیم طنابها و ابزار ها را جمع آوری و به چادرگاه بر گشتیم مجددا جهت آوردن آب به دره ذولدون رفتیم.

www.shirazjavanclub.com[www.shirazjavanclub.com

صبح روز پنجم پس از سر شماری ابزار وجمع آوری وسائل وچادر به پاسگاه بر گشتیم در مسیر کنار رودخانه افراد خستگی این پنج روز را به آب سپردند پس از ورود و هما هنگی به پاسگاه و تماس با صاحب لندرور به سی سخت باز گشته وساعت 9 شب به شیراز رسیدیم و جهت تحویل وسائل مستقیما به دفتر باشگاه مراجعه گردید.

www.shirazjavanclub.comwww.shirazjavanclub.com

 

www.shirazjavanclub.com

 

www.shirazjavanclub.com