گل های پیچک وحشی کم شده و در حال خشک شدن بودند.

ولی در ابتدای دره و در بین درخت های انگور مملو از گل های زیبا و رنگارنگ ختمی شده بود.

 

این هفته نیز دره بسیار شلوغ بود.گروهی از هلال احمر، گروهی از سپاه، گروه های کارآموزی سنگ و گروه های آزاد مشغول به تمرین بودند.

در ابتدای برنامه دمای هوا 28 درجه سانتیگراد،رطوبت 21% و سرعت وزش باد 7m/s و به طرف جنوب بود.

ما به 2 گروه تقسیم شدیم. یک گروه 17 نفره که متشکل از اعضا آموزشی بودند به همراهی آقایان کرمی و همتایی پس از نرمش های تخصصی و کششی مرتبط با سنگ نوردی ، مشغول به کار در سمت چپ دره شدند.

در ابتدا با ضرورت دانستن و آشنایی با مسایل فنی و سنگ نوردی و اینکه در هر سطحی حتی کوهپیمایی های ساده نیز احتیاج به دانستن این مسائل دارند، آشنا گردیده وسپس 9مورد از اصول 12 گانه سنگ نوردی به آنها آموزش داده شد و سپس کلیه این اصول را تمرین کردند.در زیر به برخی نکات و اصول مطرح شده اشاره می گردد:

1- آشنایی با صعود نظری

2- آشنایی با انواع گیره های سنگ از قبیل عمودی،افقی،مایل،معکوس و سپس تقسیم بندی آنها از لحاظ میزان تماس هر گیره با دست صخره نورد :ناخنی،انگشتی،مشتی و اصطکاکی

3- آشنایی با شیوه صحیح انجام تراورس در صخره ها

4- آشنایی با نحوه صعود و فرود در صخره ها

5- آشنایی با نحوه استقرار بر روی سنگ و رعایت فواصل طولی و عرضی تماس و نیز حفظ فاصله مناسب با سنگ جهت حفظ تعادل

6- قیچی و ضربدر نزدن بر روی سنگ و آشنایی با مخاطرات آنها که منجر به لولا شدن می گردد.

7- آشنایی با نحوه صعود پلکانی

8- استفاده از نوک پنجه پا در هنگام سنگ نوردی

ما نیز که 5 نفر بودیم به سمت راست دره و بالای اولین طاقچه(بالای مسیر کارآموزی)رفتیم.2 مسیر رول کوبی شده در آنجا بود که ما تصمیم به تمرین و صعود بر روی مسیر سمت چپ را داشتیم. مرزنجوش ،بادام وحشی و دیگر گیاهان در کنار و امتداد مسیر به چشم می خوردند.

در ابتدا مسیر به صورت سر طناب صعود شد.

در همین موقع دوستان تیم دوچرخه کوهستان هم به ما پیوستند و لحظاتی کوتاه در کنار ما بودند.

بعد از آن آقای همتایی توضیحاتی در مورد شکست طناب در مسیر ها داده و توجه ما را به شکست های طناب که از محل اتصال به کارابین اسلینگ بر روی این مسیر بوجود آمده و باعث تغییر جهت آن شده بود جلب کردند.

ایشان گفتند که:در محل شکست نیروی بیشتری وارد می شود و در موقع پاندولی واز محل تغییر جهت طناب هر میانی سعی در بیرون کشیدن میانی قبلی می نماید.البته در مسیر های رول کوبی شده مشکل چندانی بوجود نمی آید و رول ها تحت تاثیر این امر بیرون نمی آیند ولی این مسئله در ابزار گذاری ها بسیار خطرناک بوده و در آنجا باید حتما شکست طناب را تصحیح کنیم چون ابزار در جهتی که آنرا کار گذاشته ایم کار می کنند.

اگر رول کوبی مسیر اصولی باشد و درست طراحی شده باشد با کارابین اسلینگ 25 سانتی نباید شکستی در طناب داشته باشیم اما اگر طراحی مسیر درست نباشد(مثل رول شماره 6 این مسیر) یا محدودیت مکان وجود داشته باشد (مثل وجود شکاف یا سوراخ کنار رول شماره 4 این مسیر) ،در طناب شکست خواهیم داشت.مسیری خوب و مناسب طراحی شده که طناب حمایت چی و صعود کننده روی هم باشد و از وسط میانی ها رد شده باشد.

ایشان ادامه دادند که جهت تصحیح این امر باید اسلینگ را بلند تر کنیم.

یا از کارابین اسلینگ های بلند استفاده می کنیم یا یک کارابین اسلینگ دیگر که کارابین نر آن را خارج کرده ایم را برداشته و درکارابین مادگی مربوط به کارابین اسلینگ اول که به رول یا ابزار وصل است می اندازیم .هم چنین می توان به 2 طرف یک اسلینگ 60یا 80 یا 120 که به تناسب مسیر انتخاب می گردد ، گره خود حمایت زد و به آنها کارابین وصل نمود و از آن استفاده کرد.

همچنین به این امر که در هنگام رول کوبی دقت کنیم که کارابین در لبه سنگ قرار نگیرد نیز اشاره شد .این مورد نیز آموزش داده شد که اگر جایی با چنین مشکلی در یک مسیر رول کوبی شده برخوردیم باید به نحوی آنرا تصحیح کنیم که جهت اینکار باید یک کارابین را با گره خود حمایت یا سرسرک در یک طرف اسلینگی 60 سانتی وصل نمود و سپس طرف دیگر اسلینگ را در صفحه رول خفت نماییم تا مشکل حل شود.

ایشان در ادامه تاکید کردند که به هیچ وجه نباید روی اسلینگ های معمولی که وسط آن دوخت ندارد استرینج وصل کنیم چون تحت شرایطی استرینچ پاره و کارابین از اسلینگ بیرون می آید.مقرر گردید توضیحات بیشتر در مورد این مسئله و نیز روش های دیگر جهت جلوگیری از قرار گرفتن کارابین روی سنگ در جلسات بعدی آموزش داده شود.

پس از این آموزش ها دوباره شروع به صعود مسیر کردیم و شکست طناب در رول 4 و 6 را توسط وصل کارابین اسلینگ دیگری (که کارابین نر آن را خارج کرده بودیم) به کارابین مادگی مربوط به کارابین اسلینگ اول که به رول وصل بود تصحیح نمودیم.

پس از اینکه همه مسیر را صعود نمودیم برنامه به پایان رسید.

تعداد نفرات:24نفر

سرپرست برنامه:محمود رضا همتایی

گزارش برنامه صعود و ادامه تمرین:پگاه جمالیان

گزارش برنامه اعضا آموزشی:عمران بخشی

عکس ها :پگاه جمالیان ،فریدون خسروی ،احسان پورطباطبایی