روز پنجشنبه مورخ 89/12/12 شش تن از اعضاء باشگاه کوهنوردی و اسکی شیراز جوان در برنامه کوهپیمایی منطقه تشگه واقع در شهرستان های دشتستان و تنگستان استان بوشهر شرکت کردند . ساعت 6:20 صبح پنجشنبه 12 اسفند ماه از ترمینال امیرکبیر و با اتوبوسهای مسیر شیراز- بوشهر راهی برازجان شدیم و ساعت 10:50 به برازجان رسیدیم . طبق هماهنگی های انجام شده توسط آقای افراز ، یک دستگاه خودرو سواری جهت اعزام به روستای کـَـلمه ( Kalameh) ( مبدأ کوهپیمایی ) منتظر ما بود . پس از خرید میوه از برازجان توسط خودرو یاد شده عازم روستای کلمه شدیم و از طریق جاده آسفالت کوهستانی و با گذر از روستاهای نی نیزک ، ( گردنه به مِرد ) ، ارغوان ، سرمله و زیر مله; ساعت 12:30 به روستای کلمه رسیدیم . روستای کلمه در 60 کیلومتری جنوب شرقی شهر برازجان و 22 کیلومتری شمال شرقی شهر اهرم واقع شده است . این روستا در دشتی نسبتا" وسیع و در ارتفاع حدود 400 متری از سطح دریا واقع شده است.

در روستای کلمه در خانه پدربزرگ آقای افراز ، ناهار صرف شد و پس از استراحتی کوتاه ساعت 14 کوهپیمایی ما آغاز شد و در مسیر حرکت به سمت جنوب غربی و غرب وارد مناطق کوهستانی منطقه شدیم . کوههای منطقه را می توان در واقع جزء شروع ارتفتعات زاگرس جنوبی محسوب نمود که در اثر برخورد صفحه تکتونیک عربستان به آسیا ایجاد شده و جزء کوههای جوان محسوب می شود . ارتفاع کوههای منطقه که غالبا" بصورت رشته ای و در امتداد شمال غربی به جنوب شرقی کشیده شده اند حدود 400 متر از سطح کوهپایه ها و دشتهای اطراف می باشد . پس از 1/5 ساعت کوهپیمایی و صعود به خط الرأس کوه تشگه رسیدیم و پس از گذر از یال کنار تنگ تشگه حدود 2 ساعت بر روی خط الرأس به سمت غرب و جنوب غربی طی طریق کرده و وارد دره ای بنام کُلپه شدیم و پس از حدود 40 دقیقه که از این دره عبور کردیم وارد دره ای معروف به دره شیرکش شدیم و به سمت گردنه پیرقلی حرکت کردیم . در زیر گردنه پیرقلی اندکی استراحت کردیم و چای صرف شد . در گذر از گردنه پیرقلی به سمت دره ای ملقب به دره گیجو ، عشایر قشقایی

را که در منطقه حضور داشتند را دیدیم .

شایان ذکر است که در مسیر کوهپیمایی به تناوب و به دفعات از کوههای موازی با صعود و فرودهای متعدد عبور کردیم و دلیل نامگذاری دره به نام دره گیجو ، شاید به دلیل تعدد این کوههای رشته ای و به صورت موازی است که قطعا" مسیریابی را دچار مشکل می کند .گفتنی است پس از گذر از گردنه پیرقلی آفتاب غروب کرد و به علت نبود مهتاب ، ادامه مسیر با استفاده از چراغ پیشانی میسر شد . عبور از دره گیجو حدود سه ساعت طول کشید و در نهایت ساعت 22:50 به روستای شیرمرد رسیدیم که امامزاده ای به نام زکریا در آن روستا واقع شده است و به دلیل وجود این امامزاده و تعدد زوار در فصولی از سال ، اتاقهایی از جنس سنگ و سیمان جهت اقامت زوار ایجاد شده است که گروه ما نیز در یکی از این اتاقها اسکان یافت و پس از صرف شام به استراحت شبانه پرداخت .به دلیل کوهپیمایی طولانی ( حدود 9 ساعت ) در روز پنجشنبه و خستگی گروه ، استراحت شبانه طولانی و خوبی صورت گرفت و ساعت 8:30 صبح جمعه ، گروه از خواب بیدار شده و پس از صرف صبحانه آماده ادامه مسیر شدیم . مسیر بازگشت به روستای کلمه متفاوت از مسیری بود که آمده بودیم . در مسیر بازگشت از دره هایی به نام دره خرزهره عبور کردیم و به گردنه آب کنارو رسیدیم و پس از صعود و عبور از گردنه آب کنارو ، ساعت 13:40 برای صرف ناهار اتراق کردیم و پس از صرف ناهار و استراحتی نیم ساعته ، گردنه آب کنارو را به سمت پایین طی طریق کرده و پس از گذر از منطقه گردنه هفت موله ، در ساعت 17 به منطقه ای موسوم به ایستگاه ( به دلیل وجود ایستگاه و چاه گاز ) رسیدیم و حدود یک ساعت در مسیر جاده سرویس ایستگاه گاز به سمت روستای کلمه حرکت کردیم و در این فاصله هم یک دستگاه نیسان وانت از روستای کلمه و جهت بازگرداندن ما به روستا حرکت کرده بود که در مسیر اعضا گروه را سوار کرده و ساعت 18:30 به روستای کلمه رسیدیم و پس از استراحت و صرف شام در خانه پدربزرگ آقای افراز توسط یک دستگاه سواری و از طریق شهر اهرم به سمت برازجان حرکت کردیم . با هماهنگی های انجام شده توسط آقای افراز با ترمینال بوشهر ، از ساعت عبور اتوبوس بوشهر به شیراز آگاه شده و با رزرو کردن صندلی ، ساعت 22:20 در برازجان سوار اتوبوس شدیم و ساعت 2:50 بامداد روز شنبه 89/12/14 به شیراز رسیدیم .

*پوشش گیاهی منطقه :

درختان :بادام کوهی ، کُنار ، دِرِّه derreh) ) ، بادام دِنگه ، کِنجه ، گاگوش ، بَنه ، انجیر وحشی .

گیاهان علفی و دارویی : انقوزه ( گنبیل ) ، ترشک ، توله ( پنیرک ) ، بلقیز ، آویشن ، مُرتل و انواع گراسها و گرامینه های یک و دوساله بودند . تراکم درختان اندک و بوته ها و علوفه ها نیز در مناطق برآفتاب خیلی کم بودند که دلیل اصلی آن به نقل از اهالی منطقه تأخیر در بارندگی های پاییزه ( و در واقع نبود بارندگی پاییزه ) بوده است .

* کل مسیر کوهپیمایی افزون بر 40 کیلومتر بود .

*بهترین فصل جهت کوهپیمایی در منطقه اواسط زمستان تا اواسط فروردین می باشد .

* آنتن دهی موبایل در خط الرأس کوههای بلند امکان پذیر بود .

افراد شرکت کننده در برنامه : سید مرتضی هاشمی ( سرپرست ) ، عباس ابراهیمی ( مسئول فنی ) ، منصور افراز ( راهنما ) ، محمود چابک ، حسین صیادی و رخساره پناهی .

در پایان جای دارد که از زحمات آقایان افراز و صیادی و خانواده های محترمشان در میهمان نوازی و هماهنگی های انجام شده کمال تشکر را داشته باشم .