اولين برنامه اعضاي آموزشي در سال 1390،در منطقه دراك برگزار گرديد.

برنامه در تاريخ 1390.01.19 و در ساعت 7صبح آغاز شد. هوا بدليل بارندگي شب گذشته بسيار لطيف و دل چسب و كمي ابري بود.دماي هوا 18 درجه سانتيگراد و رطوبت هوا 25 درجه بود.پس از دقايقي راه رفتن ،زير يك درخت بلوط به مدت 20 دقيقه نرمش كرديم.يك نفر نرمش ها را انجام مي داد و ديگران حركات را تكرار مي كردند.سپس به سوي دره علي عسكري حركت كرديم.

كوه دراك بيشتر به صورت صخره اي است كه در ميان اين صخره ها ، دره ها به صورت شكاف هايي راهرو مانند ايجاد شده است.يكي از اين راه ها دره علي عسكري است كه جهت عبور محلي و عموم مناسب است.در اين دره به راه خود ادامه داديم. مسير به خاطر فصل بهار و رويش گياهان بسيار زيبا بود و درختچه ها و گل ها در همه جا به چشم مي خوردند.

در مورد پوشش گياهي منطقه به ما توضيحاتي داده شد. اين كه گياهان منطقه شامل گياهان علوفه اي كوتاه قد ، ميان قد ، قد بلند ، درختان بنه ، بلوط ،گندل ، خوشك ،كيالك و بادام كوهي مي باشند .درخت هاي بادام كوهي پر از شكوفه بودند و گل هاي لاله وحشي و لاله واژگون نيز در مسير جلب توجه مي كردند.

در طول مسير مسوولين برنامه مروري بر مسائل آموزشي گذشته داشتند و همچنين مطالب جديدي هم آموزش داده شد.علت حركت در صف و جايگاه نفرات در صف ، وظايف سر قدم و اينكه چه كساني با چه ترتيبي پشت سر او قرار مي گيرند توضيح داده شد.(اينكه اگر راهنماي محلي داشته باشيم بايد در پشت سر نفر سر قدم قرار بگيرد و ...)

در ساعت 9 به سه كاج رسيديم و توقفي جهت استراحت و صرف صبحانه داشتيم.اين محل به دليل اينكه 3كاج در آن در كنار هم روييده اند به سه كاج معروف شده و در كنار آن چشمه اي است كه محل استراحت كوه پيمايان است.پس از حدود 30 دقيقه توقف ،دوباره راه افتاديم.

در طول مسير آموزش هايي در مورد حركت هاي گروهي ،راه هاي صعود قله و ...توسط مربي گروه داده شد. بعد از دره علي عسكري به 4دره رسيديم و از آنجا به طرف گود قاطرچي رفتيم.به اين محل كه رسيديم باد مي وزيد زيرا داشتيم به خطالراس و قله نزديك مي شديم و علت وزش باد همين بود.

به تابلويي برخورديم كه نوشته بود 20 دقيقه تا پناهگاه غديريه.از آنجا پناهگاه را مي ديديم. دو كلبه در آنجا بود .يكي گلي و سنگي و به شكل خانه هاي قديمي و روستايي و ديگري امروزي بود.در ساعت 11:30 به پناهگاه غديريه رسيديم. مربي گروه در مورد دره ها و راه هايي كه در دراك قرار داشت صحبت كردند از جمله چال كفتاري، بي راه، اشكفت قرمز، سماق دون، علي عسكري(4دره) ،3 كاج،گود قاطر چي ،كاه كشي، بيدي و ... و همچنين توضيحاتي در مورد نحوه فرود از كوه داده شد.

بعد از حدود نيم ساعت استراحت به طرف پايين حركت كرديم و آموزش سرقدم شروع شد.در مسير برگشت سعي كرديم از همان مسير هاي صعود استفاده كنيم.در طول راه مرتب سر قدم تعويض مي شد تا همه بتوانند نحوه گام برداري صحيح،تنظيم كردن گام ها با افراد پشت سر و كنترل گروه در صف را تجربه كنند.

در ساعت 13 به 3كاج رسيديم و پس از 15 دقيقه استراحت،به مسير خود به طرف پايين ادامه داديم.در راه مارمولك هايي به نام سونقور ديديم كه بسيار مورد توجه همه قرار گرفت و بالاخره در ساعت 14:10 به مجتمع احسان رسيديم و برنامه به پايان رسيد.

سرپرست برنامه:شاهرخ همتايي

مسيول فني:فريدون خسروي

مربي :محمد رضا چالاك

تعداد نفرات :13

اين گزارش برگرفته از گزارش هاي: خانم ها یاسمن بزرگيان و مهشيد نصيري وآقاي مهدي ثمرده

گردآوری و تدوین:پگاه جمالیان