بعد از ظهر روز چهارشنبه ازهمایش کلوت نوردی آگاه شدیم و پس از هماهنگی های لازم با آقای حمید زارعی برگزار کننده همایش ، با همراهی یک گروه از همنوردان و به سرپرستی آقای شهنام سازگار ساعت 14:25با اتوبوس از شیراز به سمت شهرستان دشتی و شهر خورموج رهسپار شدیم و پس از گذشتن از شهرها و روستاهای خان زنیان ، دشت ارژن ، قائمیه ، کنارتخته، تنگ ارم ، بُل اول دالکی و برازجان ساعت 19:40 به خورموج رسیدیم و با کرایه نمودن ماشین پس از گذشت 1 ساعت و گذشتن از روستای درازی به محل قرار حسینیه روستای چاووشی رسیدیم و مورد استقبال گرم گروه برگزار کننده قرار گرفتیم .

شایان ذکر است گروه ما تنها گروه کوهنوردی حاضر در همایش بود و بیشتر دوستان شرکت کننده دانشجویان رشته زمین شناسی بودند . پس از صرف شام در ساعت 23 حدود ساعت 24 در کنار دیگر دوستان در حیاط حسینیه خوابیدیم و ساعت 6 صبح بیدار شدیم و پس از تحویل صبحانه ساعت 7 سوار مینی بوس شده و به سمت کلوتهای زیبای روستای چاووشی حرکت کردیم . بازدید از کلوتها ساعت 7:30 و بعد از صرف صبحانه شروع شد . لازم است توضیح مختصری از منشاء پیدایش کلوتها طبق نظر دکتر

www.shirazjavanclub.com

فرج الله محمودی بر گرفته از سایت رنگین کمان در این گزارش بیان نمایم; منشا پیدایش کلوتها ،فرسایش مشترک آب و باد می باشد که با ایجاد شیارهایی در رسوبات ریزدانه ای اواسط سنوزوئیک به وجود آمده اند. این پدیده ها در مرکز یا حوضه های انتهایی چاله های داخلی فلات ایران به وجود می آیند.بسیاری از حوضه های مذکور کولابها و یا دریاچه هایی را در پست ترین نقطه خود تشکیل داده اند .در مرکز این قسمت ها گل نرم متراکم و فشرده ،که حاصل رسها و سیلتهای حمل شده توسط آب و باد در دوره خشکی اخیر هستند ،ته نشین شده است.در این سطوح پوشش گیاهی بوته ای به صورت پراکنده می روید و در حدفاصل آنها زمین برهنه است.از این رو فرسایش کاوشی باد در قسمتهای فاقد گیاه ،به تدریج شیارهایی در امتداد جهت وزش باد ایجاد می نماید و محل بوته ها به صورت پشته های برجسته ای باقی می ماند که در ترکستان و در اصطلاح جهانی به آن "یاردانگ "و در ایران "کلوتک " می گویند. جهت این کلوته غالبا" منطبق با مسیر بادهای غالب منطقه است. البته در این سفر از توضیحات سرکار خانم دکتر بیات استاد زمین شناسی و دیگر همکارشان که متاسفانه نامشان را فراموش کرده ام نیز بهره مند شدیم . بر خلاف تصور ما گونه های

گیاهی و جانوری زیادی در این بیابانها و کلوتها وجود دارد که در این مورد از راهنمایی های دوستان خورموجی خانمها سمیه غریبی و نسرین حیاتی برخوردار شدیم . گیاهان این منطقه سدر، بادام کوهی ، مرورشک ،کَهُور ،کاکل ، تُرشوک ، جیکا ، بنکو ، بن سرخ ، توله، طعَما ، جوفال ، سه نمونه آویشن ، بابونه ، گل شقایق ، سِپِِِنج ، حلپه ، صبر زرد، خَلیلوک ، خارشتر ، درخت اشک ، ترتیزک و گمبیل می باشد؛ پرندگان منطقه شامل کبک ، تیهو ، بلبل ، شانه بسر ، دم قرمز ، پرستو ، تیسوک ، فنچ ، شاهین ، عقاب ، چرخ می باشد و حیوانات منطقه بزکوهی ، کفتار ، روباه ، شغال و خرگوش می باشند که در هنگام بازدید از کلوتها یک خرگوش و ردپاهای بز کوهی نیز دیدیم . کلوتها در ترکیب رنگهای بسیار زیبا و به شکلهای غیر قابل تصور بر اثر فرسایش آبی و بادی ایجاد شده بودند . در هنگام بازدید از کلوتها هوا دارای غبار و ابری بود که اندکی سبب خنکی هوا شده بود . بازدید از کلوتها حدود ساعت 11:45 و با آمدن مینی بوسها به پایان رسید و به حسینیه رفتیم و پس از صرف ناهار ساعت 14:30 توسط مینی بوس به سمت خورموج حرکت کردیم و ساعت 15 به همراهی آقای زارعی به مهمانسرای فرهنگسرای خورموج رفتیم و بعد از استراحت و

دیدن عکسهای گنبدهای نمکی خورموج از سرکار خانم غریبی و جناب آقای زارعی و دیگر دوستان خداحافظی کردیم و به شرکت حمل و نقل مسافربری جنوب مُندستان رفتیم و ساعت 16:20 خورموج را به قصد بازدید از بندر بوشهر ترک کرده و ساعت 18 به بوشهر رسیدیم و بعد از استراحت و صرف شام در ساحل بوشهر ساعت 23 با اتوبوس به سمت شیراز حرکت کردیم و ساعت 4:45 بامداد به شیراز رسیدیم . برخود لازم می دانم که از طرف خود و دوستانی که در همایش کلوت نوردی حضور داشتیم از زحمات جناب آقای حمید زارعی و خانمها حیاتی و غریبی از هیأت کوهنوردی شهر خورموج و پرسنل محترم سازمان محیط زیست شهرستان دشتی که در هنگام بازدید از کلوتها حضور داشتند و با توزیع کتاب و CD ما را در شناخت بهتر استان بوشهر یاری رساندند تشکر کنم .

شرکت کنندگان : رخساره پناهی و آقایان شهنام سازگار ، آرمان بیات، عزیز الله زره پوش، محمدباقر اسعدیان، محمود چابک گزارش از : رخساره پناهی